Kemény mínuszok csaptak le hétfőn a világ tőzsdéire, beleértve a Wall Streetet is. A Dow Jones Industrial Average 1,6 százalékos (453,93 pont) csökkenéssel 28 535,80 ponton zárt, míg az S&P 500 szintén 1,6 százalékos eséssel 3 243,63 ponton, a technológiai vállalatokat tömörítő Nasdaq Composite pedig 1,9 százalékos süllyedéssel 9 139,31 ponton fejezte be a kereskedést. Mindhárom mutató záróértéke magasabb volt egyébként, mint a napon belül elért mélypont.
A Dow és az S&P 500 október 2-a óta nem produkált ilyen rossz napot, míg a Nasdaq esetében a hétfői volt a legrosszabb kereskedési nap augusztus 23-a óta.
A részvényindexek ráadásul a megelőző napokban is folyamatos eséseket mutattak, ahogy a világpiacok egyre nagyobb aggodalmakkal figyelik a kínai koronavírus terjedését, és az ezzel kapcsolatos piaci és makrogazdasági hatásokat.
Az elemzők azonban egyelőre elég vegyesen ítélik meg, hogy merre mehet tovább a Wall Street a következő időszakban.
Abban azonban viszonylagos egyetértés van, hogy nagyobb pánikra és zuhanásra nem kell készülni.
Ezt erősíti meg, hogy közép-európai idő szerint kedd délelőtt az amerikai határidős jegyzések már 0,5 százalék körüli pluszban voltak.
Michael Wilson, a Morgan Stanley amerikai részvénystratégája például jelezte, október óta az első korrekciós időszakban vagyunk, de a süllyedés várhatóan nem haladja meg az 5 százalékot. Különösen azért, mert az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed kedden kezdi meg a kétnapos tanácskozását, és minden esély megvan arra, hogy a központi bank kellően támogató hangot üt majd meg ahhoz, hogy megnyugtassa a befektetőket.
Ezzel együtt van olyan elemző, aki szerint téves azt gondolni, hogy az amerikai részvénypiac számára a koronavírus – vagy akár a feszült közel-keleti helyzet – jelenti a legnagyobb kockázatot. Art Hogan, a National Securities vezető stratégája a CNBC-nek úgy nyilatkozott, a jelenlegi piac lényegében a tökéletességre van beárazva.
Ez azt jelenti, hogy olyan magas árak uralkodnak az amerikai tőzsdén, hogy a befektetők minden egyes negatív hírre élesen reagálnak.
Ezzel együtt Hogan kiemelte, szerinte az S&P 500 index nem fog 3-5 százaléknál nagyobb mértékben csökkenni, és most minden korrekció vásárlási lehetőséget jelent.
Mindeközben a CNBC elemzése rámutatott, hogy az amerikai vállalatok különösen sérülékenyek lehetnek a koronavírus negatív hatásaival szemben. Nem véletlen, hogy a szakértők sorra adják ki a figyelmeztetéseiket a kiskereskedelmi cégekre, az éttermekre és a szállodaláncokra, melyek számára Kína komoly bevételi forrást jelent.
A globális márkák közül például az Estée Lauder és a Nike egyaránt bevételeinek 17 százalékát szerzi Kínából minden évben.
A Credit Suisse számításai szerint a két vállalat 3-5 százalékos profitcsökkenéssel számolhat a következő negyedévben. A Nike részvénye egyébként 1,7, míg az Estée Lauder papírja 4 százalékot esett hétfőn. A ruházati szektorban számos más nagy név is erősen függ a kínai piactól, például a Tommy Hilfiger vagy a Calvin Klein.
A szállodaláncok esetében az utazási korlátozások és a turizmus beszakadása jelenti az alapvető problémát. A Citi elemzői hangsúlyozták, a nagy amerikai szállodaláncoknak hatalmas kitettségeik vannak Kínában. Nem véletlen, hogy a Marriott, a Hilton, valamint a Hyatt Hotels részvényei egyaránt több mint 6 százalékot estek az elmúlt öt kereskedési nap során.
A kaszinók sem fogják megúszni a zuhanásokat, különösen, hogy a Makaóba érkező vendégek száma 60 százalékkal volt alacsonyabb az idei kínai holdújévi ünnepi szezon harmadik napjáig, mint egy évvel korábban.
Ennek tudható be, hogy az olyan nagyvállalatok papírjai is 8 százalék körüli eséseket produkáltak hétfőn, mint a Wynn Resorts, a Las Vegas Sands vagy az MGM Resorts International.
Végül az éttermek esetében szintén az utazási korlátozások, illetve a kényszerű bezárások nehezítik az iparág szereplőinek helyzetét Kínában. Az amerikai cégek közül a McDonald's, a Starbucks, valamint a Yum China is arra kényszerült, hogy becsukja egyes üzleteit az országban – válaszul a vírus terjedésére.
Az elemzők szerint a Starbucksot érinthetik a legrosszabbul a fejlemények. A vállalat ugyanis összbevételének nagyjából 10 százalékát realizálja Kínában, míg a működési nyereségének akár 15 százaléka is származhat az országból. A McDonald's összesen nagyjából 3000 üzlettel rendelkezik a világ második legnagyobb gazdaságában.