Idén drágultak a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) díjai. A Netrisk.hu online biztosításközvetítő portál adatai szerint egy átlagos biztosítás díja egy éve még 50 ezer forint körül volt, most már 60 ezer forint. A koronavírus-járvány azonban a szakértők szerint tompíthatja valamelyest a drágulást - olvasható a Napi.hu cikkében.
A kijárási korlátozás, az otthoni munkavégzésre és a távoktatásra történő átállás, valamint a külföldi utazások leállítása óhatatlanul az autóhasználat csökkenését eredményezi.
A Mol szerdán közzétett jelentése szerint 20-40 százalékos visszaesés volt több kulcstermékénél is azokban az országokban, ahol a cég jelen van, vagyis jóval kevesebb benzin és gázolaj fogy, mint a korábbi időszakban. Ez nagyjából hasonló mértékű forgalomcsökkenést jelenthet az utakon.
A biztosítók tavaly rekord összeget, több mint 230 milliárd forintot szedtek be az autósoktól kgfb-re. Igaz, ebben benne van a 30 százalékos baleseti adó is, de azt leszámítva is 177 milliárd forint volt a díjbevételük, ami csak kis mértékben haladta meg a 2018-ast. Az idén az eddigi díjakat nézve még több díjbevétellel kalkulálhatnak. Ha a Netrisknél látható 20 százalékos díjemelkedés általánosnak mondható, akkor
270-280 milliárd forint körüli összeg is befolyhat a kötelező biztosításból, vagyis adó nélkül 200 milliárd forint fölötti összeg maradhat a cégeknél.
A díjak emelkedését több tényezővel indokolták a biztosítók. A gazdaság pörgött, több új autót vásároltak az emberek, és ezeknél a biztosítások, ha csak a régit nem adják el, automatikusan A0-s besorolásba kerülnek.
Károk pedig voltak szép számmal, hiszen a gazdasági fellendülés miatt többen és többet autóztak. A bruttó kárráfordítás 2019-ben 2018-hoz képest 11,65 százalékkal, a nettó kárráfordítás 9 százalékkal nőtt, ha marad a tendencia, az mindenképpen indokolná a díjak emelését.
Csakhogy az autóhasználat egyelőre csökken, ami törvényszerűen kevesebb kárral jár. Egyelőre azonban nem csökkentették a díjaikat a hazai biztosítók.
Számtalan bizonytalansági tényező van, a legfontosabb, hogy meddig tartanak a korlátozások? Egy néhány hetes, vagy 1-2 hónapos visszaesés a kárhányadban az éves szinten megkötött gépjármű-biztosítások díjképzésén nem sokat tud változtatni
- magyarázta ennek az okát Cselovszki Zsolt, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) elnökségi tagja.
Az Egyesült Államokban ugyanakkor a biztosítók már léptek, több cég is jelezte, hogy visszautal az autósoknak abból a díjból, amit befizettek. Az ABC arról ír, hogy az Allstate összesen 600 millió dollárt fizet vissza az ügyfeleinek, a Family Mutual pedig 200 milliót, ami 15 százalékos díjcsökkentésnek felel meg. A visszatérítések egyelőre az áprilisi és májusi díjakat érintik. A USA-ban a becslések szerint 35-40 százalékkal csökkent a járműforgalom a járvány kitörése óta.
A MABISZ az e-kárbejelentők használatát kéri
A válsághelyzetben különösen fontos lehet, hogy ilyen esetekben a résztvevők közötti távolság tartására is alkalmas e-kárbejelentőt használjuk, hívja fel a figyelmet a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ). Az e-kárbejelentő tavaly január óta teszi lehetővé a személyi sérüléssel nem járó gépjárműbalesetek digitális bejelentését, akár már a helyszínről is, megtartva az 1-2 méteres távolságot a balesetben résztvevők között. A biztosítói szövetség égisze alatt valamennyi, a gépjármű felelősségbiztosítási piacon érdekelt biztosító társaság együttműködésével kifejlesztett applikáció a hagyományos papír alapú „kék-sárga" baleseti kárbejelentőnek kínál alternatívát. Az ekar.hu oldalról, valamint az alkalmazás-boltokból ingyenesen, adott esetben akár a baleset helyszínén is letölthető, autós kényelmi szolgáltatás. Már 272 ezren nem bíznak semmit a véletlenre: mobil eszközeiken ott van az E-kárbejelentő. Március végéig közel 8800-an használták is, s a havi 550-800 online bejelentés közötti átlag az elmúlt hónapban érzékelhetően lecsökkent gépjárműforgalom (s így kevesebb baleset) ellenére sem esett vissza. Az online applikáció gyorsabb és átláthatóbb kárbejelentési folyamatot tesz lehetővé a károsultaknak, mint a „kék-sárga". Ez különösen fontos lehet a jelenlegi veszélyhelyzetben, amikor a személyes ügyintézés egyébként is jóformán ellehetetlenült.A mérleg másik serpenyőjében a jelentős mértékű forintgyengülés áll és ez idővel érezteti majd a hatását az importalkatrészek árában
- mondta a Napi.hu-nak Cselovszki. További drágító tényező, hogy a szervizek óradíjai is nőttek az év elején. Ezen a téren persze lehet változás, hiszen az autószervizek forgalma csökkenhet, a lejáró forgalmi engedélyeket nem kell most meghosszabbítani, műszaki vizsgáztatás sincs. Ha véget ér a veszélyhelyzet, és ismét kötelezővé teszik az okmányok megújítását, akkor persze a helyzet változhat, és megrohanhatják az ezekben a hetekben, hónapokban lejárt műszaki vizsgájú autósok a szervizeket.
Cselovszki mindenesetre most arra számít, a koronavírus-válság hatása a gépjárműbiztosítások díjainak alakulásában nagy valószínűséggel úgy jelentkezik, hogy bizonyos mértékben tompítani fogja a további díjemelkedés ütemét.