Hamis állításokkal árultak koronavírus elleni termékeket webshopok

2020.03.30. 18:55

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a COVID-19 járványra tekintettel 2020. március 19-én és 20-án átnézte a vírusellenesnek hirdetett termékeket, valamint védőmaszkokat kínáló webshopokat.

 

A koronavírus-járvány miatt jelentősen megnőtt a fogyasztói érdeklődés az webáruházakban a vírus elleni védekezést segítő termékek (pl. védőmaszkok) iránt, amit egyrészt a megnövekedett kereslet, illetve a kínálat esetenként tapasztalható szűkössége, másrészt a közösségi távolságtartás indokol – írta közleményében a Gazdasági Versenyhivatal.

Emiatt fontosnak tartották, hogy gyorsan, általános jellegű rálátást szerezzenek a jelenleg alkalmazott kereskedelmi gyakorlatokra, amelyek– szükség esetén – megalapozhatják esetleges versenyfelügyeleti eljárások megindítását.

IllusztrációForrás: Getty Images/iStockphoto/Poike/Poike

A március 19-20-án lefolytatott úgynevezett sweep vizsgálat során a Versenyhivatal több kifogásolható gyakorlatot azonosított.

  • Több webáruház például "vírusölő", "vírusellenes", "járványok idején javasolt","tüdőgyulladás ellen hatékony", "egészségügyi dolgozók részére készült" jelzővel illette termékeit, vagy különös hatékonyságra utalt (pl. "hatékonyan megelőzhetőek vele a fertőzések, baktériumölő, gombaölő és tuberkolózis-ölő hatással rendelkezik"). Valószínűsíthető azonban, hogy ezen állítások nincsenek megfelelő kutatásokkal alátámasztva, élelmiszernek minősülő termékeknél pedig a gyógyhatás állítása tilos.
  • Egyes oldalak orvosnak látszó embereket jelenítenek meg („dr. XY ajánlásával", "hatóanyag-szakértő ajánlásával"), akik ugyanakkor nem valósak vagy nem rendelkeznek orvosi diplomával.
  • A hatóság néhány esetben a termékek egyedülállóságát hangsúlyozó, megkérdőjelezhető állítással találkozott (pl. "a világon elsőként", "a leghatékonyabb megelőző lépés neked és szeretteidnek",).
  • Több esetben felvetődött a gyanú, hogy a weboldalak üzemeltetői törlik a negatív fogyasztói véleményeket, illetve megjelenítettek vélhetően valótlan vásárlói véleményeket is.
  • Több oldal alkalmaz a termékkészletek gyors fogyására utaló állításokat (pl. "Már csak 17 darab van készleten", "Népszerű termék. Több mint 10 vásárló vásárolta meg a héten"), illetve vizuális elemeket (pl. a termékkészlet fogyását illusztráló sávot, pop-up ablakot), amelyek alkalmasak lehetnek a fogyasztó döntéshozatalának sürgetésére.
  • Több esetben találkozott a hatóság jelentős árkedvezményt kínáló akciókkal, amelyek esetében elvárás, hogy az eredetiként feltüntetett ár a korábban valóban alkalmazott ár legyen, valamint az, hogy a hirdető rendelkezzen megfelelő készlettel a várhatóan megugró fogyasztói igények kielégítésére.
  • Előfordult, hogy valamely webáruház ingyenesként, díjmentesként kínált házhozszállítást, ezzel szemben szállítási díjat számolt fel az alapértelmezett opcióként megjelölt utánvéttel történő fizetéskor.
  • Két olyan esetet is rögzített a GVH, amelyeknél a weboldalakon hivatalosnak tűnő dokumentum vagy használati utasítás jelenik meg, azonban ezek tartalma nem ismerhető meg.
  • Több esetben nem tüntették fel az oldalakon a termékek gyártóit/forgalmazóit, és azok felkutatása sem vezetett eredményre, a megrendelési kísérletnél sem derült ki, hogy a fogyasztó pontosan kitől vásárolná meg a terméket.

A GVH felhívja a figyelmet, hogy a jelenlegi helyzetben e termékeknél és szolgáltatásoknál fokozott elvárás a fogyasztók tisztességes tájékoztatása. Azt kérik az online áruházak, illetve az érintett termékeket értékesítő egyéb oldalak üzemeltetőitől, hogy az oldalak és tartalmak tekintetében legyenek különös figyelemmel a korábban közzétett javaslatokra, és kerüljék a fent azonosított magatartásokat.

A Hivatal a járvány ideje alatt folyamatosan figyelemmel követi e javaslatok betartását.

A hatóság különösen kéri a hirdetések közzétevőinek együttműködését abban, hogy ha tudomást szereznek a fentiekkel összhangban nem álló módon népszerűsített termékekről vagy szolgáltatásokról a felületeiken, gondoskodjanak azok közzétételének megszüntetéséről. E kérés összhangban van az Európai Bizottság azon lépésével, amellyel a legnagyobb online platformok (köztük a Facebook, a Google, az Amazon, az Alibaba és az eBay) együttműködését kérte olyan hirdetések eltávolításában, amelyek a COVID-19 vírusfertőzés megelőzését vagy gyógyítását ígérik. Az Európai Bizottság emlékeztette a platformokat arra, hogy a lépések megtételére őket is kötelezi az európai jog, ha tudomásukra jutnak jogszabályba ütköző magatartások az oldalaikon.

IllusztrációForrás: Getty Images/iStockphoto/Gpoint Studio/Anna Bizon

Közös álláspontot fogalmazott meg az Európai Uniós Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC Network) is, amelyben összegzik az európai hatóságok eddig megtett lépéseit, az EU legfontosabb fogyasztóvédelmi célkitűzéseit és a legtipikusabb fogyasztóvédelmi jogsértéseket a koronavírus-helyzetben.

A GVH honlapján a COVID-19 járvány idejére tanácsokat is közzétett a fogyasztók számára,

amelyeket folyamatosan frissít a tapasztalatok alapján. A GVH javasolja a fogyasztóknak, hogy a fent leírt, gyanúsnak tekinthető kereskedelmi kommunikációk esetén különös óvatossággal járjanak el a következő lépések követésével:

  • Ellenőrizzék a kiválasztott honlap megbízhatóságát: nézzék meg, milyen adatok szerepelnek rajta a működtetővel kapcsolatban (valós-e a cég), és ellenőrizzék az oldallal kapcsolatos fogyasztói véleményeket az egyes blogokban.
  • Szánjanak időt a számukra fontos szolgáltatási feltételek megismerésére az ÁSZF-ből.
  • Tárolják a vállalkozással folytatott levelezést, készítsenek képernyőmentéseket a folyamatról.
  • Gondolják végig, valóban minden, a vállalkozás által kért adat megadása szükséges-e a szolgáltatás biztosításához, hiszen nem zárható ki az adatok üzleti célú hasznosításának lehetősége sem.
  • Tudatosítsák, hogy a házhozszállítások esetében is érvényesülniük kell a jogszabályoknak, így például a 14 napos elállási jog biztosításának.