Iszonyúan környezetszennyező az interneten vett áruk visszaküldése

2020.01.29. 19:04

Sok vásárló nincs is tisztában vele, hogy az online megvásárolt, majd visszaküldött áruk szállítása is hozzájárul az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásához, ráadásul az általuk visszaküldött elemek nagy része is hulladéklerakókban végzi. Az Optoro nevű technológiai cég szerint, amely segíti a kiskereskedőket a visszaküldött áruk feldolgozásában, az amerikaiak évente mintegy 3,5 milliárd terméket küldenek vissza, mellyel közel 2000 milliárd forintnak megfelelő értékű áru kerül az Egyesült Államok hulladéklerakóiba.

"Méréseink azt mutatják, hogy a fogyasztók 88 százaléka gondolja úgy, hogy a visszaküldött áru visszakerül a polcra, és a következő fogyasztónak eladják újra" - mondta Ann Starodaj, az Optoro fenntarthatósági vezetője. "A valóságban azonban a visszaküldött cikkek nagy részét nem lehet újból eladni."

A cég szerint a visszaküldött és hulladéklerakókba kerülő áruk 15 millió tonna szén-dioxidot juttatnak a légkörbe.

„Minél könnyebben küldhet vissza egy vásárló valamit, annál inkább úgy gondolja, hogy a visszaküldésnek nincs költsége" - mondja Miguel Jaller, a Davis-i Kaliforniai Egyetem Fenntartható Fuvarozási Központjának társigazgatója. "A csomagolóanyagok és az erőforrások szempontjából azonban elmondhatatlan károk keletkeznek csak azért, hogy a feleslegessé vált dolgokat egy másik otthonba vagy a hulladékgyűjtőbe, netán egy másik országba eljuttassuk."

A vállalatok több okból nem viszik vissza a piacra a viszaküldött árukat. Egyes esetekben a visszaküldött áruk megsérültek, vagy már nem adhatók el a szezonban, például egy télikabát júliusban. A termék értéke is gyakran olyan alacsony, hogy egyszerűen olcsóbb eldobni, mint az újraeladás logisztikáját kezelni. Az eladók néha olyan szerződéseket kötnek a beszállítókkal, amelyek megtiltják számukra, hogy egy terméket többször is eladhassanak.

Jaller megállapította, hogy a fogyasztók több mint kétszer akkora valószínűséggel küldik vissza az interneten vásárolt cikkeket, mint egy bolt esetén. Ráadásul az üzletekbe visszavitt áruk általában kevésbé terhelik a környezetet, mint az e-kereskedelem révén beszerzett dolgok. „Az internetes kereskedőknél nincs üzlet, ahová vissza lehetne vinni az árut. A vásárló beviszi az UPS-hez, majd a termék raktárba kerül. Az ilyen visszaküldés több különféle szállítást igényel, míg egy hagyományos kiskereskedőnél ez a termék valószínűleg az üzletben marad "- mondja. Jaller becslése szerint az e-kiskereskedők környezeti kárainak 20-25 százaléka visszaküldésből származik.

Az interneten vásárolt, majd visszaküldött áruk jelentős környezetterhelést okoznak (a kép illusztráció)Forrás: AFP/Imaginechina/Li jiangang

Van azonban néhány lépés, amellyel a kormányok, a kiskereskedők és a fogyasztók tehetnek a hulladék csökkentéséért.

A városok és az államok autópályadíjakat vagy csúcsforgalmi felárakat vethetnek ki a szállító tehergépjárművekre, a helyi rendészeti hatóságok pedig korlátozhatják, hogy hol és milyen időintervallumban szállíthatnak a teherautók. Az idei év elején a francia kormány betiltotta a fel nem használt fogyasztási cikkek megsemmisítését.

A kiskereskedők minimalizálhatják a csomagolást, pontosabb termékleírásokat kínálhatnak, és többek között energiahatékony raktárakat is használhatnak. Egyes vállalatok, mint például az Ikea, virtuális valóságot használnak annak érdekében, hogy az ügyfelek otthonában elképzeljék termékeiket; sok ruházati márka a TrueFit technológiát használja annak érdekében, hogy a fogyasztók pontosabban választhassák meg méretüket.

Több eladó is felszámíthatna díjat a visszaküldésért, de a szakértők szerint ez rövid időn belül nem valószínű, mivel a vállalatok versenyeznek az egyre nagyobb piaci részesedés megszerzéséért. "Kutatásunk szerint a fogyasztók 97 százaléka állítja, hogy a pozitív visszaküldési élmény arra ösztönzi őket, hogy ismét vásároljanak az adott e-kereskedőnél" - közölte Starodaj.

Jaller szerint ez azt jelenti, hogy a hulladék csökkentésével kapcsolatban a felelősség nagy része a fogyasztót terheli. Javasolja, hogy alapjaiban gondoljuk át, hogy mit vásárolunk, és ha nem vagyunk biztosak benne, hogy szükségünk van rá, akkor inkább ne vegyük meg.

Forrás: Theguardian.com