Máris itt az újabb fenyegető légicsőd

2020.01.21. 11:04

Az Independent szerint több száz légiutas került nehéz helyzetbe, miután a South African Airways (SAA) törölte járataikat, és nem tudott érdemi segítséget nyújtani a földön maradt utasoknak a továbbjutáshoz. A jelek szerint mindez arra utalhat, hogy a vállalat, amely jó ideje nehéz helyzetben van, az összeomlás határán egyensúlyozik.

Legalább tucatnyi, Johannesburgba tartó vagy onnan induló repülőgép maradt a földön a hét elején, mivel úgy tűnik, az SAA annyira nehéz helyzetbe jutott, hogy egyes járatok üzemeltetése már a mindennapok szintjén vált kérdésessé. A törölt járatok között ott van az esti, Münchenbe közlekedő járat, aminek repülőgépe kedden indult volna onnan vissza. A törlés miatt minden utas - összhangban az európai szabályozással a légiutasok jogaira - 600 euró kártérítésre tarthat majd igényt. De az SAA törölte néhány más, az afrikai kontinensen belül közlekedő járatát is, valamint az SA Express név alatt, de a vállalat járatszámával induló gépei közül is néhányat (ezeket formailag más vállalat üzemelteti).

A cég belföldi diszkonttársasága, a Mango, továbbra is indítja belföldi járatait.

Az SAA gondjai nem új keletűek. Veszteségei folyamatosan halmozódnak, és 13 év alatt, már elérték a 30 milliárd randot (mintegy 620 milliárd forint).

illusztrációForrás: PhotoAlto/Téo Lannié / Altopress/Téo Lannié

Az SAA 2017 óta nem közölte pénzügyi eredményeit, akkor csupán annyi volt bizonyos, hogy 145 millió font veszteséget kellett elkönyvelnie, azaz minden szállított utason 15 fontot. A vállalat akkor stratégiai céljának a kereskedelmi szemponból fenntartható működés elérését nevezte.

A vállalat élén az elmúlt évben több vezetőváltás történt, de a problémákra nem sikerült megoldást találni. A cég korábbi első embere, aki 2019 júniusában mondott le posztjáról, azzal a tervekkel foglalta el azt, hogy lépíti a veszteségeket termelő útvonalakat. Lemondásakor annyit közölt: reformtörekvéseit "szisztematikusan ásták alá" belülről.

A vállalat január elején kilenc, nagy hatótávolságú A340-es gépét kínálta eladásra, de nem valószínű, hogy azok vonzanák a vásárlókat, mivel a négymotoros repülőgépek kevésbé hatékonyak, mint a modernebb, kétmotoros változatok. Ilyenekből egyébként az SAA is beszerzett nemrég, az Airbus A350-eseket az interkontinentális utakon kívánja használni.

Az biztos, hogy a vállalat most nagyon nehéz helyzetben van, és a dél-afrikai lapok azt írják, a kormányzat elhatárolódott attól, hogy a társaság hóna alá nyúljon és kisegítsége a bajban.

Ha az SAA nem tud talpra állni és csődbe jut, helyét útvonalain a British Airways és a Virgin Atlantic veheti át, lefölözve a járatokra mutatkozó keresletet London és Johannesburg, illetve Fokváros között.