Zöld utat kapott a HS2 nevű gyorsvasút építése Nagy-Britanniában, amely Európa és egyben a világ vélhetően legdrágább vasúti beruházása lesz. A nagysebességű vasútvonal tényleges kivitelezését megkezdhetik az abban résztvevő vállalalatok - számol be arról a BBC.

A koronavírus-járvány közepette, a lezárások alatt kezdhetik meg a kivitelezők az Angliát átszelő új gyorsvasúti gerincvonal kivitelezését. A beruházás mind volumenében, mind a tervezett területi lefedettséget illetően kiemelkedő jelentőségű. Részleteit az Origo nemrég ebben a cikkében mutatta be:

Megerősíthetik a világ legdrágább vasúti beruházását

Gigantikus vasúti beruházás megvalósításán dolgozik Nagy-Britannia, melynek az lenne a célja, hogy megújítsa az ország vonatközlekedését. A nagysebességű vasútvonal (HS2 néven) több szakaszban épül, és Londont Birminghamen át Skóciával, Glasgow-val és Edinburghval köti össze, igaz, részben meglévő szakaszokra támaszkodva.

Ahogy az Origo megírta, a londoni kormány korábban a projekt felülvizsgálatát kérte annak egyre emelkedő költsége miatt. A 100 milliárd fontot is meghaladó értékű beruházás azonban - az előzetes várakozásoknak megfelelően - zöld utat kapott. A hírek szerint pedig a Közlekedési Minisztérium már hivatalos közleményt is küldött arról a kivitelezést végző konzorciumoknak, hogy a lehető leghamarabb kezdjék meg a munkálatokat.

Munka és pénz áramlik a brit gazdaságba a szupervasút miatt

"Hosszú távú fejlesztési céljainkat nem veszélyeztethetjük, nem halaszthatjuk a munkálatokat" - jelentette be Andrew Stephenson közlekedési miniszter annak kapcsán, hogy most el is indulhat a kivitelezés, miután korábban Boris Johnson kormányfő is áldását adta arra. A miniszter azt is hozzáfűzte, ez a lépés azt is jelenti, hogy országszerte több ezer vállalkozást és munkavállalót biztosítanak arról, hogy munkájukra szükség van. Ezzel arra utalt, hogy a kivitelezés új munkahelyeket teremt.

A brit Építőipari Tanács üdvözölte a kormányzati zöld utat, megjegyezve, hogy az építkezés megkezdése különösen jól jön a gazdaság számára. Hasonló álláspontra helyezkedett a HS2 projektcég vezetője is, aki szerint az építkezések megkezdésére szolgáló kormányzati felszólítás jót tesz a beszállítói láncoknak, és ahogy az ország fokozatosan elkezd kilábalni a járványból, több ezer munkahely jöhet létre, részben magasan képzett munkavállalóknak.

Születtek ugyanakkor olyan állásfoglalások, amelyek szerint nem pont egy világjárvány kellős közepe a legalkalmasabb időszak egy ilyen nagyságrendű beruházás elindítására, hiszen a leállások rengeteg veszteséget okoznak a világ legerősebbjei között lévő brit gazdaságnak is. Ilyen helyzetben pedig más prioritással kellene elkölteni az értékes adóforintokat, nem impozáns, de veszélyes pénzügyi kitettséget jelentő nagyberuházásokra.

Képünk illusztráció (egy Eurostar-vonat Londonban)Forrás: theo-choi/Pixabay

A koronavírus gazdasági hatásait egyébként kormányzati oldalról is hangsúlyozzák, legutóbb Rishi Sunak pénzügyminiszter intett óvatosságra. A költségvetési kiadásokat felügyelő brit kormányzati szerv pedig arra figyelmezetett, hogy az Egyesült Királyságban három havi leállás akkora lyukat üthet a GDP-n, hogy az országnak 273 milliárd fonttal nőhet a kölcsöntartozása ebben a pénzügyi évben.

A projekt kapcsán, különösen aggasztóra növő költségei miatt érdekes adalékot jelent, hogy amikor a nagysebességű vasút megkapta London elvi jóváhagyását, kínai vállalatok bejelentkeztek a kormánynál azzal, hogy rövidebb határidővel és kevesebb pénzből is megoldják az összeköttetés kiépítését. Ennek részleteiről itt írt az Origo.

Távolságtartásra kötelesek az építkezéseken is

Most, hogy megkezdődhet a kivitelezés, az abban érdekelt vállalatok számára - mint a Costain, a Balfour Beatty és a Skanska Construction UK - különös kihívást jelent a munkavégzés megszervezése a koronavírus miatt.

Az bizonyos, hogy az építkezéseken a munkavégzés megszervezésekor be kell tartani a brit népegészségügyi szolgálat (Public Health England) ajánlásait a dolgozók egymás közötti távolságára vonatkozóan, a fertőzés megelőzése érdekében.

Egy, már lezárt építési területForrás: Getty Images/Christopher Furlong

A HS2 építésén dolgozó munkavállalókat képviselő szakszervezet kijelentette:a munkaerő biztonságának az elsődleges prioritásnak kell lennie az építkezéseken.

Elvárás az, hogy a dolgozók megfelelő egyéni védőeszközöket kapjanak a munkavégzéshez, és hogy szigorúan betartsák illetve betartassák az egymástól való távolság megtartásának szabályait. 

A HS2 vonal egyik fő funkciója egyébként az lesz, hogy gyors és megbízható összeköttetést biztosítson London, Birmingham, Manchester és Leeds között. A vonaltól egyrészt a mostani vasúti zsúfoltság csökkenését, valamint a nagyvárosok vonzáskörzetében a gazdaság beindulását várják.