Újra nehéz helyzetben a kínai gyárak, de most a külföld miatt

Yiwu
(171113) -- YIWU, Nov. 13, 2017 (Xinhua) -- Containers are seen at a rail yard of Yiwu west station in Yiwu, east China's Zhejiang Province, Nov. 8, 2017. The Yiwu-Madrid freight route linking Zhejiang's Yiwu, the world's largest wholesale market for small consumer goods, with the European commodity center of Madrid by way of northwest China's Xinjiang Uygur Autonomous Region was launched in November of 2014. The Yiwu-Madrid freight route covering over 13,000 kilometres saw over 120 trips in the first ten months carrying 11,000 TEUs, up 53.75 percent year on year. It has boosted foreign trade in east China's export powerhouse of Zhejiang. (Xinhua/Xu Yu)(wsw)
Vágólapra másolva!
Újra bajban van a kínai termelővállalatok egy része, mivel a koronavírus-helyzet európai romlása miatt, partnereik egymás után mondják le vagy ütemezik át megrendeléseiket.
Vágólapra másolva!

"Határozottan kijelenthető, hogy ez egy második sokk-hullám, ami most a kínai gazdaságot éri" - értékelte a helyzetet Xing Zhao Peng, az ANZ Banking Group vezető közgazdásza a Bloombergnek. Az elemző arra utalt, hogy az európai megrendelések elmaradása a kontinensen eszkalálódó koronavírus-fertőzés miatt, ugyanolyan nehéz helyzetbe sodorja a kínai termelést, mint amikor január végén az ottani járvány miatt le kellett állítani a gyárakat.

A textilgyártás, az autógyárak, de még a szerszám- és gépgyártás is, nagyon megsínyli a helyzetet.

Például a Shandong Pangu Industrial nevű vállalat kalapácsokat és más szerszámokat állít elő, normál körülmények között termékei 60 százaléka európai exportra kerül. Most viszont - különösen a nagyon rossz olasz és spanyol járványhelyzet miatt - sorra mondják le partnerei a megrendeléseiket. A cégnél úgy számolnak, április-májusi eladási eredményeik 40 százalékkal múlják majd alul az egy évvel korábbiakat.

"Kína gyártási teljesítményére mindez két csatornán is hatással lesz: megszakadnak az ellátási láncok, és csökken a külső kereslet is" - teszi hozzá az ANZ elemzője, a romló európai helyzetre utalva.

Technikus dolgozik egy gépjárművek motorjait gyártó kínai üzemben Forrás: AFP/Xinhua News Agency/Wang Jianwei

Nagy vesztesek azok a cégek is, amelyek a nemzetközi sportesemények lemondása miatt kerülnek nehéz helyzetbe, noha normál körülmények között a rendezvények hivatalos merchandise-termékeit, illetve a kapcsolódó szuveníreket gyártják le. Több más jelentős sportrendezvény lemondása mellett, a tokiói olimpia jövőre halasztása jelenti a legnagyobb érvágást számukra.

Kína hosszú idő óta, az első negyedéves gazdasági visszaesésével néz most szembe. Ugyan a havi beszerzési menedzser indexeket csak március 31-én teszik közzé, de az nem kétséges, hogy e hónappal együtt, 2020 első negyedéve különösen rossz volt a kínai gazdaságban.

Egyes elemzők arra számítanak, az idei év 1976 óta a legrosszabb lehet Kínában.

Eközben az USA-ban, fő kereskedelmi vetélytársában, várhatóan megtörik a bő évtizede tartó dinamikus bővülés lendülete, és recesszió köszönt be.

A megkérdezett kínai vállalatoknál azt mondták: a kínai holdújévkor már tudták, hogy február különösen rossz hónap lesz számukra, ám bíztak abban, márciusra a helyzet normalizálódhat. Ezt a várakozást azonban most fel kellett adniuk.

Idén akár 10 százalékkal is visszaeshet a kínai export volumene Forrás: AFP/XINHUA/Xinhua News Agency/Xu Yu

A kínai kereskedelmi minisztérium hivatalosan jelezte, hogy a növekvő külső bizonytalanságok visszavetették az exportteljesítményt. Adókedvezmények formájában ígértek segítséget az exportőröknek, valamint szükség szerinti hitelek formájában. Peking pedig várhatóan támogatni fogja az érintett cégeket újabb raktárterületek létesítésében a legyártott, de exportra végül nem került áruféleségek tárolására.

"Könnyen lehet, hogy a kínai export éves szinten akár 10 százalékot is meghaladó mértékben esik majd" - mondja Larry Hu, a Macquarie Group vezető közgazdásza. Az elemző szerint most jön csak a legrosszabb a kivitel és az ellátási láncok tagjai számára is.