A luxusipar a légiközlekedésnél is többet veszíthet a koronavíruson

2020.02.25. 20:30

Eurómilliárdokban mérhető profitgyengülésre készülnek a luxustermékek mögött álló vállalatok a koronavírus miatt. A Vogue Business cégvezetők körében végzett felmérése azt mutatja, a nagy márkáknál talán minden más iparágnál pesszimistábban tekintenek a járvány gazdasági hatásaira.

Akár 40 milliárd euróval - 43 milliárd dollár, több mint 13 ezer milliárd forint - is csökkenhet a luxustermékek eladásának értéke 2020-ban a koronavírus miatt, áll egy, a divat- és luxuscikkeket kínáló vállalatok körében végzett felmérésben.

A kínai Vuhan városából indult fertőzés kapcsán szinte naponta jelennek meg az előrejelzések a gazdaság illetve az egyes ágazatok várható veszteségeiről. A vírus egyik legnagyobb vesztesének a turizmust, illetve a légiközelekdést tartják az elemzők, ezek teljesítményének gyengülése dollármilliárdos nagyságrendű lehet az elmaradt utazások és a lemondott szolgáltatások miatt. A légiközlekedés szereplői nagyjából 30 milliárd dolláros kiesésre kell hogy készüljenek az idei évben a jegyértékesítések elmaradása miatt:

A repülés a koronavírus- járvány eddigi legnagyobb vesztese

A légitársaságok világszerte majdnem 30 milliárd dollárt bukhatnak idén a bevételeikből a koronavírus-járvány miatt - mondja a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség. Elég egyértelműnek tűnik tehát, hogy a légiközlekedés lesz a járvány legnagyobb vesztese. Több mint egy évtized után először fordulhat elő, hogy a globális légiközlekedésben csökkenni fog a kereslet.

A vállalatok értékelései szerint, a luxustermékek kereskedelmének visszaesése miatt, ezzel azonos nagyságrendű, illetve nagyobb érvágás éri majd ezt az iparágat is. Az olyan nagy márkák, mint a Michael Kors, Versace és a Jimmy Choo tulajdonosai - a Burberry, Ralph Lauren vagy a Capri Holdings - mind gyenge évre számítanak.

A cégek válaszai alapján, a luxusmárkáknál összesen 10 milliárd eurós profitcsökkenést valószínűsítenek 2020-ra.A vállalatoknál nem is számítanak arra, hogy a piac 2021 előtt visszaállhat a megszokott teljesítményére.

A vállalatok által számított 30-40 milliárd eurós idei csökkenés a személyes használatú luxuscikkek piacát idénre 309 milliárd és 319 milliárd euró közé árazza be, ami a legkisebb érték 2015 óta.

Az eladásokban és a profitban jelentkező legnagyobb mértékű csökkenést a cégek a következő 6 hónapra várják, mind globálisan, mind Kínát tekintve.

A Louis Vuitton egyik képviselete egy kínai nagyvárosban (2016-os felvétel)Forrás: Imaginechina/He lili - Imaginechina/He Lili

Utóbbi piacának csökkenése különösen fájó pont a luxus- és divatcikkek előállítóinak, mivel globálisan nézve, a kínai vásárlók adják az ilyen holmikra fordított költések harmadát. Az ázsiai színtér Kína mellett is fontos a divat- és luxuscégeknek. Például az olasz Bottega Veneta bevételének 53 százalékát a Csendes-óceán ázsiai régiójából szerezte a 2019-es pénzügyi évben, míg más márkák, a Hermés, Gucci és a Burberry, bevételeiknek közel a felét.