A tengeri luxushajók világa, az üdülőhajózás bizonyosan a koronavírus-világjárvány egyik első és legnagyobb vesztesei közé tartozik. Az óceánjárók szó szerint is elég hamar a vírus áldozatául estek: némelyik kálváriája jelenleg is zajlik: vannak olyan hajók fertőzöttekkel, sőt, halottakkal a fedélzetükön, amelyeket olykor napokig nem fogad egyetlen kikötő sem. Ám a jelek azt mutatják, mindezek ellenére, még korai lenne temetni az iparágat, mert a 2021-es előfoglalások épp csúcsra futnak.

Alighanem az utóbbi nagyjából két hónap legtöbbet emlegetett óceánjárója volt a világsajtóban a Diamond Princess. Mintegy 3600 utas és nagyszámú személyzet utazott ezen a luxushajón, melyet február elején vontak karantén alá Japán partjainál, miután a koronavírus ijesztő sebességgel fertőzte meg az utasokat. A hatóságok meglehetően bizonytalanul kezelték a helyzet. A fedélzeten eközben több mint 700-as betegedtek meg. A hajón magyarok is dolgoztak, egyikük nemrég nyilatkozott is az Origónak.

A Diamond Princess statisztikája ez: a Statista ábráján a világoskék szín a koronavírusra lefolytatott vizsgálatok számát jelöli, a vörös az összes megbetegedett számát, a sötét a tünetek nélküli betegekét, míg a szürke a halottakét:

Vége a hatalmas üdülőhajók korának?

A Diamond Princess kálváriája, és az utána egyre-másra a fedélzeten megjelent fertőzésről jelentő többi utasszállító esete, olyan rossz fényt vetett a turizmus ezen ágára, hogy sokan rögtön annak végleges összeomlásáról és óriási gazdasági károkról beszéltek.

Ez utóbbi vonatkozásokat és azok összefüggéseit az Origo ebben az összeállításában mutatta be.

Ennek fényében nem meglepő, ha a világ legnagyobb üdülőhajós cégcsoportja, a Carnival, arról aditt ki most közleményt, hogya tengerjáró hajózás szektora már soha nem lesz olyan, mint a járvány előtt.

A Guardian beszámol arról, hogy a Carnival, melyhez többek között a Princess-márka is tartozik (ennek egyik hajója az elhíresült Diamond Princess), egészen elképesztő összegű, mintegy 6 milliárd dollárnyi (kb. 2000 milliárd forint) forrásbevonással, újrafinanszírozási programot indít. Ezt részben biztosítási pénzekből, részben kötvényekből és részvények kibocsátásából fedeznék.

A jokohamai kikötőben karantén alá vont Diamond Princess amerikai óceánjáró a 2020. február 16-i felvételenForrás: MTI/EPA/Franck Robichon

A piacoknak megküldött jelentésükben azt írják, tartanak attól, hogy a jövőbeni hajóutak esetében, amikor azok újra elindulhatnak, valószínűleg „szigorúbb kormányzati rendeletek, utazási tilalmak és korlátozások" vonatkoznak majd azokra. Ezek mind a kikötőhasználatra, mind a vendégekre kiterjedhetnek a vállalat szerint. A hajózási társaság szerint jelentős többletköltséget jelent az utasok visszacsábítása, a hajók fertőtlenítése, és úgy általában, működésük talpra állítása a járvány elmúlása után.

A cég tavaly még 20 milliárd dollár körüli bevételről jelentett, amihez kifejezetten impozáns, mintegy 3 milliárd dollárnyi nyereség társult.

A Carnivalnál idénre viszont veszteséget várnak. Nyilatkozataikból kiderül, úgy gondolják, az iparág gyökeresen megváltozik a járvány miatt, és nehéz lesz újra visszcsalogatni az utasokat a fedélzetre. Már csak azért is, mert az utasok között a 70 éven felüliek aránya erősen felülreprezentált, a mostani koronavírus pedig különösen ezt a demográfiai csoportot veszélyezteti.

A Carnivalnak egyébként most is áll egy hajója vesztegzár alatt: a Ruby Princess Ausztráliánál, Sydney közelében horgonyoz, több mint 1000 fős személyzettel a fedélzeten. Sokan úgy gondolják, a fertőzés ausztráliai terjedését kifejezetten előmozdította, hogy a hajóról leszállt utasok között rengeteg fertőzöttet találtak.

Sírkövek egy sydney-i temetőben, a háttárben a nyílt tengeren veszteglő Ruby Princess nevű luxushajóval 2020. április 1-én: az óceánjáróról korábban 2700 ember szállt ki Sydney-ben, később közülük több mint százról kiderült, hogy koronavírus-fertőzöttForrás: MTI/AAP/Joel Carrett

Sokan nem adják fel tengeri álmaikat

Az üdülőhajózás világa kétségkívül nagy nehézségekkel kell hogy megküzdjön, és a Carnivalnál könnyen lehet, nem estek szélsőséges túlzásba azzal, hogy az iparág ezzel a járvánnyal át fog alakulni. Úgy tűnik azonban, még korai lenne megkongatni a vészharangokat.

Az UBS befektetési elemzői ugyanis nemrég felmérték, hogyan állnak most az USA nagyobb hajózási társaságai jövő évi kilátásaikkal.

Eredményeik alapján úgy tűnik, nem olyan rosszul.

Az igaz, hogy a szalagcímeket még mindig a fertőzéstől sújtott tengerjáró hajók, a kikötések megtagadása uralja, de közben a cégek és az utasok már 2021-re készülnek.

A 2021-es foglalások száma az utolsó 30 napban megnőtt, és már 9 százalékkal meghaladja az előző év azonos időszakának mértékét" - tette közzé március 31-én eredményeit a UBS.

A Norwegian Joy, a világ egyik legnagyobb óceánjáró luxushajójaForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Ingo Wagner

Az elemzők szerint a foglalások egy részét egészen biztosan azok teszik meg, akik az idei lemondott útjaikat vezetik át a következő évre. A nagyobb tengerjárókat üzemeltetők ugyanis a járvány miatt leállított vagy el sem indított hajóknál olykor az eredeti jegyárnál 20 százalékkal is nagyobb visszatérítést adnak, hogy ezzel is arra sarkallják az utasokat, maradjanak vállalatuknál és foglaljanak egy remélhetőleg biztonságosabb 2021-es hajós kirándulásra.

Csakhogy az elemzők szerint egészen biztosan sok olyan foglalás is történik, amely nem a lemondott utak újrázása, noha pontos arányszámot erre nem tudtak megadni.

Kiderült az is, az ázsiai és az Alaszkába irányuló hajós utak a szokásosnál is jobban teljesítenek, ahogy a karibi térségbe tett utazások is. Visszaesést csupán a Földközi-tenger térségére tett foglalásokban tapasztaltak.