120 évvel ezelőtt, egy akkor tizenegy éves kislányról nevezték el azt az autómárkát, amelyet ma a legértékesebbek között tartanak számon a világon. Ekkor döntött úgy a Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) cég, hogy az autóit Mercédès névre kereszteli, és ezzel elindította a világ egyik legismertebb luxusautó-márkáját. 

A névválasztásban nagy szerepe volt egy osztrák üzletembernek, Emil Jellineknek, aki 1900-ban 36 darab autót rendelt a DMG-től, ami akkoriban komoly mennyiségnek számított. Ám két kikötése volt: az egyik, hogy kizárólagos forgalmazó lehessen az osztrák-magyar, a francia és az amerikai piacon, a másik pedig az, hogy az autókat Mercedesnek nevezzék – idézi fel a névválasztás körülményeit a Player.hu. Az autógyár részéről nemcsak az első, hanem a második kérésének is eleget tettek, és mindmáig ez az egyetlen női nevet viselő autómárka.

Megszületik az első modern autó

A Mercedes 35 PS volt az első modell, amely hivatalosan is ezt a dallamos női nevet kapta, egyben ez lett a legelső modern automobil. Egyedi formájával véget vetett a motoros hintók korának, és megváltoztatta a mobilitás világát.

A Mercedes 35 PS 1901-ben. A hátsó ülésen Adolf Daimler tervező foglal helyet a feleségévelForrás: AFP

A Mercedes márkanév 1902-től vált védjeggyé, és onnantól kezdve minden autóját ezen a néven forgalmazta a Daimler. Az automobil feltalálójának egyébként Carl Benzt, a Benz & Cie. alapítóját tekintjük, 1886-ban a háromkerekű motoros autóra bejegyzett szabadalma révén. 

A két konkurens cég, a DMG és a Benz & Cie. 1926-ban egyesült.  Ekkor új védjegy is létrejött, amely a két autógyártó korábbi emblémáinak lényeges elemeit ötvözte, a Daimler háromágú csillagával a középpontban. A „Mercedes" szó a gyűrű tetejére, alulra a „Benz" név került, közöttük pedig a Benz babérkoszorúja helyezkedett el. Így született meg a Mercedes-Benz márka, amelynek logóját 1928-ban regisztrálták védjegyként. Az embléma ma már egy diszkréten átalakított változatban díszíti a járműveket.

Míg az 1920-as évek Mercedes-Benz modelljeit az erőteljes vonalak jellemezték, az 1930-as évek elejétől kezdve a formatervezés a lágyabb, áramló vonalakra és a lekerekített formaelemekre összpontosított – emeli ki az Autószektor.hu cikke. Ennek legismertebb példái az 1934-es Type 500 K és utódja, az 1936-ban bemutatott 540 K.

A Mercedes Benz W 125 a harmincas évekből: ez a versenyautó tartotta akkoriban a sebességi világrekordotForrás: mauritius images via AFP/United Archives/Pincornelly/Pincornelly

A speciális roadster verzió az 1930-as évek álomautója volt, a kupé verzió pedig megalapozta az autógyár modern kupéinak hagyományát.

Legendás dizájnok és új piaci szegmensek

A Mercedes-Benz 1953-ban, a Type 180-nal azután belépett a modern korba. Ezekre a limuzinokra az úgynevezett háromdobozos kialakítás volt jellemző – a harmadik „doboz" a motortér és az utastér után a csomagtartó volt. A sárvédőket és a fényszórókat első alkalommal építették be teljesen a karosszériába.

A Mercedes-Benz 300 SL 1955-ben: a sirályszárnyas sportautóForrás: Daimler AG/© Daimler AG/Mb Classic

Számos kiemelkedő modelljük hosszú időre meghatározta az autók tervezésének fejlődését, köztük az 1954-es „Gullwing". 

Olyannyira, hogy a Mercedes-Benz 300 SL-t az autóipari szakértőkből álló nemzetközi zsűri 1999-ben az évszázad sportautójának választotta. A 220, 220 S és 220 SE limuzinokat – közismert nevükön „Fintail" autókat – 1959-ben vezették be. A farokuszonyok nemcsak szépek voltak, hanem legalább ilyen hasznosak is a parkolás során. Ezenkívül ezek voltak a világ első járművei, amelyek merev utasfülkével és energiaelnyelő gyűrődési zónákkal rendelkeztek.

Az 1982-ben bemutatott Mercedes-Benz 190 fektette le a mai C-osztály alapjaitForrás: Mercedes

Formatervezési stratégiájával a cég később új koncepciókat tudott kidolgozni, és teljesen új piaci szegmenseket nyitott meg. 1977-ben debütált az első kombi szabadidő-autó, 1979 volt a meghatározó terepjáró, a G-osztály születésének éve. Az 1982-ben bevezetett kompakt Mercedes-Benz 190 lefektette a mai C-osztály alapjait, majd 1997-ben az M-osztály következett, a világ első prémium SUV-ja. 2004-ben a CLS, az első négyajtós kupéként, szintén új piaci szegmenst teremtett.

Újra piacvezető a prémium személyautók piacán a Mercedes

Rekordévet zárt a Mercedes-Benz Hungária Kft., idén is a vezető helyet szerezte meg a prémium személyautók eladásában, és jól teljesítettek a kishaszon- és nagyhaszonjárművek üzletágak is. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. 2019-ben újabb sikeres évet zárt: mintegy 190 ezer személygépkocsit gyártottak Kecskeméten, amellyel mintegy 3,7 milliárd eurós nettó árbevételt ért el a vállalat.

A 2012-es A-osztállyal a német autógyártó azután elmozdult egy új tervezési korszak felé, amelyet az érzéki letisztultság jellemez. A digitális fejlesztések előrehaladtával a Mercedes-Benz UX tervezői hálózatba kapcsolt élettereket alkottak meg - összekötve az embereket, autókat, otthonokat és munkahelyeket. Az Autószektor.hu írása mindezek kapcsán azt is kiemeli, hogy az érzéki letisztultság tervezési filozófiájának köszönhetően az autómárka a hagyományos luxusról a modern luxusra váltott, ami döntő mértékben hozzájárult a brand megújulásához.

A Mercedes S-osztály napjainkbanForrás: Daimler AG

Újabb 120 évre terveznek 

S hogy mit hoz a jövő a Mercedes-Benz számára? Nos, ez a szakértők szerint még progresszívebb és avantgárdabb lehet, amit az új EQ márka első teljesen elektromos modellje is bizonyít. Az EQC (vegyes áramfogyasztás: 20,8–19,7 kWh/100 km; CO2-kibocsátás: 0 g/km) számos úttörő formarészlettel és a márkára jellemző színvilággal rendelkezik.

A 2019-es Vision Mercedes Simplexszel pedig a tervezők érzékletesen ábrázolták a márka múltját és jövőjét, amely szándékaik szerint a dizájn és a technológia új korszakába történő átmenetet szimbolizálja. Ugyanakkor tisztelegni szeretnének a márka történelmi öröksége előtt.

Az avantgárd formajegyekkel felruházott Mercedes EQForrás: Origo

Története során a Mercedes-Benz folyamatosan növelte márkaértékét. 2016 óta a háromágú csillagos márka megszakítás nélkül a világ legértékesebb prémium autómárkája. Az eddig elért eredmények persze kihívásokat is támasztanak, és úgy érzik: a márkaimázsnak mindig az új igényeknek kell megfelelnie. Számomra a legfontosabb feladat az, hogy egy olyan ikonikus márkanevet, mint a Mercedes-Benz, a szüleink korosztálya által elismert márkából az összes generáció által tisztelt és szeretett branddé alakítsunk  - vallja Bettina Fetzer, a Mercedes-Benz AG marketingvezetője. Majd hozzáteszi: céljuk, hogy a márka hírnevét még legalább további 120 évig megőrizzék.