Még soha nem volt ilyen helyzetben a világ turizmusa, mint most a koronavírus-járvány miatt, a helyzet drámai - mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója háttérbeszélgetésen csütörtökön.

Guller hozzátette, hogy Európába 89 százalékkal kevesebb repülő érkezett más kontinensről, mint egy évvel korábban ilyenkor, húsvétra az európai turizmus 85 százalékkal fog visszaesni.A kormány várakozása szerint a vírus júniusban tetőzhet Magyarországon, a helyzet rendkívül gyorsan változik - mondta, és példaként említette, hogy az MTÜ-höz tartozó Mahart Passnave-nál a tegnapi 32 kikötői lemondás után mára mindent lemondtak, szállodahajó nem fog érkezni Budapestre április végéig.Ismertette azt is, hogy a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ adataiból az látszik, hogy napról napra nő a visszamondások száma, a márciustól induló három tavaszi hónapra összesítve a külföldi vendégektől érkezett közel 163,5 ezer foglalás 24 százalékát mondták le.

A top10 küldőpiac közül a legnagyobbnak számító Németország esetében 14,9 százalékos a tavaszi lemondási arány. Magas a tervezett utak lemondási aránya Izraelből (43,2 százalék), Olaszországból (43,2 százalék) és Romániából (27,9 százalék). A belföldi foglalások közül a külföldiekhez képest arányaiban kevesebbet, 14,9 százalékot mondtak le.

Üres bár Lombardia székhelyén, Milánóban 2020. március 8-ánForrás: MTI/EPA/ANSA/Matteo Corner

Budapesten a foglalások visszamondásának aránya Kína (57 százalék) és Izrael esetében (44 százalék) a legmagasabb. A visszaesés vidéken nem ilyen mértékű, a húsvéti foglalások megmaradtak, 10-15 százalékos a lemondások aránya. A nyári szezon a remények szerint megmenthető - mondta a vezérigazgató.

Guller Zoltán azt mondta, hogy a lehetséges megoldásokon dolgoznak jelenleg, ha minden jól sikerül, akkor 10 hónap alatt visszaállhat a turizmus a 2019-es szintre.

Az MTÜ minden reklámkampányt leállított a járvány végéig, utána indít belföldi, és külföldi kampányokat. Hétpontos akciótervet terveznek a kormány elé vinni, ezek között lesz forgalomélénkítő kampány, vagy a létrehozott vis maior alap felhasználása. Hozzátette, hogy az elkezdett turisztikai fejlesztések folytatódnak a helyzet ellenére.

Az EU-ban turisztikai "Marshall-tervet" készítenek az ágazat helyreállítására - jelezte.