Öt szórakoztató, furcsa mutató a gazdasági helyzetről

2020.02.26. 06:28

Számos mutatót dolgoztak már ki közgazdászok a gazdaság teljesítményének mérésére, állapotának jelzésére. A nemzetközileg bevett mérőszámok - például a bruttó nemzeti össztermék éves növekedése - mellett azonban időről időre felbukkannak olyanok, amelyekről első pillantásra nem mindig lehet eldönteni, komolyan gondolták-e, vagy sajátos humorról tesznek bizonyságot kiötlői. Ezek közül mutatunk be most néhányat, melyek többsége a 2008-2009-es pénzügyi válság idején látott napvilágot. 

Több az első randevú gazdasági visszaesés idején

Egy elmélet szerint az emberek gyakrabban, illetve nagyobb számban hívnak el elsőre randira valakit akkor, amikor a gazdaság lejtmenetben van. Ennek oka, hogy nehézségek esetén többen érzik magukat magányosnak, mint egyébként.

Az igazolás: az elmélet alátámasztására a Match.com oldal korábbi adatait szokták alkalmazni. A mögötte álló vállalat az internet kupidója, számos társakereső- és randioldallal, applikációval (például a Tinder), és az ezekből fakadó óriási üzleti forgalommal. A vállalat - úgy tűnik - megerősítette ezt a feltételezést: amikor bő egy évtizede beütött a krach, 2008 negyedik negyedévében hétéves rekordra ugrott a forgalmuk. Ugyanígy jelentős felhasználói aktivitást regisztráltak a 2001. szeptember 11-i terrortámadások után.

IllusztrációForrás: Getty Images/iStockphoto/nd3000/Nd3000

Csökken az eldobható pelenkák forgalma

Pénzügyi krízis idején a családok maguktól is szorosabbra húzzák a nadrágszíjat, hogy több pénzt takarítsanak meg. Ennek egyik jele - állítólag - az, hogy ilyen időszakban a még nem szobatiszta gyerekek eldobható pelenkáira is kevesebbet költenek, méghozzá úgy, hogy ritkábban cserélik azokat.

Az igazolás: az elmélet igazolását sokan közvetett bizonyítékban látják. A kiskereskedelmi adatok szerint ugyanis, a babák bőrére ajánlott ápolókrémek forgalma a 2008-as krízis idején érezhetően megnőtt, 2,8 százalékkal, míg a pelenkáké 9 százalékkal csökkent az USA-ban. Elképzelhető, hogy a szülők egy része inkább krémet vett a gyermeke számára annak kipirosodott bőrére?

IllusztrációForrás: Shutterstock

Minél nagyobb a válság, annál hosszabbak a tűsarkak?

Egészen meghökkentő elemzéssel rukkolt elő az IBM a témában: tanulmányukban azt állították, a történeti előzmények (a XX. század korábbi válságainak), valamint több milliónyi, közösségi médiában megjelent poszt speciális szoftverekkel való elemzésével, kimutatható, hogy gazdasági hanyatlás esetén a női lábbelik tűsarkai egyre magasabbak lesznek, és azok is maradnak.

Az igazolás: az IBM magyarázata szerint a magas tűsarok tulajdonképpen nem más, mint  egyfajta menekülés a problémák elől, a vásárlók ugyanis ilyenkor a színpompás, különleges, divatos dolgok, illetve a fantázia világába vonulnak vissza. Az elmélet egyik felét ugyanakkor árnyalja az, hogy míg a tűsarkak 2008-2009-ben valóban szédítő magasságokba emelték a nőket, addig nem sokkal később újra alacsonyabbak lettek, akkor, amikor 2010-2011 fordulóján az amerikai gazdaság a magára találás jeleit kezdte mutatni.

IllusztrációForrás: Thinkstock

A babkonzervek forgalma a válság biztos jele?

A gazdaság gyengélkedésének egyik jele a kiskereskedelem forgalmának csökkenése - vagy mégsem? Előfordulhat ugyanis, hogy míg az emberek általában véve, visszafogják kiadásaikat, addig bizonyos dolgokra épp a megtakarítás okán költenek többet. Így lehet ez a konzerv élelmiszerekkel is, amelyek forgalomnövekedése általában a nehéz időszakokhoz köthető.

Az igazolás: válság idején valóban általános, igazolható tapasztalat, hogy az emberek visszafogják bizonyos típusú költéseiket. Bő egy évtizeddel ezelőtt, 2009-ben, a brit kiskereskedelemben a babkonzervek forgalma 23 százalékkal emelkedett meg egy év alatt. A magyarázat szerint azért, mert a szűkösebb anyagi lehetőségek miatt, jóval kevesebben és kevesebbet jártak étteremben, mint általában.

Japán nők a cseresznyefa-virágzás idején Oszakában: állítólag rövidebbre vágatják hajukat, ha nem megy jól a gazdaságbanForrás: Photononstop/Photononstop/Luciano Lepre

A japán nők hajhossza, mint gazdasági indikátor

S végül, de nem utolsó sorban: egy feltételezés szerint Japánban a nők hajának hossza a gazdaság állapotára utaló biztos jelzés. Szárnyaló időkben ugyanis a nők gyakrabban mennek hajszalonokba, festetik hajukat, egyáltalán, többet törődnek azzal. Recesszió idején viszont rövidebbre vágatják hajukat, hogy ritkábban kelljen fodrászhoz menniük, spórolva annak költségein.

Az igazolás: átfogó analízis nem készült a hipotézis igazolására, de a tekintélyes japán lap, a Nikkei, beleásta magát a kérdésbe. Sikerült igazolniuk, hogy a japán nők hajukat rövidebbre vágatták az 1997-es gazdasági hanyatlás idején.