Válságba kerülhetnek a benzinkutak az elektromos autók miatt

Electric mobility with the BMW i3 energy ELECTRIC VEHICLE electric cable CABLE BATTERY storage capacity scope range load RED COLOUR CAST SQUARE FORMAT
Symbolic image - A red electric cable behind a BMW i3 electric car on a street near Brandis (Saxony), Germany, 20 May 2016. The vehicle is powered with a 125 kilowatt electric motor and optionally also offered with a range extender. Photo: Jan Woitas/dpa
Vágólapra másolva!
Ahogy egyre gyorsabban terjednek az elektromos autók a norvég lakosság körében, a benzinkutak folyamatosan próbálnak alkalmazkodni a trendhez. Ráadásul ma már több államból is érkeznek cégek Norvégiába, hogy megtanulják, hogyan lehet átállni az új megoldásokra.
Vágólapra másolva!

Noha Bergen a második legnagyobb város Norvégiában, a mindössze 280 000 főnek otthont adó településről elsőre talán kevesen gondolnák, hogy bepillantást adhat a globális közlekedés jövőjébe. Pedig Bergen elég különleges hely, mivel jelenleg már minden ötödik autó elektromos a városban.

Az utakat megtöltik a Nissan Leafek és a Teslák, de egész Norvégiára igaz, hogy kiugró népszerűségnek örvendenek az elektromos személyautók.

Ehhez a trendhez pedig a vállalatoknak is alkalmazkodniuk kell. Nem meglepő, hogy az elmúlt évben a világ számos tájáról érkeztek szereplők Norvégiába, hogy megfigyeljék, az ország miként teszi magáévá az elektromos autó forradalmat – írja a Financial Times riportja.

Norvégiától próbálják eltanulni az átmenetet a benzinkutak Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Jan Woitas

Van azonban egy szektor, amely elég nehéz helyzetben van: a hagyományos benzinkutak. Egyre égetőbb ugyanis az a kérdés, hogy az elektromos autók vajon lezárják-e a hagyományos töltőállomások korszakát. Miután 2012-ben a kanadai Alimentation Couche-Tard felvásárolta Norvégia legnagyobb benzinkút-hálózatát,

a vállalat úgy döntött, egyfajta „laboratóriumként" használja a norvég piacot ahhoz, hogy megvizsgálja, pontosan mit jelent a szektorban az elektromos autók terjedése.

Az elektromos forradalom pedig csak most indul be igazán. A norvég kormány tervei szerint az országban 2025-re leállna a fosszilis tüzelőanyag-meghajtású újautók értékesítése, és a Bloomberg New Energy Finance elemzése úgy számol, hogy 2040-ben az összes eladott autó 57 százaléka már teljesen elektromos lesz az országban.

A Couche-Tard pedig már el is kezdett reagálni a folyamatra, és egyes skandináv régiókban lecserélte a hagyományos benzinkutakat elektromos töltőállomásokra. Emellett a társaság otthoni és munkahelyi töltőszolgáltatásokat is kínál.

A norvég példát pedig a világ más tájairól is igyekeznek eltanulni a cégek.

A brit Insight Research például beindított egy sajátos norvég „kiskereskedelmi szafarit", melynek lényege, hogy a nemzetközi vállalatok azért fizetnek, hogy megnézhessék, hogy működnek a töltőállomások Oslo környékén.

Minden rekordot megdöntöttek az e-autók ebben az országban

Norvégiában rekordszintre emelkedett a tavaly eladott teljesen elektromos új járművek piaci részesedése. A 30,9 százalékos bővüléssel a piaci részesedés 42,4 százalékra nőtt, ami globálisan is rekordnak számít.

Mindez pedig egyáltalán nem indokolatlan, ha azt nézzük, hogy a Boston Consulting Group tavaly közzétett jelentése alapján a hagyományos benzinkutak negyedét fenyegeti majd a bezárás kockázata 2035-ig – már amennyiben nem változtatnak jelentősen az üzleti modelljükön. A kutatás legextrémebb forgatókönyve szerint, akár a kutak 80 százaléka is bezárhat.

Mindazonáltal globális összevetésben jól látszik, hogy a norvég példa egyelőre igen kirívó az elektromos autók terén.

Az USA-ban például az eladott újautók körében az elektromos járművek aránya még csak 2,5 százalékos, míg Nagy-Britanniában ez az arány 3,4 százalék – az USA-ban egyébként az átlagos autó életkora 11,8 év.

Noha vannak olyan brit számítások, melyek szerint 2030-ra az országban eladott összes újautó 95 százaléka elektromos lehet, a globális folyamatnak még csupán a korai szakaszában vagyunk. Következésképpen a vállalatoknak kiemelten izgalmas és fontos lehet már most olyan piacoktól tanulni, mint Norvégia.