Elképesztő, újabb problémát találtak a földön tartott Boeing MAX gépeknél

2020.02.19. 12:31

Idegen, oda nem való tárgyakat (hulladékot, törmelékanyagokat) találtak újonnan gyártott, szállításra váró Boeing 737 MAX típusú gépek üzemanyag tartályaiban. A két légikatasztrófa után földön tartott gépeknél ez már nem az első eset, hogy a kényszerpihenőjük alatt újabb, potenciális biztonsági kockázatot tárnak fel azokkal kapcsolatban.

Újabb problémát találtak a Boeing 737 MAX gépeknél: több, egyelőre raktáron tartott, szállításra váró gép üzemanyag tartályaiban idegen tárgyakra bukkantak. Az erre a repülés világában használt Foreign Object Debris kifejezést nem pusztán a tényleges hulladékra, törmelékekre értik, hanem minden olyan tárgyi elemre, amely nem része a repülőgépeknek, vagy épp a kifutópályán bukkan fel, potenciálisan veszélyeztetve a repülés biztonságát.

Az üzemanyag tartályokban találtak idegen anyagokat a legyártott, hangárokban tárolt MAX-gépeknélForrás: AFP/Jason Redmond

A Boeing szóvivője azt nyilatkozta a BBC-nek, hogy a raktáron tartott gépek rendszeres ellenőrzésekor vették észre az idegen anyagokat. Megerősítette azt is, hogy azonnal átfogó belső vizsgálatot rendeltek el, melynek része bizonyos gyártási folyamatok felülvizsgálata is. A Boeing 737-es programjának igazgatója pedig azt mondta az újabb fejleményre, hogy az "teljességgel elfogadhatatlan."

Ugyanakkor a cég szerint az idegen anyagok jelenléte önmagában nem indokolja, hogy emiatt megint elhalasszák  a gépek szolgálatba állítását. A vállalat abban bízik, hogy az év közepén a MAX-ok újra levegőbe emelkedhetnek.

Ezt ugyanakkor némileg árnyalja, hogy számos vállalat azok közül, amelyik használja ezt a típust, legkorábban csak az őszi-téli menetrendjében tervez ezekkel a gépekkel.

A MAX-oknál idén egyébként találtak már újabb hibákat, miután bizonyosságot nyert, hogy a két korábbi légikatasztrófában oroszlánrésze volt a gépek egyik hibás szoftverének. A Boeing krízise esélyt adhat a nagy európai riválisnak, az Airbusnak, hogy A320-as családjával ügyfeleket hódítson magához az amerikai gyártótól. Ennek részleteiről és kihívásairól az alábbi cikkében írt az Origo:

Eljött az Airbus évtizede a repülőgépgyártásban, vagy mégsem?

Évtizedek óta zajlik a világ két legnagyobb repülőgépgyártó vállalatanák, az amerikai Boeingnek, valamint a 2000-es években egyszerűsített részvénytársasággá alakított, és mérete, jelentősége okán inkább már európainak, mint kizárólag francának tekinthető Airbus vetélkedése. A seattlei alapítású Boeing tavaly elindult vesszőfutása soha nem látott lehetőséget jelenthet az európai riválisnak, mivel jól láthatóan, a légicégek egymás után igazolnak át az Airbushoz.

Az illetékes amerkai Szövetségi Légügyi Hivatal azt nyilatkozta, szorosan figyelemmel kísérik, hogy a gyártó miként kezeli a felmerült új problémát.

Az Airportal úgy tudja - kiegészítve a brit sajtóértesüléseket a "számos" érintett gépről -, hogy legalább 400 legyártott gépet kell átvizsgálni az észlelt idegen tárgyak miatt. A Boeing ezeket a MAX repülőgépeket négy helyszínen tárolja, három Washington államban található reptéren és a texasi San Antonióban.