Új találmánnyal növelnék az e-autók hatótávolságát

elektromos autó töltés
A horvátoknál tuti nem lesz gondja az e-autó töltéssel
Vágólapra másolva!
Egy francia startup cég akkumulátort tartalmazó utánfutókat vetne be az elektromos autók hatótávolságának növelésére.
Vágólapra másolva!

Az elektromos gépjárművel közlekedő autósok általában azzal a dilemmával szembesülnek, hogy vagy többet fizetnek egy nagyobb akkumulátorért, ami megnöveli a gépjármű hatótávolságát, vagy rákényszerülnek arra, hogy gyakrabban töltsék fel az akkumulátoraikat.

Egy párizsi startup, az EP Tender viszont úgy véli, hogy

végre feloldhatjuk a költség és a távolság dilemmáját egy pótakkumulátort tartalmazó pótkocsival, melyet az autó után köthetünk, szükség esetén onnan is biztosítva többlet energiát menet közben.

"Megoldjuk azt a problémát, hogy a nagyobb távolságokra eredetileg nem alkalmas, olcsóbb elektromos autókat hogyan lehetne kényelmesebbé tenni" - mondta Jean-Baptiste Segard, a cég vezetője.

Az EP Tender a bérelhető pótkocsik hálózatát kívánja kialakítani a fő üdülési útvonalakon.

Az elektromos autókkal közlekedő járművezetők hozzákapcsolnak egy ilyen pótkocsit az autó hátuljához, amivel extra 60 kilowattórás akkumulátorhoz jutnak, mely segítheti őket elérni a rendeltetési helyüket vagy egy másik ilyen pótkocsit.

A társaság szerint egy pótkocsi maximális bérleti díja 34 euró (kb. 11500 forint) lehet majd.

Az EP Tender eredeti ötlete szerint egy belső égésű motort helyeztek volna a pótkocsiba, hogy hibridekké bővítsék az elektromos autókat. A társaság jelenleg 20 ilyen pótkocsit tesztel, amelyek mindegyike Renault Zoes vagy elektromos Kangoo furgonokat hajt. Az akkumulátorok egyre csökkenő költsége azonban meggyőzte a társaságot, hogy pótakkumulátorokra váltson.

"Ügyfeleink továbbra is használják a belső égésű motorokat, de ezt már nem fejlesztjük tovább, mivel sokkal nagyobb teljesítményre képesek az akkumulátorok, annak köszönhetően, hogy rengeteget fejlődtek" - mondta Hugo Basset, a startup mérnöke a MOVE2020 mobilitási show-n Londonban.

Basset elmondta azt is, hogy a cég tárgyalásokat folytat a franciaországi Renault-val és a PSA-csoporttal a vonóhorog és a menet közben is használható elektromos töltőcsatlakozóik gyári felszerelése érdekében. Egy oldalt elhelyezkedő töltőcsatlakozó praktikus ugyan, ha áll az autó, de menet közben nem lehet biztonságosan használni.

Az oldalsó töltőcsatlakozóval rendelkező elektromos autók menet közben nem tölthetők a pótkocsis akkumulátorról a légellenállás miatt Forrás: Pixabay / Készítette: stux

Jelenleg sok elektromos autón nem található meg a vonóhorog, de az EP Tender szerint ez 2022-től megváltozik majd. Ezeket addig is 600 euróért (kb. 202 ezer forint) lehet utólag beszereltetni.

A Renault már maga is próbálkozott korábban megnövelni az elektromos autói hatótávolságát, amikor 2008-ban cserélhető akkumulátorokról szóló együttműködést kötött az izraeli Better Place-szel. Az együttműködés a Fluence szedántól kezdve meg is valósult, a kísérlet azonban végül kudarcba fulladt, és a Better Place 2013-ban meg is szűnt.

„Egy pótkocsi sokkal kevesebb kockázattal jár" - véli Basset.

A társaság a potenciális hátrányok megszüntetésén is dolgozik. Ezek közé tartoznak azok az átalakítások, amelyek

az aerodinamikai ellenállást a lehető legkisebbre csökkentik. Ezek mellett a pótkocsik tartalmaznak egy második, kisebb kerékegységet is,

amelyek a könnyebb megfordulás érdekében kiengedhetőek.

A pótkocsinak ráadásul van még egy előnye. Használaton kívül hálózati töltésre lehet kapcsolni, hogy az energiát később visszanyerhessük, amikor szükséges.

Egy pótkocsi várható költsége 10 ezer euró lesz (3,3 millió forint), a startup üzleti tervei szerint 2024-ben már nyereséges lehet, ha 60 ezer ügyfél 4150 pótkocsit bérel addigra.