A Youtube egyre kevésbé kecsegtető pénzügyi tekintetben, de hasonló a helyzet a zeneiparban és a filmgyártásban is, tehát az önálló tartalom előállításról nagy általánosságban elmondható, hogy keveseknek éri meg, éppen ezért adja fel sok fiatal viszonylag gyorsan ezt a pályát. Ezen próbál meg segíteni az előfizetéseken alapuló Patreon, amelyet akár modern kori mecénások gyűjtőhelyének is tekinthetünk.

A Patreon nevű oldal története egészen 2011-ig nyúlik vissza, amikor az alapító Jack Conte a Youtubera töltött fel egy videót, amelyben megépítette a Star Warsból ismert Ezeréves Sólyom belsejét. Conte összesen 30 ezer dollárt, vagyis gyakorlatilag minden megtakarítását ráköltötte a projektre. A PYMNTS-nek adott interjújában a vállalkozó elmondta, hogy mindez nagyjából 8-9 millió megtekintést hozott, amiért cserébe egy 161 dolláros csekket kapott a videómegosztó portáltól.

Egy véletlenszerűen kiválasztott Patreon oldal, amely egyedi festésű Vans cipőket készít.Forrás: Patreon/screenshot

Ekkor jött az ötlet, hogy csinálni kellene egy olyan platformot, ahol a közönség előfizetéssel támogathatja a tartalomgyártók munkáját. Ezen az elven indult el 2013-ban a Patreon, ahol a "patronálók" támogathatják kedvenc zenészeiket, videósaikat és művészeiket, valamint a felnőtt filmipar résztvevőit is.

A Patreon nemrég jelentette be, hogy eddig összesen egymilliárd dollár jutott el így a tartalomgyártókhoz, 4 millió előfizetőnek köszönhetően.

A cég komoly előnye a Spotify-jal és a Youtube-bal szemben, hogy a díjazás 85-90 százalékát a tartalomgyártók vihetik haza, míg a többi platform esetében ez az arány jelentősen kevesebb. A Patreon emellett átalakult az évek során, hiszen a patreonok ma már több előfizetési szint közül választhatnak, ahol a tartalomkészítő állítja be a szintenkénti összegeket.

Általában minél nagyobb összeggel támogatja az adott felhasználót egy patreon, annál több tartalom válik számára elérhetővé.

A Patreonnál 2017-ben volt az első komolyabb változtatás az előfizetések strukturálásában. Ekkor a tranzakciós költségek terhét levették a tartalomkészítőkről és ráterhelték azt a patreonokra. Ez azt jelenti, hogy minden előfizetés után a patreon az összeg 2.9 százalékát, valamint 0,35 dollárcentet fizet szolgáltatási díj gyanánt.

A fenti kép egy Kickstarter bukásokkal foglalkozó podcast sorozat.Forrás: Screenshot

Ezt azonban egyáltalán nem fogadták jól az oldal felhasználói, de a tartalomkészítők sem, mert ők attól tartottak, hogy a pluszköltségek miatt majd kevesebben iratkoznak fel. A készítők azt akarták, hogy a Patreon bízza rájuk hogy mennyit fizessenek nekik és ezt ne az oldal határozza meg rejtett költségekkel.

A Patreon a bevezetett változtatásokat a nagy nyomás hatására gyorsan visszavonta.

A vállalat tavaly mutatta be a már említett előfizetési szinteket, amelybe beletartozik a legolcsóbb Patreon Lite, majd követi a Patreon Pro és a legdrágább Patreon Premum. Wyatt Jenkins, a vállalat igazgatója szerint fontos szempont volt a rendszer kialakításánál, hogy a cég tisztelje a készítők és a patreonok közötti kapcsolatot. Jenkins megjegyezte, hogy továbbra is azon lesznek, hogy a felhasználók minél több rajongót gyűjtsenek, azonban nem fognak többé olyan hibát elkövetni, mint tették ezt 2017-ben.

forrás: pymnts.com