Az elmúlt napok és hetek fejleményeire egyikünk sem lehetett felkészülve. Minden jel arra mutat, hogy a hétköznapjaink mellett a gazdaság is gyökeresen átalakul, és messze még a folyamat vége. Az már most látszik, hogy az internetes kereskedelem hatalmas növekedésnek indult. A koronavírus hazai megjelenése óta nálunk is beindultak a számos országban megfigyelhető folyamatok: komplett gazdasági szektorok kerültek válsághelyzetbe, köztük a turizmus és a vendéglátás is. Arról azonban egyelőre kevesebb szó esik, kiknek hozott fellendülést a vírus megjelenése. Ezek egyike kétségkívül az online kiskereskedelem - erről osztotta meg velünk több webshop üzemeltetője a legfrissebb tapasztalatait.
Az otthonmaradásra irányuló intézkedések minden kétséget kizáróan az online kereskedelem felé tolják el a keresletet. Az elmúlt hónapban kétszer annyian kerestek rá Google-ban a "Tesco és az Auchan házhozszállítás" kifejezésekre, mint egy évvel ezelőtt, a webshopok kosarai pedig egyre gyorsabban megtelnek, amióta fennáll a jelenlegi egészségügyi helyzet.

A Google Trends adatai alapján elmondható, hogy március elejéhez képest közel 70 százalékkal többen kerestek rá az "Auchan házhozszállítás" kifejezésre, a Tescónál pedig - ahogy a mellékelt ábra is mutatja - az elmúlt 5 évhez képest rekordmennyiségű keresés történt - közölte Alberti Dorina, online marketing szakértő.
A Tesco-házhozszállítással kapcsolatos keresések felfutását mutatja az alábbi ábra:

Az egyéb termékeket érintő online forgalmat illetően a szakemberek még kevés adattal rendelkeznek, mivel a hatás nem annyira azonnali és látványos, mint az élelmiszereknél. Ennek ellenére várható, hogy ez az időszak a legtöbb iparágban az online vásárlás irányába fogja tolni a kereskedelmet - vélekedik Alberti Dorina.
A karácsonyi forgalom többszöröse
De nézzük néhány hazai webáruház konkrét tapasztalatait! Sokan most a karácsonyi forgalmukat jelentősen meghaladó rendelésszámot bonyolítanak az online piacon. Ennek következtében egyes kiszállítócégek és futárszolgálatok néha alig bírják kapacitással ezeket a napokat - számolt be Pál Zoltán Gábor, a több száz webshop-tulajdonossal dolgozó ALH Consulting Kft. tulajdonosa.

A szakértő arról számolt be, hogy a nem várt hatalmas forgalomnövekedéstől jelentős terhelés alatt állnak az ételgyártással foglalkozó cégek, sőt még inkább az olyan vállalkozások, amelyek saját webáruházban értékesítik a maguk által gyártott termékeiket, ezért késések várhatóak a gyártásban és a kiszolgálásban is. Hasonló a helyzet az ételt házhoz szállító cégeknél, amelyek megrendelései rendkívüli mértékben pörögtek fel a jelenlegi időszakban.
A SzerszamKell.hu barkácsáruház adatai alapján a tavalyi év azonos időszakához képest a februári és márciusi rendelésszám mintegy a duplájára nőtt az idei évben: januárhoz képest 60-70 százalék az emelkedés, ami részben a szájmaszkok és kézfertőtlenítők eladásából származik. Ha azonban kivonjuk belőle ezeket a tételeket, úgy is bőven két számjegyű a növekedés.
Az Auchan-házhozszállítással kapcsolatos Google-keresések alakulása:

Most nem a kényelmen van a hangsúly, hanem a biztonságon, hiszen kisebb a valószínűsége, hogy megfertőződünk, ha csak közvetlenül a futárral kerülünk kapcsolatba egy rövid időre. A jelenlegi egészségügyi helyzetben pedig kiemelten fontos odafigyelnünk arra, hogy hány emberrel érintkezünk egy nap - jelentette ki Nagy Gábor, a barkácsáruház ügyvezetője.
Nem csak élelmiszert és fertőtlenítőt rendelünk házhoz
Kun Álmos, a magyar tulajdonú Dockyard üzletlánc marketing vezetője elárulta, hogy tavaly márciushoz képest 80 százalékkal növekedett a webshop forgalma a hónap első felében, míg az üzletekbe betérő vásárlóké 30-40 százalékkal visszaesett. Reméljük, hogy a koronavírus minél hamarabb lecseng, és visszatér az élet az üzletekbe is, hiszen sokan a ruházati termékeket szeretik megfogni, felpróbálni - bizakodik Kun Álmos.

A tavaly ilyenkori adatokhoz képest közel ötödével nőtt az online vásárlási kedv - teszi hozzá Kóczán Tamás, az UNAS tulajdonosa, amely cég webshop motorját jelenleg a hazai webáruházak 20 százaléka használja. Szerinte jól jártak azok, akik azonnal reagáltak a kialakult helyzetre, és készletükbe emelték az ilyenkor legjobban fogyó cikkeket.
A magyar cégek is rákaptak az online piacterekre
A GKI Digital becslése szerint már több mint 4500 hazai vállalkozás érdekelt valamelyik hazai vagy akár nemzetközi online piactéren. Az általuk realizált online forgalom pedig csak tavaly elérte a nettó 12 milliárd forintot. Magyar kereskedők körében az eMAG Marketplace platformja a legnépszerűbb. Amazon, Aliexpress, Wish - szinte nincs olyan magyar internetező, aki ne hallott volna ezen webáruházak valamelyikéről.
Hogy mely termékek a legkelendőbbek? Nos, a táskák, ruhaneműk és az utazási cikkek például nincsenek ezek között, sok áruházban feleannyit vásárolunk belőlük, mint tavaly ilyenkor. Nagyon népszerűek viszont a laptopok és a webkamerák, hiszen a cégek jelentős része váltott át home office-ra - hangsúlyozza a szakember.

A németországi tapasztalatok is arról tanúskodnak, hogy tartós változást hoz az emberek bevásárlási szokásaiban a koronavírus-járvány. Az átalakulás nyertese az ottani szakértők szerint is az online kiskereskedelem, számos belvárosi szaküzlet és bevásárlóközpont pedig kénytelen lesz beszüntetni a működését.
Amint azt Kai Hudetz, a kölni IFH (Institut für Handelsforschung) gazdaságkutató intézet igazgatója és Gerrit Heinemann, a Niederrhein főiskola internetes kereskedelmi szakértője a dpa hírügynökségnek elmondta: a járvány erőteljes hátszelet adott ugyan az online kereskedelemnek, a vásárlók általános elbizonytalanodása azonban az internetes kereskedelemben is tetten érhető. Mindazonáltal ha valamit manapság be kell szerezni, akkor a többség első gondolata már az internet.
"Bizton állíthatjuk, hogy az online kereskedelem hosszú távon profitálni fog a mostani válsághelyzetből. Akkor is többet fognak az interneten vásárolni az emberek. mint a krízis előtt, amikor már a koronavírus, mint téma réges-rég a múlté lesz" - fogalmazott Hudetz.
A fordulat vesztesei szerinte elsősorban az internetes értékesítési portállal nem rendelkező belvárosi kisüzletek lesznek. "Akinek a kínálata mostanra még nem érhető el az interneten, az egy működőképes értékesítési csatornától fosztotta meg magát, és ezt a lemaradást már aligha fogja tudni behozni" - szögezte le a szakértő. "Mindazonáltal a koronavírus-járvány egyáltalán nem jelenti a kisboltok végét, mindössze egyfajta katalizátorként felgyorsítja azoknak a felszámolódását, amelyek még nem használják az internetes értékesítést forgalmuk egyik támaszaként" - tette hozzá Gerrit Heinemann.
További érdekesség Kóczán Tamás elmondása szerint, hogy van olyan webáruház, ahol a héten például pelenkából közel hatszor annyit rendeltek, mint a megelőző hónap ugyanezen időszakában, ami szintén kellőképpen érzékelteti, mennyire megváltoztak a vásárlási szokások.

Tisztítószereken (is) sokat nyernek a webshopok
Egészen új piaci szereplők előtt is utat nyitott a koronavírus, hiszen naponta nyílnak fertőtlenítő- és tisztítószerekkel foglalkozó webáruházak, köztük autós tisztítószerekkel is. Sokan jelentős árréssel kínálják ezeket a termékeket, amelyekre most óriási kereslet mutatkozik. Egy ügyfelünknek a Google top helyezésein például csak a szájmaszk szó napi 8-10 ezer látogatót hoz, és ki is tudják szolgálni a felmerülő igényeket - mondja Pál Zoltán Gábor.
A nagy kérdés a szakértők szerint most az, hogy ha ismét helyreáll a rend, vajon a vásárlási szokások is visszaállnak-e a vírus megjelenése előtti állapotba, vagy akik a mostani hónapokban kaptak rá az online rendelés ízére, vajon megtartják-e majd ezt a szokásukat? Az ilyen helyzetek gyakran egy-egy újabb szeget vernek bele a hagyományos kereskedelem koporsójába.