Rekord jegybevételt vártak a kínai mozik, de jött a koronavírus

2020.01.30. 16:30

A kínai holdújév az ország egyik legnagyobb és leghosszabb ünnepe, ez pedig általában a mozik jegybevételén is meglátszik, hiszen sokan választják ezt a fajta a programot a kikapcsolódásra. Tavaly az ünnepi időszak 721 millió dolláros bevételt hozott, ez pedig a teljes évre nézve a jegyeladások 8 százalékát jelenti. Az idén azonban minden megváltozott.

Kínában több ezer mozit zártak be az elmúlt napokban a koronavírus terjedése miatt. Éppen ezért a moziláncok kénytelenek voltak visszatéríteni az elővételben elkelt jegyek árát, miközben a filmrajongók otthon maradnak az ünnepek alatt. A mozikon az sem segít, hogy a pekingi kormány a rendkívüli helyzetre való tekintettel meghosszabbította az ünnepeket, de így is 60 millióan vannak teljes karanténban több kínai nagyvárosban. 

A vírus miatt rendkívül nehéz helyzetbe került a kínai filmipar, ennek pedig globális hatásai is lehetnek, hiszen az Egyesült Államok mögött ez a második legnagyobb piac. 

A szakértők arra számítottak, hogy idén még a tavalyit is jócskán felülmúlják a jegyeladások, az ebből befolyt bevétel pedig az ünnepi időszakban eléri az egymilliárd dollárt. Jelenlegi becslések szerint azonban ez az összeg - a legjobb esetben is - legalább 25 százalékkal csökken a járvány miatt.

IllusztrációForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Christophe Gateau

A nagy stúdiók is reagáltak a helyzetre és több olyan kasszasikerre esélyes film premierjét is eltolták, amelyekre tömegek lettek volna kíváncsiak. Bár ezeket a filmeket az év hátralevő részében bizonyára be fogják mutatni, de valószínűleg nem fogják annyian megnézni, mint amennyien láthatták volna, ha a holdújévi ünnepek alatt vetítették volna.

Huanxi Media stúdió emiatt úgy döntött, hogy a Kínában népszerű "Lost in Russia" franchise legújabb darabját nem a hagyományos módon mutatják be, hanem online ingyenesen megnézhető lesz a Huanxi saját streaming szolgáltatójánál, valamint a ByteDance tulajdonában lévő különböző platformokon. 

A ByteDance ezért 91 millió dollárt fizetett a Huanxi Mediának. 

A Huanxi Media forgalmazópartnereinek viszont egyáltalán nem tetszik a gyártó lépése, mert komoly bevételkiesést jelent számukra az, hogy a film nem került előbb a mozikba. Az előzetes becslések szerint a Lost in Russia legalább 346 millió dolláros bevételt hozott volna.