Tavaly 2500 milliárd forint volt a kiskereskedelmi forgalom

2020.02.04. 16:32

Hasít a hazai kiskereskedelem: 17 ezer üzletben közel 2500 milliárd forintot költöttek a magyarok 2019-ben, ami 7 százalékkal haladja meg a 2018-as összesített éves forgalom mértékét. A mennyiségi eladás mintegy 2 százalékkal emelkedett. A gyártói és kereskedelmi márkák aránya 72:28 a gyártói márkák javára. A bolttípusok körül őrzi vezető szerepét a diszkont - derül ki a Nielsen 100 élelmiszer- és 80 háztartási vegyiáru- és szépségápolási kategóriát monitorozó kiskereskedelmi indexéből.

Nem veszít a lendületéből a hazai kiskereskedelem: 2019. január-december között élelmiszerkategóriákra 2000 milliárd forintot költöttünk, ami 7 százalékos értékbeli növekedés 2018-hoz képest. Értékben változatlan a top kategóriák sorrendje: vezet a feldolgozott hús, a sör és a sajt; az utóbbi két kategória átlagon felül nőtt. Egyik évről a másikra megduplázta értékbeli forgalmát a probiotikus tejital (102%), ám az ízesített tejek közel 90 százalékos értékbeli forgalomnövekedése is figyelemre méltó. A két említett kategória eladásai mennyiségben a másfélszeresére nőttek.
Az értékesített élelmiszerek 70 százaléka gyártói márkás.

Tavaly 2500 milliárd forintot hagytunk az üzletekbenForrás: AFP/Cultura Creative/Sofie Delauw

A háztartási vegyi áruk és testápolási termékek növekedési üteme elmarad az élelmiszerekétől, hat százalékos. Ez a piac 470 milliárd forintos értékbeli forgalmat jelent.

Tovább robog a kiskereskedelem

Minden várakozást felülmúlva, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss adatai szerint 6,8 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom novemberben az előző havi 6,2 százalékos növekedés után, így a negyedik negyedévben gyorsulás látszik a kiskereskedelemben, ami erős támasza maradhat a GDP növekedés fenntartásához is.

A mennyiségi eladás stagnált. A lista élén továbbra is a mosószer áll, közvetlenül mögötte következik a vécépapír és az öblítő. Az arcmaszkok és háztartási tisztító kendők lendülete továbbra is kitart, az előbbiek értékbeli forgalma közel 40 százalékkal nőtt. Mennyiségben a háztartási tisztító kendők emelkednek ki a Nielsen által regisztrált kategóriák közül (35%), de egyötödével több fogyott az arcmaszkokból és arcápolási termékekből is.

Hosszú negyedévek óta tart a kiskereskedelem lendülete MagyarországonFotó: Hirling Bálint [origo]

Minden öt forintból négyet gyártói márkára költenek a magyarok; a sajátmárkás termékek, hasonlóan a 2018-as adatokhoz, az értékbeli forgalom 18 százalékát teszik ki.

A magyar fogyasztók bizalma alulról súrolja az európai átlagot (86 pont), 78 ponton állt 2019 végén. A fogyasztók közel harmada jó/kiváló költési hajlandóságot mutat – mondta Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen ügyvezető igazgatója. Hosszú negyedévek óta kitart a hazai kiskereskedelem lendülete: ez a szektor rendre Európa élbolyában végez.

A hazai kiskereskedelemben több mint 17.000 kereskedelmi egység működik. Ami a csatornák értékbeli összforgalomből kivett részesedését illeti, 27 százalékkal a diszkont őrzi vezető szerepét a bolttípusok között.