Öntik a pénzt a kormányok a légitársaságokba

SAS Scandinavian Airlines
Airplanes of the Scandinavian Airlines' SAS company park on ground at the Gardamoen Airport during a strike of pilots to contest wages and working hours on April 26, 2019 in Oslo, Norway. - Pilots at SAS walked off the job in Sweden, Denmark and Norway, stranding 70,000 travellers as more than 300 flights were cancelled, the airline said. Domestic, European and long-haul flights were all affected by the strike, it said, predicting that a total of 170,000 passengers would be affected through April 28, 2019. (Photo by Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix / AFP) / Norway OUT
Vágólapra másolva!
Az már korábban is világossá vált, hogy a légiközlekedés lesz a koronavírus-járvány egyik legnagyobb gazdasági vesztese, vagyis nem meglepő, hogy a világ kormányai igyekeznek gyorsan segítséget nyújtani a szektor szereplőinek. Egy friss iparági vélemény szerint összesen akár 200 milliárd dollárnyi támogatásra is szükség lehet, hogy a vállalatok életben tudjanak maradni.
Vágólapra másolva!

A koronavírus-járvány eddig 157 milliárd dollárnyi piaci értéket söpört ki a világ 116 tőzsdén jegyzett légiközlekedési vállalatából. Ez azt jelenti, hogy a részvényárfolyamok zuhanásai miatt a szektor piaci értékének 41 százaléka eltűnt. Sokan ugyanis olyan gyorsan égették el a készpénztartalékaikat, hogy jelenleg csupán kevesebb mint két hónapra elegendő tartalékuk van – írja a Reuters.

Közben az S&P Global Ratings nemrég úgy számolt, hogy a globális utasszám idén 30 százalékkal csökkenhet, és 2022-23 előtt nem is valószínű a teljes talpra állás.

Az iparág egyik legfontosabb szervezetének számító Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) pedig arra jutott, hogy a szektornak összesen akár 200 milliárd dollárnyi kormányzati támogatásra is szüksége lehet ahhoz, hogy a légitársaságok talpon tudjanak maradni.

Jönnek a segítségek

Eközben az elmúlt időszakban sorra érkeztek a hírek arról, hogy légitársaságok tömegével törlik a járataikat, illetve vágják vissza a kapacitásaikat – részben a bezuhanó kereslet, részben a közlekedési korlátozások miatt.

Jelenleg a cégek sorozatban állítják le az új megrendeléseiket, mivel igyekeznek készpénzt tartalékolni, de még így is súlyos likviditáshiány mutatkozik az iparágban. A Boeing például azt kérte az amerikai kormánytól, hogy legalább 60 milliárd dollárnyi tőkével segítsen be. Az amerikai légiközlekedési cégek egyébként már eddig is 50 milliárd dollárnyi támogatást kértek Washingtontól, amihez hozzácsaptak még néhány tízmilliárd dolláros adókedvezmény-igényt is.

Az egész világon szenvednek a légiközlekedési cégek Forrás: AFP/NurPhoto/Nicolas Economou

Európában az Airbus szintén jelezte, hogy szüksége lesz kormányzati támogatásra, amennyiben a járvány hónapokig eltart – értesült a Reuters.

Legutóbb pedig Ausztrália és Tajvan jelezte, hogy segítséget nyújt a vállalatainak.

Az ausztrál kormány összesen 175 millió ausztrál dollárnyi (430 millió amerikai dollár) enyhítést jelentett be, mivel lemond bizonyos légiforgalmi díjakról.

Tajvan vezetése pedig kedden jelezte, a légitársaságai támogatásokért és hitelekért fordulhatnak a kormányhoz, hogy ellensúlyozni tudják a veszteségeiket. Emellett Svédország és Dánia szintén kedden közölte, hogy 300 millió dollárnyi hitelt biztosítanak a SAS-nak.

Brutális vágások

Ha csak a legfrissebb bejelentéseket nézzük a légiközlekedési cégek részéről, akkor is látszik, hogy igen nagy bajban van a szektor. A United Airlines például a kapacitásának 60 százalékát vághatja vissza áprilisban, beleértve a nemzetközi járatainak 85 százalékát.

Új-Zélandon az Air New Zeland egyelőre csak próbálja felmérni a károkat, de szintén drasztikus kapacitáscsökkentést jelentett be hétfőn.

A vállalat vezetője közölte, a cég 12 500 alkalmazottjának 30 százalékára nem lesz szükség a következő időszakban, de egyelőre próbálják minimalizálni az elbocsátásokat.

Közben az aucklandi nemzetközi reptér bejelentette, a nemzetközi utasok száma 44 százalékkal marad el az egy évvel korábbi szinttől.

Hatalmas vágásokat hajtanak végre a társaságok Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Marcel Kusch

Ausztrália második legnagyobb légiközlekedési vállalata, a Virgin Australia Holdings ezzel együtt jelezte, felfüggesztené a nemzetközi járatait március 30. és június 14. között, valamint a hazai kapacitásait a felére csökkentené – ez szintén elbocsátásokkal járna.

Egy ausztrál rivális, a Qantas Airways kedden bejelentette, a tervek szerint a nemzetközi kapacitások 90 százalékát megvágják, a céghez tartozó szingapúri Jestar Asia pedig teljesen leállna három hétre, március 23. és április 15. között.

A Singapore Airlines eközben azt tervezi, hogy megfelezi a kapacitását április végéig, de további csökkentések jöhetnek, amennyiben a nehézségek tartósan fennmaradnak.