Az Egyesült Államokban élő tajvaniak egy csoportja petícióval fordult Caj Jing-venhez, a Kínai Köztársaság, azaz Tajvan elnökéhez. Ebben azt kérik, változtassák meg az állami légitársaság, a China Airlines nevét. Annak ugyanis szerintük most különösen rossz a csengése a koronavírus miatt - írja az Asia Times.

Mintegy 12 ezer aláírásnál jár már az az online petíció, amit tajvani származású, amerikában élő szeniorok társasága azért indított, hogy az állami légitársaság nevét a mostani China Airlinesról Taiwan Airlinesra változtassák. A kezdeményezők szerint ugyanis a társaság mostani neve "fiaskóhoz" vezethet abban az értelemben, hogy egy-egy ország a működését pusztán neve alapján korlátozhatja. Mint ismeretes, a vuhani koronavírus miatt, számos állam repülési korlátozásokat vezetett be a szárazföldi Kínából érkező vagy oda tartó járatokra, illetve a kínai légitársaságok gépeire.

IllusztrációForrás: AFP/Mischa Keijser

Az egyes országok azonban ennél vélhetőbben árnyaltabban döntenek a légiközlekedés korlátozásának kérdéseiről. Bár Olaszország január 30-án kihirdetett tilalmát a Kínából érkező vagy oda induló közvetlen légijáratokra terjesztette ki, a tiltásba beleértve a China Airlinest is, Vietnám február 1-jén már a tajvani járatokra is célzottan adta ki a korlátozást. A Fülöp-szigeteken pedig február 10-i hatállyal rendelték el a belépés megtagadását a Tajvanról érkezők esetében, a hivatalos indoklás szerint azért, mert az ország vezetése osztja az "egy Kína"-elvét, ami Tajvant Kína elválaszthatatlan részének tekinti. A Fülöp-szigetek később, február 14-én, módosított a tilalmon, elsősorban saját munkavállalóik érdekében, hogy azok hazatérhessenek az országba Tajvanról.

A névváltoztatást javaslók ugyanakkor arra hívják fel a figyelmet, hogy az állami légicég nevének megváltoztatásához nincs szükség népszavazásra, sem alkotmánymódosításra, vagy hasonló horderejű procedúrára. Azt ugyanakkor elismerték, hogy a névváltoztatás alapjaiban érintheti a társaság működését és annak bevételeit.

Egy légitársaság esetében a névváltoztatásnak közvetlen költségei lennének a repülőgépek átfestéséhez kapcsolódóan. Egy szélestörzsű gép átfestése az új névre a használt színek számától függően 100-200 ezer dollár körüli összeget emészt fel, a kisebb, keskenytörzsű Airbus A320-asoké legalább 50 ezer dollárt.

Egy repülőgép átfestése átlagosan 312 munkaórát igényel. A tajvani China Airlinesnek közlése szerint jelenleg 70 utasszállító és 18 teherszállító gép van a flottájában. A vállalat belföldön és külföldön összesen 12 ezer embert foglalkoztat.