Akár több mint 30 százalékkal is csökkenhetnek az idei első negyedévben a kínai okostelefonok eladásai az előző év azonos időszakához képest. Ezzel a világ legnagyobb okostelefon-piaca egyre súlyosabban érezheti meg a koronavírus hatásait.

A kínai koronavírus-járvány az okostelefon-piac számos területén okoz problémát Kínában. Beleértve az új termékfejlesztések beindításának bizonytalanságait, illetve a beszállítói láncok és a disztribúciós csatornák akadozásait is – derül ki az IDC jelentéséből. Mindennek következtében a szakértők úgy számolnak, hogy az idei első negyedévben a kínai okostelefonok eladásai 30 százalékkal csökkenhetnek az egy évvel korábbi szinthez képest.

A kutatási cég egyébként ebben a hónapban úgy számolt, hogy a kínai okostelefon-eladások akár 50 százalékos összesített csökkenést mutathatnak 2019 utolsó és 2020 első negyedévében. Ezt részben azzal indokolták, hogy a piacnak idő kell ahhoz, hogy az új termékekkel, és a hozzájuk kapcsolódó marketing stratégiákkal felpörgessék az eladásokat – különösen például az 5G eszközök területén.

Nagyot eshetnek a kínai okostelefon-eladásokForrás: AFP/Liu zhuoqun - Imaginechina

Ezzel együtt nem csupán a kínai vállalatok, de még az Apple gyártása és eladásai is akadozhatnak – vagyis késések jöhetnek az iPhone-szállításokban. Bár jó hír, hogy az Apple beszállítója, a Foxconn újraindította a termelést a kiemelten fontos gyártási helyszínnek számító Csengcsouban, mindazonáltal eddig a teljes dolgozói állománynak csupán 10 százaléka tért vissza. A Reuters értesülései szerint a Foxcoon sencseni gyára kedd óta részlegesen termel.

A kínai okostelefon-piac beszakadásának pedig súlyos hatásai lehetnek, nem csupán a világ második legnagyobb gazdaságának általános teljesítményére, de a globális piacra is – a kínai kereslet visszaesése miatt.

Az IDC a fentiek mellett a 2019-es kínai adatokat is nyilvánosságra hozta. Ezekből az derült ki, hogy az országban tavaly összesen majdnem 367 millió darab okostelefont adtak el, ami éves alapon 7,5 százalékos csökkenésnek számított. A kínai piac ezzel a 11. egymást követő negyedévben – és a harmadik egymást követő évben – produkált gyengülést.

Az eladások tekintetében a Huawei a legnépszerűbb márka az országban, melyet a Vivo, az Oppo, a Xiaomi, valamint az Apple követ.