Újabb nagy játékos lép be a vegán húsok piacára

2020.02.26. 07:01

Saját, szója alapú húspótló élelmiszerkészítmények gyártásába kezd a Cargill, az egyik legnagyobb amerikai agráripari vállalat - írja az Independent. A termékek az egyes áruházláncok saját márkás áruiként kerülnek forgalomba.

Szójából készült hamburgeket és darált húsokat vezet be a Cargill, és ezzel olyan cégekkel kíván versenyezni a húsmentes táplálkozás piacán, mint a Beyond Meat vagy az Impossible Burger. A cég új termékei legkorábban idén áprilisban jelennek meg a boltokban, egyelőre várhatóan csak az Egyesült Államokban. Az 1865-ös alapítású, multinacionálissá nőtt vállalat Magyarországon 1995 óta van jelen.

A cég azért döntött az új termékek bevezetése mellett, hogy ezzel is csökkentse a húsiparhoz tartozó környezeti terhelést.

A marhashústermelés az élelmiszeripar leginkább környezetszennyező tevékenységei közé tartozik, szén-dioxid- és metán-kibocsátása többszöröse a baromfi- vagy a sertésfeldolgozó ágazaténak.

Vegán hamburgert fogyaszt egy látogató egy fesztiválon (illusztráció)Forrás: AFP/Jack Guez

A szójaféléket gyakran használják a húsok helyettesítésére, bár természésükhöz szintén jelentős környezeti terhelés kötődik, elsősorban az erdőirtás. Ugyan a szójatermesztést hatékonyabb földfelhasználásnak tartják, mint a legeltetést, mezőgazdasági, nagy volumenű termelése jelentősen csökkenti az erdős területek nagyságát.

A Cargill a világ egyik legnagyobb szójabab-kereskedője, és bár korábban kötelezettséget vállalt arra, hogy 2020-ra működéséhez nem fog erdőirtás kötődni, a cég tavaly elismerte, hogy ezt a vállalását nem tudja tartani.

A vállalatot sok kritika éri, főleg brazíliai működése miatt. Egyes környezetvédők "a világ legrosszabb vállalata" címkét aggatták rá, már ami a fenntarthatósági szempontok érvényesülését jelenti. Az USA egyik legnagyobb, magánkézben lévő vállalatához, a 2006 és 2016 közötti időszakra, 39 millió tonna, Brazíliában termett szója exportja köthető.