Május végéig élnek a vezetési és pihenőidők könnyített szabályai

Koronavírus, vírus, járvány, autópálya, tranzitforgalom, tranzitút, M3 autópálya, közlekedés, kamionparkoló, kamion, tranziftorgalomnak megnyitott pihenőhely
Vágólapra másolva!
A kormány biztosítja a megfelelő feltételeket ahhoz, hogy az áruellátás a koronavírus-járvány idején is folyamatos legyen, a magyar emberek mindent meg tudjanak vásárolni, amire szükségük van – mondta Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese, parlamenti és stratégiai államtitkára.
Vágólapra másolva!

Schanda Tamás azt mondta, hogy ehhez kulcsfontosságú, hogy a kormány a lehető legkedvezőbb körülményeket biztosítsa a fuvarozók munkájához, persze az egészségügyi-biztonsági előírások szem előtt tartásával.

– jelentette ki.

Mint mondta, Magyarország az intézkedés végrehajtása előtt hivatalos bejelentést tett az Európai Bizottságnak arról, hogy más tagállamokhoz hasonlóan

2020. május 31-ig meghosszabbítja a vezetési és pihenőidő-szabályokra alkalmazott átmeneti kivételeket.

A csökkentett heti pihenőidő alkalmazása esetén a munkáltatóknak be kell tartaniuk a vonatkozó kompenzációs szabályokat.

Az Európai Bizottságnak márciusban küldött tagállami értesítés alapján a teherautó- és buszsofőrök számára előírt megnövelt maximális vezetési és csökkentett minimális pihenőidők

április 19-éig voltak érvényben.

Magyarország a bizottsági útmutatásnak megfelelően ismét a testülethez fordult annak érdekében, hogy a felmentéseket az uniós rendelkezések sérelme nélkül az ezt követő időszakra meghosszabbíthassa.

Könnyítenek a szabályokon Fotó: Polyák Attila - Origo

Ez mit jelent?

A pozitív visszajelzés alapján a 2020. április 20. és május 31. közötti időszakban

  • a napi vezetési idő 9 óráról 11 órára,
  • a heti vezetési idő 56 óráról 60 órára,
  • a kétheti vezetési idő 90 óráról 105 órára,
  • a 45 perces szünet kötelező kivételének gyakorisága 4,5 óráról 5,5 órára emelkedik,
  • ezzel egyidejűleg a napi pihenőidő 11 óráról 9 órára csökken.

A járművezető két lehetőség közül választhat: a rendszeres heti pihenőidők helyett csökkentett heti pihenőidőt alkalmazhat, ebben az esetben a csökkentést kompenzálni kell az arányos pihenővel, vagy a heti pihenőidőt a megelőző heti pihenőidő végétől számított nem hat, hanem hét 24 órás időszak után kell megkezdenie.

A tagállamok átmeneti mentességi kérelmeit az Európai Bizottság honlapján közzéteszi.

Az általában érvényes előírások betartását a határokon jellemző torlódások miatt kialakult várakozások súlyosan megnehezítik, sok esetben ellehetetlenítik. Járványügyi szempontból is fontos, hogy a hazánkon nemzetközi forgalomban áthaladó tehergépjárművek mielőbb elhagyhassák az ország területét.

– mondta Schanda Tamás.

Hozzátette, éppen ezért tartja aggasztónak a magyar kormány azt az irányt, amelyet Brüsszel képvisel ebben a témában egy új szabályozásról folyó tárgyaláson.

Meggyőződésünk, hogy a mostani javaslat ellentétes az uniós alapértékekkel és minden józan megfontolással. Jelentős többletköltségekkel és adminisztratív terhekkel sújtanák az ágazat vállalatait, amivel munkahelyeket veszélyeztetnének, és rombolnák az európai versenyképességet.

– szögezte le a miniszterhelyettes.