Újabb veszteséges európai légitársaság áll le

2020.02.12. 15:28

Befejezi működését a már jó ideje veszteséges, pénzügyi gondokkal küzdő Air Italy légitársaság - írja az Independent.

A felszámolás mellett döntött a milánói bázisú Air Italy légitársaság közgyűlése, miután nem sikerült megoldást találni a vállalatot fojtogató likviditási gondokra.

A vállalat 51 százalékban Aga Khan, egy brit iparmágnás, illetve 49 százalékban a világ egyik legismertebb légitársasága, a Qatar Airways tulajdonában van. 

A Qatar korábban - 2017-ben lett a cégben kisebbségi tulajdonos - kifejezte szándékát, hogy pénzt és időt nem kímélve, rentábilássá alakítja a vállalat működését, erre azonban valószínűleg már nem kerül sor. Az Air Italy számára esély lehetett volna, ha a csőd szélén táncoló, állami segítségnyújtással fenntartott Alitalia, az olasz nemzeti légitársaság, végül leállítja működését, mert a cég rárepülhetett volna a vállalat addigi útvonalaira. Ez azonban nem történt meg, az Air Italy pedig már 2018-ban komoly veszteséggel működött. Az átlagos viteldíj 142 eurót tett ki utasonként, de minden szállított utason 82 eurót veszítettek.

IllusztrációForrás: PhotoAlto/Téo Lannié / Altopress/Téo Lannié

Működését nehezítette a Boeing 737 MAX gépeinek kötelező földön tartása, a vállalatnak három ilyen gépe is volt a flottában.

A cég összeomlása mindazonáltal némileg kezelhetőbbnek tűnik, mint az elmúlt év nagy csődjei.

A Wow Air, az Adria Airways és a Thomas Cook azonnal befejezte működését, mihelyst bizonyossá vált a csőd. Az Air Italy viszont azt a közleményt adta ki, hogy a február 25-ig foglalással rendelkező utasokról gondoskodnak, addig a cég gépei menetrend szerint felszállnak, vagy más légitársaságok járataira foglalnak át az utasok számára. Február 25-e után az utasok akár már jegyáraik visszatérítését is kérhetik a cégtől.

Persze kézenfekvő lenne az, hogy a Qatar többségi tulajdonrészt szerezve a cégben, továbbra is felkarolja annak működését. Ám a légicég nem uniós jogalany, így a vonatkozó szabályok nem teszik lehetővé azt, hogy többségi részesedést szerezzen egy, az Európai Unióban működő légicégben.

A brit sajtóban közöltek szerint a Qatar valószínűleg még így is jóval olcsóbban megúszta a közel három éves résztulajdonlást az Air Italyban, mint nagy vetélytársa a Közel-Keletről, az Ethiad. Utóbbi ugyanis komoly befeketetéseket hajtott végre az Alitaliában, amin hatalmas, 2 milliárd dolláros vesztesége keletkezett.