Rekord jegybevételt vártak a kínai mozik, de jött a koronavírus

Investigations on coronavirus at the Charité Berlin MEDICINE AND HEALTH diseases Corona virus Coronavirus DISEASE VIRUS FLU Infection VIROLOGY Viruses
23 January 2020, Berlin: A laboratory technician equips a centrifuge at the Institute of Virology at the Charité Berlin Mitte, where investigations on coronavirus are underway. The Chinese government has practically sealed off the metropolis of Wuhan, which is particularly hard hit by the new lung disease caused by the coronavirus. Photo: Christophe Gateau/dpa
Vágólapra másolva!
A kínai holdújév az ország egyik legnagyobb és leghosszabb ünnepe, ez pedig általában a mozik jegybevételén is meglátszik, hiszen sokan választják ezt a fajta a programot a kikapcsolódásra. Tavaly az ünnepi időszak 721 millió dolláros bevételt hozott, ez pedig a teljes évre nézve a jegyeladások 8 százalékát jelenti. Az idén azonban minden megváltozott.
Vágólapra másolva!

Kínában több ezer mozit zártak be az elmúlt napokban a koronavírus terjedése miatt. Éppen ezért a moziláncok kénytelenek voltak visszatéríteni az elővételben elkelt jegyek árát, miközben a filmrajongók otthon maradnak az ünnepek alatt. A mozikon az sem segít, hogy a pekingi kormány a rendkívüli helyzetre való tekintettel meghosszabbította az ünnepeket, de így is 60 millióan vannak teljes karanténban több kínai nagyvárosban.

A vírus miatt rendkívül nehéz helyzetbe került a kínai filmipar, ennek pedig globális hatásai is lehetnek, hiszen az Egyesült Államok mögött ez a második legnagyobb piac.

A szakértők arra számítottak, hogy idén még a tavalyit is jócskán felülmúlják a jegyeladások, az ebből befolyt bevétel pedig az ünnepi időszakban eléri az egymilliárd dollárt. Jelenlegi becslések szerint azonban ez az összeg - a legjobb esetben is - legalább 25 százalékkal csökken a járvány miatt.

Illusztráció Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Christophe Gateau

A nagy stúdiók is reagáltak a helyzetre és több olyan kasszasikerre esélyes film premierjét is eltolták, amelyekre tömegek lettek volna kíváncsiak. Bár ezeket a filmeket az év hátralevő részében bizonyára be fogják mutatni, de valószínűleg nem fogják annyian megnézni, mint amennyien láthatták volna, ha a holdújévi ünnepek alatt vetítették volna.

Huanxi Media stúdió emiatt úgy döntött, hogy a Kínában népszerű "Lost in Russia" franchise legújabb darabját nem a hagyományos módon mutatják be, hanem online ingyenesen megnézhető lesz a Huanxi saját streaming szolgáltatójánál, valamint a ByteDance tulajdonában lévő különböző platformokon.

A ByteDance ezért 91 millió dollárt fizetett a Huanxi Mediának.

A Huanxi Media forgalmazópartnereinek viszont egyáltalán nem tetszik a gyártó lépése, mert komoly bevételkiesést jelent számukra az, hogy a film nem került előbb a mozikba. Az előzetes becslések szerint a Lost in Russia legalább 346 millió dolláros bevételt hozott volna.