Százmilliók utaznak haza Ázsiában a holdújévre: tovább terjed a halálos vírus

koronavírus, holdújév
Hangcsou, 2020. január 22. Utasok a kínai Csöcsiang tartománybeli Hangcsou város pályaudvarán 2020. január 22-én. A közelgő kínai holdújév alkalmából kínai utazók százmilliói népesítik be a pályaudvarokat és repülőtereket, hogy a családjukhoz utazzanak az ünnepekre. MTI/AP/Chinatopix
Vágólapra másolva!
Egyre komolyabb veszélyt jelent a Kínából indult új koronavírus terjedése, mely idáig kilenc ember halálát okozta, és a friss hírek szerint megjelent az Egyesült Államokban is. Eközben Kína és Ázsia nagy része a január 25-én kezdődő holdújévre készül, melynek megünnepléséhez kapcsolódóan rengetegen kelnek útra, hogy meglátogassák családtagjaikat, közeli barátaikat. Az utazások miatt a vírus terjedése akár fel is gyorsulhat, miközben az ázsiai térség, és részben a világ gazdasága is, reagált az új fenyegetésre. Bemutatjuk, hol okozott felbolydulást eddig a vírus a pénz világában, a múltbeli tapasztalatok alapján mekkora károkra lehet számítani egy kitöréskor, és a fertőzés behozatala nélkül hogyan érezhető meg Európában a mindennapokban is, ha a Kínából indult betegség valóban kitör és pandémiává válik.
Vágólapra másolva!

A szakértők szerint a most terjedő, szintén tüdőgyulladást okozó koronavírus gyengébb ugyan a 17 évvel ezelőtt Kínában tomboló SARS-nál, de így is "súlyosan fertőző". Különös aggodalomra ad okot, hogy a pénteken kezdődő holdújévi munkaszünet miatt jelentősen emelkedik az utasforgalom Kínában. A január 10. és február 18. közötti időszak számít idén a mozgó dátumú ünnep miatti utazási csúcsszezonnak.

Ezalatt várhatóan mintegy 3 milliárd alkalommal kelnek útra az emberek országszerte különféle közlekedési eszközökön.

Utasok a kínai Csöcsiang tartománybeli Hangcsou város pályaudvarán 2020. január 22-én; a közelgő kínai holdújév alkalmából kínai utazók százmilliói népesítik be a pályaudvarokat és a repülőtereket, hogy a családjukhoz utazzanak az ünnepekre Forrás: MTI/AP/Chinatopix/-

A vírusterjedés kiindulási pontjának számító Vuhanban óvintézkedéseket léptettek életbe: a repülőtéren és vasútállomásokon ellenőrzik az utasok testhőmérsékletét, és karanténba helyezik mindazokat, akiknél lázas tüneteket tapasztalnak. A vírus néhány esetben már Tajvanon, Thaiföldön, Japánban, Dél-Koreában és az Egyesült Államokban is megjelent.

A legfrissebb beszámolókból úgy tűnik, hogy a vírusnak meg is vannak az első nagyobb vesztesei, ez pedig éppen a holdújévvel összefüggő utazási szektor, ideértve a kínaiak belföldi, és általában véve, a kínaiak és más ázsiai országok lakóinak más régiós államokba tett utazásait.

Az idei év turizmusa már biztosan másmilyen lesz

Ázsia számos nagy repülőterén, illetve Sydneyben és az Egyesült Államok több légikikötőjében most ugyanaz a kérdés: hogyan lehet minél gyorsabban és megbízhatóbban kiszűrni, ha egy belépő utas magában hordozza a vírust, vagy olyan tüneteket produkál, melyek annak jelenlétére utalhatnak. Az amerikai járványügyi és betegségmegelőzési központ (CDC) már New York és San Francisco város repülőterein is - amelyeket közvetlen repülőjáratok kötnek össze Vuhannal - megkezdte a kínai nagyvárosból érkezők alapos vizsgálatát, Los Angelesben pedig e héten kezdődött meg a Kínából érkező utasok egészségügyi szűrése.

Hasonló intézkedések történtek Thaiföldön a Vuhanból érkező járatok esetében. A Bloomberg ennek kapcsán azt írja, a thai turisztikai szektor az egyik első nagy vesztese lehet a járványnak. Thaiföld ugyanis a kínai turisták által leginkább kedvelt külföldi célpont. Egészen döbbenetes trendforduló zajlott le az elmúlt években: míg például 2014-ben az európai turisták több mint a harmadát adták az idegenforgalmi költéseknek, és a kínai, illetve más ázsiai beutazók legfeljebb összesen ennyit,

addig 2019-ben már a kínaiak költései adták a szektor külföldi látogatókból szerzett bevételeinek több mint 30 százalékát.

A január-februári időszak pedig különösen fontos e szempontból, normál körülmények között ugyanis ilyenkor megnő a beutazó kínai turisták száma. Thaiföld ugyanis évek alatt a kínai kiutazó turizmus legfőbb célországává vált, maga mögé utasítva Japánt, Szingapúrt, Tajvant.

A Kínából indult, tüdőgyulladást okozó új koronavírusra figyelmeztető tábla egy bangkoki kórházban Forrás: MTI/EPA/Rungrodzs Jongrit

Idén ez biztosan máshogyan alakul: a legfrissebb adatok szerint a thai turizmus teljesítményére vonatkozó, összevont index 4,5 százalékos gyengülést mutat, ami 2014 óta a legalacsonyabb érték. A repülőtéri forgalmon belül pedig 3 százalékos csökkenésről érkeztek jelentések, így az utasforgalom a tavaly szeptemberi szintre zuhant vissza.

Szintén visszavetheti a légi közlekedés és a turizmus teljesítményét a vírus Észak-Koreában, mely - az Origo ebben a cikkében mutatta be - a jövőben komolyan számítana a turisták költéseire gazdasága felpörgetéséhez. A latorállam friss tájékoztatása szerint Phenjan határozatlan időre megtiltja a külföldi turisták belépését az országba. Egy utazási iroda vezetője azt mondta a Reuters hírügynökségnek, hogy őket is értesítették a tervezett intézkedésről, azt azonban nem tudni egyelőre, hogy pontosan kiket fog érinteni a korlátozás.

A legtöbb turista Kínából érkezik Észak-Koreába.

Ehhez kapcsolódó hír, hogy

a T'way Air dél-koreai fapados légitársaság arról adott ki közleményt, hogy elhalasztják a tervezett vuhani járatuk megnyitását.

Maradva a holdújév kapcsán legjelentősebb utasforgalmat adó kínai utazásoknál: a légi forgalom a vírustól való félelem miatti csökkenését némileg ellensúlyozhatja az, hogy a kínaiak jelentős része ettől függetlenül biztosan ellátogat a családjához. Kérdés persze, hogy mindez mennyire kompenzálja a nemzetközi utazások visszaeséséből fakadó, csökkenő számú jegyeladást, és ezáltal a szálláshelyeket és a turisztikai szolgáltatókat érintő bevételkiesést?

Fertőtlenít egy munkás az egyik vuhani pályaudvaron Forrás: MTI/AP/CHINATOPIX/-

Így bolygathatja meg a rendet a vírus a pénz világában

A tőzsdék közül Ázsiában és Európában több is, több százalékos (általában 1-3 százalék közötti) csökkenéssel reagált a vírusról érkező hírekre a hét elején. Gyengültek olyan nagy cégek papírjai, mint a luxustermékekről ismert Louis Vuittoné, reagálva az utazási kedv lanyhulására, és ehhez kapcsolódóan a termékforgalom visszaesésére. A duty-free üzleteket üzemeltető Dufry AG értéke pedig tavaly november óta nem látott mélységbe zuhant.

A kereskedésben a legnagyobb veszteségeket a légicégek és az utaztatási cégek szenvedték el.

Két nagy légicég, a China Eastern Airlines és a China Southern Airlines indexei is 6 százaléknál többet csökkentek.

Az elemzők szerint - írja egy helyütt a Bloomberg - ugyanakkor némileg megnyugtató, hogy a főként a hongkongi tőzsdén jelentkező szélsőséges kilengések egyelőre nem terjedtek át a jelentősebb piacokra. A főbb valuták mozgását pedig továbbra is inkább a jegybankok politikája és más gazdasági mutatók befolyásolták inkább, például a Japánból érkező, deflációs jelzések, s kevésbé a koronavírusról érkező hírek.

A vírus legnagyobb nyertesei egyértelműen a gyógyszergyártó cégek, illetve az egészségügyi védőfelszerelést készítő vállalatok. Ezek értékei - különösen a kínai cégeké - markáns emelkedésnek indultak. Az egyes egyéni védőeszközök árai - például a védőmaszkoké - többszörösére nőttek, a kereslet azokra akkora lett, hogy hatósági korlátozásokat vezettek be a vásárolható mennyiségre.

Védőmaszkot vásárolnak egy vuhani gyógyszertárban - a hatóságok korlátozásokat vezettek be, amely szerint egy ember egyszerre csak egy védőmaszkot vásárolhat Forrás: MTI/AP/Dake Kang

Az első kommentárok szerint a mostani kilengések idővel elcsitulnak, és hacsak valami nagyobb katasztrófa nem üt be, a tőzsdék élete visszaáll a normál kerékvágásba. A Citigroup elemzője szerint az események most rövid távú kilengéseket okoznak, de ahogy a vírust fokozatosan ellenőrzés alá vonják, úgy lehet számítani a kedélyek megnyugvására.

- mondja Kay Van-Petersen, a szingapúri Saxo Capital Markets makrogazdasági stratégája.

Mennyibe kerülhet a koronavírus pusztítása?

Azt persze még korai lenne megmondani, az egyes ágazatok és a pénzpiacok milyen veszteségeket kell, hogy elkönyveljenek a rémisztő vírus miatt. A mostani koronavírust, terjedését, gazdasági hatásait, egyelőre a legtöbb elemzés a SARS-hoz hasonlítja, illetve annak mentén próbálja leírni. A 17 évvel ezelőtti, 800 halálos áldozattal járó járvány a becslések szerint 0,8 százalékkal vetette vissza a 2003-as kínai gazdasági növekedést, és a hivatalos kínai becslések szerint a globális gazdasági veszteség 40 milliárd dollár volt ahhoz köthetően. A még közelebbi múltból pedig az Afrikában pusztító ebola okozott ennél is nagyobb károkat, ennek részleteiről az Origo több alkalommal, például ebben a cikkében számolt be.

Lefordulhat az olaj ára?

Az új koronavírus esetében még nem lehet világjárványról beszélni, egyelőre regionális fertőzésként kezelik azt a hatóságok, bár értesülések szerint, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) hamarosan egészségügyi vészhelyzetet hirdethet arra, a hét közepére időzített tanácskozásán. Ettől függetlenül is lehet a vírusnak olyan közvetlen hatása, melyet a világ más tájain élők, tőzsdei pánik nélkül is megérezhetnek.

A légiközlekedés forgalmának visszaesésétől nem függetlenül a vírus terjedése lefordíthatja az olaj árát, legalábbis ha hasonló fejlemények következnek be azzal kapcsolatban, mint a SARS esetében, állítják a Goldman Sachs elemzői.

Az elemzők abból indulnak ki, hogy a vírus terjedése, majd eltűnése, hasonló forgatókönyv szerint zajlik majd, mint a 2003-as SARS-járvány esetében. Akkor a WHO március elején adta ki az első globális riasztást a fertőzésre, de június közepén már úgy számolták, hogy 2-3 hét múlva elérhetővé válik a világ SARS-mentessége. Ettől függetlenül a Bloomberg árindexe egészen év végéig, kisebb szünetektől eltekintve, emelkedő tendenciát mutatott.

Védőmaszkot viselő kínai utasok várakoznak a belépésre a manilai Ninoy Aquino nemzetközi repülőtéren Forrás: MTI/EPA/Mark R. Cristino

A Goldman Sachsnál úgy látják - ahogy a fentiekben arról szó volt -, hogy a holdújév miatt, az utazások kapcsán még úrrá lehet az idegesség a piacokon, amelyet az év elején kialakult másik nagy feszültség a közel-keleti térségben, csak tetőzhet.

Mindazonáltal a szakértők az olaj keresletének csökkenésére számítanak, ami akár napi 260 ezer hordóval is visszavetheti a globális keresletet 2020-ban, és 3 dollárral is gyengítheti az olaj árát.

A modellezésben a SARS kapcsán mért hatásokat adaptálták a mostani koronavírus teremtette helyzetre.

A becsült keresletgyengülés kétharmada a légitársaságok igénycsökkenéséhez lesz majd köthető az elemzők szerint.

A bank mindazonáltal arra figyelmeztet, hogy más tényezők éppen az olaj árának emelkedését segítik elő, és a vírus hatása attól függ, mennyi ideig tart majd az uralma, és milyen - regionálison túlmutató - elterjedéssel bír majd végül. A Goldmannál több forgatókönyvet is beáraztak, eszerint 400 ezer hordónyi keresletcsökkenés 12 hónap alatt már 4,70 dolláros mínuszt is hozhat az árakban. Az elemzők szerint a kereslet-kínálat manipulálására e tekintetben az OPEC-nek is csak korlátozott eszközei vannak.

Ha a 2003-as SARS a minta: a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség adatai szerint annak ideje alatt, a szingapúri üzemanyagárak estek a legnagyobbat. Az ázsiai légitársaságok a járvány kapcsán 8 százalékos utasszám-csökkenést szenvedtek el éves szinten, míg az észak-amerikai visszaesés ennél jóval kisebb volt.