Így vásárolunk autót a jövőben. Eltűnhetnek az autószalonok?

Autóvásárlás kontra lízing - Női szemmel család
Vágólapra másolva!
Egyre több jóslat lát napvilágot arról, hogy milyen nyomot hagy majd a hétköznapokon a jelenlegi krízis azután is, hogy a koronavírus-járványt sikerül megfékezni és elvileg minden visszatérhet a rendes kerékvágásba. A Napi.hu annak járt utána, hogy a vírus miként hat a magyar újautó-kereskedelemre rövid és hosszabb távon. Kellenek egyáltalán szalonok a jövőben, vagy elég szervizpontokat fenntartani? Lesz-e visszaesés, és mennyivel drágultak idén az új autók?
Vágólapra másolva!

Az online autóértékesítés felfutását és a közvetlen - tehát az importőrt és a szalonokat a láncból kihagyó - eladások növekvő népszerűségét jósolta pár hete a Gartner piackutató cég a koronavírus-járvány hatásait elemezve. A dolog nem tűnik nagyon futurisztikusnak. Ma már az autóvásárlások nagy része online indul, minden gyártó kínál konfigurátort, amellyel az autó valamennyi paraméterét meg lehet adni. A fizetés, a hiteligénylés, a lízing szintén intézhető online, ahogy a kiszállítás sem bonyolult. A szervizpontoknak természetesen meg kell maradniuk.

Az online autóvásárlás szerepe már sokkal nagyobb, mint korábban. A Google-Kantar statisztikája szerint 2004-ben átlagosan 5 alkalommal látogattak el az ügyfelek a kereskedésbe, mielőtt megvették az autót.

Ez a szám 2019-re 2-re csökkent. Az autóvásárlás tesztolvasással kezdődik, az emberek megismerik mások véleményét és a márkák honlapján tájékozódnak. Ettől függetlenül nagyon fontos a szalonlátogatás, hiszen az autóvásárlás nem mindennapi dolog egy család életében.

A szalonok szerepe stratégiai kérdés

A Toyota és Lexus importőr Toyota Central Europe Kft. egy online szalon megnyitásával reagált a koronavírus-helyzetre - írja a Napi.hu. Itt az ügyfelek kiválaszthatnak egy márkakereskedőt, aki felveszi velük a kapcsolatot és az autóvásárlás lépései érintésmentesen, digitális platformon járhatóak végig az autó bemutatásától a szerződéskötésig, sőt, akár az új autó házhoz szállítására is van mód. A cég szerint láthatóan van igény erre és lehet, hogy az emberek egy része élne a lehetőséggel a járvány elmúlta után is.

Ilusztráció Fotó: Polyák Attila - Origo

Az Opel Magyarország szerint

a szalonok szerepe stratégiai kérdés és egyelőre nincs napirenden a megszüntetésük.

Az online lehetőségek, a konfigurátor segítik a vásárlók tájékozódását, de nem helyettesíthetik az autóval való fizikai megismerkedést, a menetpróbát, az értékesítők segítségét. A Renault Hungáriánál úgy vélik, hogy amíg egy mosógép vagy egy televízió vásárlását is sokan személyesen intézik, addig az autóvásárláshoz mindig szükség lesz a tanácsadókra. Ez hatványozottan igaz elektromos autókra. A Dacia ügyfelei pedig különösen a hagyományos értékesítési csatornákat keresik.

Pesszimista autókereskedőkről ír egy internetes oldal

200 használtautó-kereskedő egy internetes oldal szerint - saját felmérésükre hivatkoznak - nem látja optimistán saját helyzetét. A mintegy 200, a JóAutók.hu által minősített használtautó-kereskedő megkérdezése nyomán született elemzés adatai szerint a kereskedésekbe látogatók száma az elmúlt hetekben csökkent.

A Porsche Hungáriánál úgy vélik, hogy az online értékesítés kiegészítő megoldás lehet olyan modellek esetében, ahol kevés a választható szín és opció.

Az autó ugyanis jellemzően nagy értékű, komplex termék, amelyet megvásárlás előtt az emberek szeretnének alaposan megismerni.

Úgy látják, hogy az ügyfelek igénylik a személyes kapcsolattartást és ezt még sokáig nem lehet elhagyni.

A Mercedes-Benz Hungária Kft. szerint bár a digitalizáció valóban új lehetőségeket nyit meg az értékesítésben, a bemutatótermek létjogosultságát nem kérdőjelezi meg. Egy prémiummárkánál különösen nem. A BMW Group közlése szerint kipróbálták már a digitális értékesítési platformokat néhány országban, ez azonban nem helyettesíti a szalonokat. Egy-egy BMW-hez akár több ezerféle különböző konfiguráció érhető el, amelynek kiválasztásához kell a személyes jelenlét.

Illusztráció Forrás: Thinkstock

Az importőrök véleményt osztja Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrők Egyesületének (MGE) elnöke is, aki szerint

az online kiválasztás reális alternatíva, de az értékesítés nem.

Sok gyár nincs felkészülve a logisztikai, vevőszolgálati feladatokra és nem is hiszi, hogy szeretnének ezen változtatni.

Mennyivel drágultak az új autók?

Az autók árára jelenleg az európai uniós szén-dioxid-kibocsátási szabályok szigorítása a koronavírus-járvány és a rekord gyenge forint hat. A Toyotánál és a Lexusnál például a szén-dioxid-szabályozásnak nem volt áremelő hatása, mivel a Toyoták fele és szinte valamennyi Lexus öntöltő hibrid. Az euró árfolyama miatt azonban áprilisban 3-4 százalékkal emelniük kellett az áraikat. A Renaultnál az egy évvel korábbihoz képest 3 százalékkal, 2019 végéhez képest 1 százalékkal emelkedtek az árak. A Porsche Hungaria márkáinál (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche) eltérő mértékben emeltek a forint gyengülése, volt ahol 11 százalékkal nőttek az árak, de volt ahol nem változtak.

Illusztráció Forrás: AFP/Ingo Wagner

Lesz akkora visszaesés mint a 2008-as válság után?

A Toyota és a Lexus importőre szerint hatalmas különbség a 2008-as és a mostani helyzet között. Akkor egyszerűen a kereslet zuhant be a fogyasztói bizalom megingása után, és ez indította be a spirált, most azonban maga a gyártási tevékenység is leállt a vírus elleni védekezés miatt.

Amennyiben a gazdaság L alakú visszaesésének forgatókönyve jön, akkor még a 2008-as válságnál is nehezebb időszak jöhet.

Ha az autógyártók újraindulnak, akkor fel tudják pörgetni a munkát és ki tudják szolgálni a keresletet.