Hatalmas repülőtéri fejlesztés indulhat Magyarországon

Air France repülőgép
(FILES) This file photo taken on April 11, 2018 shows Air France planes at Paris Charles de Gaulle Airport in Roissy, north of Paris. Air France shares went into a tailspin on the Paris stock exchange on May 7, 2018 after the resignation of the strike-hit company's CEO. In early bourse business Air France stock was down nearly 13 percent at 7.08 euros. / AFP PHOTO / Philippe LOPEZ
Vágólapra másolva!
A kormány felhívta az innovációért és technológiáért felelős minisztert, a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli minisztert és a miniszterelnök kabinetfőnökét, hogy a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. bevonásával készítsenek előterjesztést az Alba Airport repülőtér nemzetközi kereskedelmi repülőtérré fejlesztéséről.
Vágólapra másolva!

A Magyar Közlönyben megjelent határozat április 30-i határidőt szabott az előterjesztés elkészítésére, akkorra derülnek ki a költségek is. A volt katonai repülőtér Székesfehérvártól 10 kilométerre, Börgönd határában található - írja a Napi.hu.

A Céginfo.hu adatai szerint a jelenlegi tulajdonosa a székesfehérvári és az abai önkormányzat. A repülést és a repülősportokat 1995-től az Albatrosz Repülő Egyesület képviseli Börgöndön.

A repülőtér fejlesztésére korábban már született egy nagy léptékű terv 2008-ban.

Akkoriban arról volt szó, hogy két év múlva megnyílhat itt az ország második nemzetközi repülőtere. A mintegy 20-25 milliárd forintra becsült fejlesztés eredményeként 2010 tavaszán egy két kilométer hosszú kifutópályával, ötezer négyzetméter alapterületű utasterminállal és kiegészítő létesítményekkel rendelkező légikikötőt adtak volna át.

Illusztráció Forrás: AFP/Philippe Lopez

A fejlesztő, a Biggeorge's NV akkori számításai annak idején a következőkre alapoztak: a reptér "hatósugarában", vagyis a 90 perc alatt elérhető városokban 3,5 millió potenciális utas él, így a tervezett utasforgalom az első pár éves felfutási időszakot követően eléri a gazdaságos üzemeltetéshez szükséges méretnagyságot. Számításaik szerint - főként a fapados légi járatok révén - az első évben 150 ezer utas fordult volna meg a reptéren, 2017-re az utaslétszám akár évi 1,5 millió fölé is nőhetett volna.

Rekord-utasforgalmat ért el a ferihegyi repülőtér

A Budapest Airport tájékoztatása szerint a ferihegyi repülőtér utasforgalma pénteken átlépte a 16 milliót. A magyar főváros légikikötőjének forgalma a tavalyi, szintén rekord 14,9 milliós utasszámot már november végére elérte, a 2019-es bővülés ismét az európai átlag feletti. A Budapest Airport szerint a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér sikere Budapest nemzetközi turisztikai vonzerejének, az útvonalhálózat dinamikus bővítésének, valamint az új légitársaságok megjelenésének köszönhető.

A ferihegyinél lényegesen kedvezőbb árazással számoltak, így komoly verseny vehette volna kezdetét a monopolhelyzetben lévő első számú légikikötővel.

A munka az ürgepopuláció átköltöztetésével el is kezdődött, de nem épült meg a betonos kifutópálya. Miután 2012 nyarára sem készült el a beruházás, Székesfehérvár visszakérte a börgöndi ingatlant a befektetőtől. A visszavétel is vajúdott egészen 2014 augusztusáig, amikor a kormány egyszeri, kétmilliárd forint támogatást nyújtott a székesfehérvári önkormányzatnak, amit az a börgöndi repülőtér visszavásárlására fordíthatott.