Fagyasztott hússal tömött konténerek vesztegelnek ezerszámra Kínában

teherhajó
A cargo ship loaded with containers to be shipped abroad berths on a quay at the Port of Qingdao in Qingdao city, east China's Shandong province, 12 January 2018. China's exports of goods increased by 36.2 percent in February year on year to 1.11 trillion yuan (176 billion U.S. dollars), compared with a rise of 6 percent in January, the General Administration of Customs reported on Thursday (8 March 2018). Imports fell 0.2 percent to 888.16 billion yuan in February. That left the monthly trade surplus to 224.88 billion yuan, a reversal from a trade deficit of 72.99 billion yuan in the same period a year ago. In the first two months, exports rose 18 percent while imports were up by 15.2 percent. Trade surplus expanded 37.2 percent to 362.2 billion yuan.
Vágólapra másolva!
Fagyasztott sertés-, baromfi- és marhahússal tömött konténerek vesztegelnek ezerszáma Kína nagy kikötőiben, Tiencsin, Ningpo és Sanghaj városokban, mert a koronavírus miatt, nincs elég sofőr a teherautókra, amikkel rendeltetési helyükre szállítanák azokat - írja a Bloomberg.
Vágólapra másolva!

Lassabb vámkezelésre, nagyobb várakozásra a kikötőkben, az áru szokásosnál hosszabb ideig tartó célba juttatására kell számítaniuk azoknak a kereskedőknek és feldolgozóknak, akik Kínába érkező fagyasztott húsokra várnak. A koronavírus jelentette fenyegetés miatt ugyanis nincs elég ember a feladatokra, különösen az áruszállításban dolgozó sofőrök vannak kevesen ahhoz, hogy a konténerek a terminálokból a szokott idő alatt célba érjenek. Minderről azonban nem szívesen, és csak névtelenül beszéltek a helyzetet közelről ismerők a hírügynökségnek.

Képünk illusztráció Forrás: AFP/Imaginechina/Yu Fangping

Peking nemrégiben lazított a húsbeviteli szabályokon, nem csak sertésnek, hanem a baromfifélék húsának is örülnek, mivel Kínában egyre kevesebb az országon belül megtermelt élelmiszer. A kereslet viszont nem csökken a fehérjeforrásokiránt még úgy sem, hogy közben a húsárak soha nem látott magasságokba kúsztak.

Kína főként Dél-Amerikából, Európából és az USA-ból importál húst, hogy enyhítse a hiányt, mépedig egyre növekvő mennyiségben. 2019-ben a hús és a belsőségek importja közel rekordmértékben, 50 százalékkal nőtt, 6,2 millió tonnára a vámhivatali adatok szerint.

Kiderült azonban, hogy a kikitőkben más gonddal is szembe kell nézni akkor, amikor Kínának a sertéspestis miatt, égető szüksége van minden falat élelmiszerre.

A kikötőterminálok ugyanis gondokkal küszködnek a villamos energia biztosítása terén.

Az elektromosságra pedig értelemszerűen szükség van, hogy a konténerben érkezett áruk a megfelelő hőmérsékleten maradjanak. A baj állítólag akkora, hogy a kikötőhatóságok egyes hajókat e három kikötőből más szárazföldi kínai állomáskra, illetve Hongkongba irányítanak át.

Kanadai eredetű hús egy kantoni üzletben Forrás: AFP/Imaginechina/Zheng Kaifu

Egyelőre nem tudni, a terminálokon mikor áll vissza a működés a megszokott mederbe. A teherautók vezetőit ugyanis, akik más városokból érkeznek vissza, automatikusan 14 napos karanténba helyezik, a járművek pedig helyben vesztegelnek.

A pekingi székhelyű kínai vámhivatal nem válaszolt a Bloomberg megkeresésére, hogy kommentálják az értesüléseket.

A kormányzat nemrégiben felszólította a gyárakat, hogy fokozzák a termelést,

azt követően, hogy a holdújévi szünet a vírus miatti meghosszabbítása immár lényegében mindenütt véget ért. A kínai közlekedési miniszter szerint ugyanakkor mintegy 220 millió, lakhelyétől távol dolgozó munkavállaló nem tért vissza munkájához, akik lehet hogy csak február legvégén vagy március elején utazhatnak munkavégzésük helyére.