Grandiózus vállalkozás lesz megépíteni Afrika legnagyobb repülőterét

2020.01.17. 06:30

2018-ban jelentették be, és most újabb részletek derültek ki az afrikai kontinens közeljövőjének minden bizonnyal egyik legnagyobb beruházásáról, Etiópia tervezett új repülőteréről. A várhatóan hatalmas létesítmény nem pusztán a 100 milliós kelet-afrikai ország, hanem a kontinens legnagyobb légikikötője lesz, annak révén új távlatok nyílhatnak a régió fejlődésében és turizmusában.

Részletek láttak napvilágot az Africanews hírportálon a tervezett új etióp szuperrepülőtérről. A projektet hivatalosan az Ethiopian Airlines, az ország nemzeti légitársaságának neve alatt fejlesztik, és úgy tűnik, jó úton halad előkészítése, mert már a földek megszerzésének kérdéseinél tartanak a beruházók, azaz a légitársaságot is birtokló állami tulajdonú vállalat.

A kontinens egyik sztárvállalata lett az etióp nemzeti légicég

Nem egyedi eset, hogy a légiközlekedés infrastruktúrájának fejlesztésében sikeres légitársaságok is részt vesznek, pénzzel, szakértelemmel, és persze elvárásaikkal. A Közel-Kelet államaiban is több példa van erre, Afrikában pedig az etióp légicég van abban a helyzetben, hogy az állami támogatással a háta mögött, közvetlenül is belevághat egy ekkora vállalkozásba. Az Ethiopian Airlines - ehhez a céghez tartozott a tavaly tavasszal, másodikként lezuhant Boeing 737 Max szoftverhibás gép - nem pusztán az ország, hanem az egész kontinens egyik legsikeresebb vállalata, egyben a kontinens legnagyobb és legnyereségesebb légi személyszállító társasága.

Az Ethiopian Airlines egyik repülőgépeForrás: AFP/Xinhua News Agency/Chen Fei

Eredményességét jól mutatja, hogy az elmúlt években több, kisebb afrikai ország nemzeti légitársaságának felállításában vagy újraindításában vett részt - az Origo itt írt erről -, illetve az is, hogy a cég beruházásában tavaly elkészült az etióp főváros, Addisz-Abeba nemzetközi repülőteréhez, a Boléhoz közeli luxusszálloda, a Skylight Hotel, mely konferenciatermekkel, éttermekkel, már az üzleti utasok kiszolgálását célozza meg. A vállalatnak egyébként a légitársaságok rendszeres megmérettetésén elért eredményért sincs oka szégyenkezésre.

Pazar színvonalú hotelt épített fel az etióp nemzeti légicég, a Skylight Hotel egyértelműen az üzleti utazókat szólítja megForrás: ethiopianskylighthotel.com

Jelenleg egyébként a Bole Nemzetközi Repülőtér Etiópia elsődleges légikikötője, a legtöbb idelátogató ezen keresztül lép be az országba. Már ez is a kontinens legnagyobbjának számít, az etiópiai közlés szerint nagyobb forgalmat bonyolít, mint a dubaji repülőterek. Úgy látszik viszont, ez sem elég, mert az Oromia etióp szövetségi tartományba álmodott új repülőtér - a hozzá tervezett szállodákkal - még ennél is nagyobb lesz. A korábbi hírek szerint a légitársaság anyacége, a fejlesztést megvalósító állami holding vezetője már előrehaladott egyeztetéseket folytat a tartományi irányítással - egyébként ennek területén van a főváros, Addisz-Abeba is, ami külön szövetségi állami státuszban van - a régiót érintő földkisajátításokról.

A holding vezérigazgatója egy helyi hírügynökségnek további részleteket is elárult az új repülőtérről. Ezekből kiderül, hogy a vállalatnál 2035-öt tekintik az új mérföldkőnek, amikorra az új fejlesztési és növekedési tervek megvalósulnak a légitársaságnál, de az nem világos, ez lehet-e az új repülőtér átadási dátuma is, vagy az más céldátumot kap.

Bővítik ugyan, de már rég kinőtték az etiópiai legfontosabb repülőteret, a BolétForrás: AFP/Michael Tewelde

A cégvezető elmondta: a Bole repülőteret kinőtték, és 3-4 évente növekszik akkorát a légiforgalom, hogy világosan látni, az a légikikötő még a bővítésekkel, fejlesztésekkel együtt sem tud az igényekkel lépést tartani. Nagyjából egy évtizede, a Bolén megforduló utasok száma még az 1 millió főt sem érte el, de 2014-re már 7 millióra nőtt, és azóta átlagosan évente 18 százalékkal növekszik. 

A Bolén két éve is nyitottak egy új, 345 millió dollárból megépített terminált, sőt, kínai cégek jelenleg is dolgoznak a bővítésen, ám az etiópiai vezetők úgy látják, a növekedés üteméhez ez is kevés lesz.

Repülőtéri dolgozók a Bole repülőtér egyik új termináljának átadási ceremóniáján, 2019 elejénForrás: AFP/Michael Tewelde

Mit lehet tudni az új légikikötőről?

  • Mintegy 35 négyzetkilométert fednek le az infrastruktúrájával, ami egyértelműen a kontinens legnagyobb repülőterévé avatja majd.
  • A fővárostól délkeletre, attól kb. 50 kilométer távolságra, Bishoftu város térségében épül, a kb. 100 ezres lakosú város volt az a helyszín, ahol 1946-ban kiképezték az első pilótákat az etióp légierőnek.
  • Nagyobb lesz a dubai légikikötőnél, évi 100 millió utas kiszolgálására tervezik (a 2016-os hatástanulmányok 120 milliót is említenek), ezzel pedig a világ legnagyobb, első ütemében már átadott új isztambuli repülőtérhez lesz csak mérhető. Összehasonlításként: Johannesburgban évi kb. 30 millió légiutas fordul meg.
  • Minden olyan létesítmény megépül hozzá, ami megszokott módon hozzá tartozik az utasok kiszolgálásához: üzletek, szállodák, logisztikai központok.
  • A tartomány elvi beleegyezését már megkapta a projekt, ami egyelőre a beruházás magterülete alapján Absera néven fut. 

S hogy mennyibe kerül a gigantikus vállalkozás? 

Elképesztő összegbe, a hivatalosan kiadott adatok szerint 5 milliárd dollárba. 

Ez nagyjából 1500 milliárd forintot jelent.

A jelenlegi repülőtér tehermentesítését szolgálja majd az új légikikötőForrás: AFP/Michael Tewelde

Ezzel a hivatalos adatok szerint drágább lesz, mint az Egyiptom és Etiópia között évek óta tartó feszültségének oka, a Nílus felső folyásán épülő szuperduzzasztó, amiből Etiópia energiaszükségletének egy részét kívánja fedezni a jövőben.

A friss, idén januári bejelentés szerint az etióp légitársaság anyaholdingja idén elkezdi a területen az építkezést, miután minden szükséges hatósági engedély megérkezik arra.

Az anyacég által megadott, 2019-es adatok szerint az Ethiopian Airlines több mint 120 nemzetközi célpontra és 22 belföldi állomásra repült, és 12 millió utast szállított.