Hatalmas olajtankerek várakoznak Európa nagy kikötőinél, nem tudván megszabadulni rakományuktól. A szárazföldi tárolók ugyanis csordultig tele vannak, miután a koronavírus-járvány következtében kontinensszerte összeomlott az olaj iránti kereslet.

A Reuters számításai szerint mintegy 30 tankeren körülbelül egymillió tonnányi finomított olajipari termék vesztegel Európa partjai mentén. Néhány olajszállító ugyan hamarosan a partra juttathatja a rakományát, a többi azonban még akár heteken keresztül várakozhat, amíg a szárazföldi tárolókban újabb kapacitások szabadulnak fel. A várakozó tankerek száma főleg az utóbbi néhány napban növekedett meg, hiszen az új típusú koronavírus terjedésének megfékezése érdekében elrendelt, és egyre kiterjedtebbé váló korlátozások nyomán leálló közlekedés miatt napjainkra elképesztő mértékben erodálódott az üzemanyagok iránti igény.

IllusztrációForrás: AFP/Xinhua/Zhang Ailin

A Rystad Energy szakértői szerint az olaj felvevőpiaca kontinensünkön az idén a jelenlegi napi 2,3 millió hordónyi mennyiséggel, napi 12,7 millió hordóra fog csökkenni. Ez a tavalyi napi 14,3 millió hordóhoz képest 11,2 százalékos visszaesést jelenthet. Ebben a hónapban pedig a közúti közlekedést tekintve nem kevesebb mint 35 százalékos lehet a csökkenés az olajfelhasználásban.

Egy hordó kőolaj már olcsóbb, mint egy korsó sör

Ahogy az elmúlt hetekben teljesen felborult az olajpiac, egyes országokban már egészen különös állapotok alakultak ki. Kanadában például ma már egy hordó kőolaj kevesebbe kerül, mint egy korsó sör. Kanadában egy korsó (pontosabban: egy pint) sör nagyjából 5 dollárba kerül. Mára azonban ez magasabb ár, mint amennyit egy hordó olajért kérnek - írja a CNBC.

Ezeket az adatokat támasztja alá a Nemzetközi Energia Ügynökség friss előrejelzése is, amely szerint áprilisban a világ olajfogyasztása 25 éve nem látott alacsony szintre eshet vissza, és az olajtermelő országok termelésének visszafogása sem ellensúlyozhatja a rövid távú piaci hatásokat.