Mint minden olyan esetben, ami kiemelt közfigyelmet vonz, megjelennek a csalók, így a koronavírus terjedése sem kivétel. A vírus elleni, vagy megelőző szerek reklámainak olvasásakor azonban legyünk ugyanolyan higgadtak és körültekintők, mint bármely más esetben, ahol felmerül a csalás gyanúja. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) közzétette, mire érdemes figyelni ezeknél a hirdetéseknél. Ezeket a tanácsokat azonban nem csak a koronavírus, hanem bármely más termék vagy szolgáltatás reklámjainak olvasásakor is érdemes szem előtt tartani.

Tanácsok fogyasztóknak

A GVH azt javasolja a vásárlóknak, hogy legyenek körültekintőek, ha magukat orvosoknak, egészségügyi szakértőknek, hivatalos intézeteknek kiadó személyek, vállalkozások a vírussal szembeni hatékony fellépést, védekezést ígérő termékeket, szolgáltatásokat népszerűsítenek, főleg, ha azt az eredményességéről beszámoló fogyasztói ajánlással, véleménnyel együtt hirdetik.

A meggyőzés része lehet, ha népszerű, ismert személyek nevével, fotójával reklámoznak valamely olyan terméket, szolgáltatást, amely a vírus ellen hatásos.

Akkor is gyanút kell fogni, ha teljesen ismeretlen, ámde hihetetlen gyorsaságú gyógyulást ígérő, csodahatású készítményeket kínálnak, vagy a termék, illetve szolgáltatás megvásárlását bármilyen módon sürgetik, a vásárlás döntéshozatalát siettetik (például folyamatosan csökkenő számok a raktárkészletről, vagy egy nagyon rövid határidő az akcióra, stb.).

Annak is gyanúsnak kell lennie, ha a termék adatainak, a vásárlás részleteinek megismeréséhez ismeretlen oldalakra kell továbbkattintani, vagy indokolatlanul kérnek be személyes adatokat. Ugyanígy gyanús, ha a koronavírussal összefüggő, a fogyasztói érdeklődés középpontjába kerülő termékeket kedvezményes áron elérhetőként kínálják.

Bármely, a koronavírussal kapcsolatos gyógyulást ígérő hirdetésekkel szemben legyünk nagyon óvatosak!Forrás: Shutterstock

Hogyan hirdessenek a vállalkozások?

A GVH a hirdetőknek is szolgál néhány jótanáccsal.

A kereskedelmi gyakorlat kialakítása során a vállalkozás ne tulajdonítson megalapozatlanul védőhatást, megelőző, vagy gyógyhatást a termékének, vegye továbbá figyelembe, hogy az élelmiszerként forgalomba hozható termékeknek tilos gyógyhatást tulajdonítani.

A vállalkozásnak arra is célszerű tekintettel lennie, hogy az élelmiszerként forgalomba hozható termékeknek nemcsak magával a termékkel, de a termék hatóanyagával, összetevőivel kapcsolatban sem adható gyógyhatással kapcsolatos tájékoztatás.

Fontos betartani a termékkategóriára vonatkozó reklámozási előírásokat, és

elkerülni a megalapozatlan védőhatást, a megelőző hatást vagy gyógyhatást sugalló állításokat.  

A vállalkozásnak különös figyelemmel kell lennie arra, hogy a különböző betegségekre pozitívan ható, gyógyhatású állításokkal népszerűsített termékek esetén a potenciális fogyasztók sérülékeny, az átlagosnál kiszolgáltatottabb fogyasztói csoportot alkotnak, esetükben a vásárlási döntés értékelési szakaszában a várt hatás minden egyéb tényezőt megelőz. E fogyasztói kör az átlagosnál kiszolgáltatottabb, ezért ezen a területen különös jelentősége van a tényszerű, túlzásokat nélkülöző tájékoztatásnak. Az információk mérlegelése a speciális szakértelemmel nem rendelkező fogyasztók számára nehézséget jelenthet, főleg, hogy lényeges tulajdonságok (például a különböző tényleges hatások) nem ismerhetőek meg a vásárlás, a használat előtt.

Megalapozatlan esetben nem szabad azt a látszatot kelteni, hogy a reklámozott termék valamely hivatalos szervezet jóváhagyásával került forgalomba, vagy annak hatásosságát valamely hivatalos szervezet vagy tanúsítvány igazolja.

Ha a vállalkozás a terméke, szolgáltatása népszerűsítését véleményvezérere bízza, úgy ezek az irányelvek rájuk nézve is érvényesek.

Fontos az is, hogy a vállalkozás legyen tekintettel a reklámozott termék készletére, és kerülje olyan, különösen nagy keresletű termék hirdetését, melyből várhatóan nem áll majd rendelkezésre megfelelő nagyságú készlet, illetve a későbbiekben sem várható, hogy a készletek ismét feltölthetőek lesznek.

Nem szabad továbbá megalapozatlanul azt a látszatot keltenie a vállalkozásnak, hogy a termék kedvezményes áron elérhető.

A GVH azt tanácsolja, hogy a hirdetések közzétevői fontolják meg a hirdetések közzétételének megszüntetését amennyiben tudomást szereznek arról, hogy felületeiken a fentiekkel összhangban nem álló módon népszerűsítenek termékeket vagy szolgáltatásokat.

A fogyasztókat arra kéri a versenyhivatal, hogy kövessék figyelemmel a hivatalos tájékoztatásokat.