Mutatjuk, mikor indul vasárnap a Nyugatiból az első, új, emeletes vonat

Az új, emeletes Stadler KISS motorvonat külső képe
Vágólapra másolva!
Vasárnap áll forgalomba az első KISS emeletes motorvonat Magyarországon. Az április 5-éig terjedő időszakra a vasúttársaság külön közzétette az összes emeletes vonat indulási időpontját az egyes végállomásokról. A járatokra Budapesten belül érvényes BKK bérlettel menetjegy megváltása nélkül is fel lehet szállni.
Vágólapra másolva!

Nagyon korán kell kelnie hétvégén annak, aki az első, menetrend szerint közlekedő emeletes motorvonatra szeretne felszállni, hiszen az

március 15-én vasárnap reggel 6 óra 3 perckor gördül majd ki a Nyugati pályaudvarról.

Az első KISS, új emeletes motorvonat az előírt vizsgálatokat, típusteszteket követően, a szükséges engedélyek birtokában kezdi meg az utasforgalmi próbaüzemét a Budapest-Nyugati–Cegléd–Szolnok vonalon.

A vasárnap a Nyugati pályaudvarról négy óránként indul az emeletes szerelvény,

tehát 6:03 után 10:03, 14:03 és 18:03 időpontban, továbbá 23:43-kor, Ceglédről vissza pedig szintén négy óránként, először 7:48, majd 11:48, 15:48 és 19:48 időpontokban. A Nyugati pályaudvarról 23:43-kor induló utolsó járat Cegléden túl, Abonyon át Szolnokig közlekedik majd.

Ezek az időpontok csak vasárnapra érvényesek, de a MÁV-Csoport

egészen 2020. április 5-ig közzétette az emeletes vonatok pontos indulási időpontjait az egyes végállomásokról,

melyet pdf formátumban innen lehet letölteni.

Az új, emeletes Stadler KISS motorvonat külső képe Forrás: MÁV-Csoport

Az S50 és Z50 jelzésű emeletes személy- és zónázó vonatokkal Budapesten belül (Ferihegy megálló és a Nyugati pályaudvar közötti szakaszon, Kőbánya-Kispest és Zugló érintésével)

érvényes BKK bérlettel és bármilyen típusú MÁV START Klub kártyával vonatjegy váltása nélkül lehet utazni.

A Stadler KISS emeletes motorvonat fedélzeti képe Forrás: MÁV-Csoport

A márciusi debütálást követően,

áprilistól már a Budapest-Nyugati–Vác–Szob vasútvonalon is találkozhatnak az utasok az új emeletes vonatokkal.

Áprilisban és májusban is egy-egy, júniusban pedig további hét KISS motorvonat lesz kész az utasforgalmi próbaüzemre, a tizenegyedik jármű pedig augusztusban indulhat el. Az első tizenegy jármű ezen a két elővárosi vonalon vegyesen közlekedik majd.

A Stadler tájékoztatása szerint a 40 KISS emeletes motorvonat gyártására vonatkozó keretszerződés második és harmadik üteme változatlan, nyolc KISS vonatszerelvény még idén év végéig, a további 21 emeletes motorvonat pedig 2022 végéig áll majd forgalomba.

A vonatok a kor követelményeinek megfelelő utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas, 600 ülőhelyes utastérrel vannak felszerelve.

Három hagyományos és egy mozgássérültek által is használható mosdó van a kocsikon, a multifunkciós terekben pedig 4 kerekes szék, illetve 12 kerékpár vagy 5 babakocsi is szállítható, továbbá

wifivel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel is rendelkeznek.

A Stadler KISS motorvonatok alsó szintjéről lépcső vezet az utastér felső részébe - érdekesség, hogy az emeleti kapacitással megnövelt utasszámot kiszolgálni képes vonat mindössze 30 centivel magasabb, mint az eddigi egyszintes szerelvények Forrás: MÁV-Csoport

Néhány adat a KISS motorvonatokról

A KISS flotta 40 járműve három ütemben érkezik, ez év végéig összesen 19 KISS áll forgalomba a fővárosba vezető, legterheltebb váci és ceglédi vonalakon. A KISS-ek 40 régi, több mint 40 éves V43-as („Szili") mozdonyt és Bhv kocsit váltanak ki az elővárosi szakaszokon. További 21 KISS 2022 év végéig csatlakozik a vasúttársaság modern motorvonatflottájához.
A KISS motorvonatokat a svájci székhelyű Stadler Bussnang AG szállítja, de jelentős hazai hozzáadott értékkel készülnek: a motorvonatok forgóvázainak gyártását a Stadler szolnoki forgóvázüzeme végzi, míg a járművek összeszerelésében részt vesz a Dunakeszi Járműjavító is. A 40 KISS beszerzése 205,5 milliárd forintból valósul meg kormányzati támogatással, az uniós társfinanszírozású Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program forrásait felhasználva.

A Budapest elővárosi forgalmat 2022 végére teljes egészében korszerű KISS, FLIRT és DESIRO járművek szolgálják majd ki.

Az emeletes KISS, továbbá az egyszintes Flirt és DESIRO vonatok tervezett közlekedési vonalai: az első 19 emeletes vonat a szolnoki és a ceglédi vonalon áll majd forgalomba 2020 végéig, 2021-től pedig újabb 21 jármű áll forgalomba a győri, a székesfehérvári, a nagykátai és nyáron a Budapest-dél-balatoni vasútvonalon 2022 végéig (narancssárga vonalak) Forrás: MÁV-Csoport

2022-re az összes emeletes motorvonat forgalomba áll

A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, Homolya Róbert szombaton Budapesten tartott sajtótájékoztatót. Itt azt mondta, hogy Mind a negyven KISS emeletes motorvonat 2022-re forgalomba áll, így három év múlva a budapesti elővárosi vasútvonalon - a lajosmizsei kivételével - csak ezek és az ugyancsak korszerű FLIRT járművek közlekednek majd.

A MÁV-Csoport közleménye szerint a felújítások és a modern motorvonatok forgalomba állítása hozzájárul a menetrend javításához, a pontosabb közlekedéshez, az elővárosi vonalakra jellemző fokozott terhelés kiegyensúlyozottabb eloszlásához is.

Forrás: Mavcsoport.hu