A koronavírus-járvány miatti leállások a világ számos pontján nehézségeket okoztak az energiaellátásban is. Főleg a fejlődő országokban jelenthet óriási segítséget az, hogy a villamos energia kérésre akár házhoz is megy, pontosabban úszik: a Bloomberg arról ír, hogy a járvány következtében valósággal kilőtt a hatalmas, úszó erőművek piaca.

A világ számos fejlődő térségében jelentenek komoly segítséget a tengerjáró hajókra telepített áramfejlesztő erőművek, amelyek igény szerint bárhol bekapcsolódhatnak az energiaellátásba, ahol erre szükség van. Ennek pedig különösen nagy jelentősége lehet a járvány miatt, hiszen a gyengébb energetikai infrastruktúrával rendelkező országokban is létfontosságú, hogy folyamatos legyen a kórházak, egészségügyi intézmények ellátása villamos energiával.

A Kaya Bey nevű generátorhajó átadási ceremóniája 2010-benForrás: AFP/Rizwan Tabassum

"Kevesebb, mint 30 nap alatt telepíteni tudjuk a hajókat a kért helyszínre" - mondja Zeynep Harezi, az isztambuli székhelyű Kapowership nevű vállalat értékesítési vezetője. Ez a cég rendelkezik jelenleg a legnagyobb flottával az úszó tengeri erőművekből.

Használaton kívüli járműveket és különböző motorokat, generátorokat vásároltak fel ahhoz, hogy energiatermelő hajóikkal megjelenhessenek a szolgáltatások piacán.

Az első hajót még iraki megrendelésre rakták össze, 2010-re készült el három év alatt. Most 25 hajót üzemeltetnek 11 országban, Mozambiktól Kubán át egészen Indonéziáig.

A Karadeniz Csoport Onur Sultan nevű hajója IndonéziábanForrás: Shutterstock/Arif Azhar

A cégnél elárulták: a koronavírus nemhogy gyengítette, hanem egyenesen növelte a hajóik iránti keresletet. Ennek az is oka, hogy a hajókra szerelt generátorok, 36 és 470 megawatt közötti teljesítménnyel, egy komplex szolgáltatás részeként biztosítanak energiát, és képesek a központi hálózatra is csatlakozni. A cég pedig kilowattóránként 8-10 centet kér, cserébe biztosítja a hajót, és külön megállapodás keretében az üzemanyag utántöltését is.

A hajók ugyanis LNG-vel (cseppfolyósított földgáz), vagy nehéz fűtőolajjal működnek, ezeket használják villamos energia előállításához.

A cégcsoport egyik hajója Ghána partjainál 2019 szeptemberébenForrás: Shutterstock/Gerhard Pettersson

Az energia előállítása belső égésű motorokkal történik, ami drágább, viszont olcsóbban üzemeltethető technológiát jelent, mintha turbinákkal működnének. A hajók melletti érv, hogy kialakításuk most már hónapok alatt megtörténhet, míg egy szárazföldi erőmű építése akár évekbe is telhet.

A vállalatnál elmondták, nehézolajjal működő hajóik ugyan valóban nem környezetkímélők, de legalább a mostani helyzetben bőven rendelkezésre áll az olcsó kőolaj és annak származékai. A kereskedelmi vezető szerint 2025-re egyébként hajóik 80 százaléka LNG-vel üzemel majd.

A vállalat jelenleg 20 további hajóra épít be 4000 megawatt kapacitást, így 3-5 év alatt duplázná flottája méretét. A cégnél elmondták, a hajókon már hónapok óta váltás nélkül dolgozik a legénység, így a tengeri monstrumok "természetes karanténként" is funkcionálnak számukra.

A Kaya Bey Karacsi kikötőjébenForrás: AFP/Rizwan Tabassum

Az International Gas Union nevű, nemzetközi szakmai szervezetnél úgy látják, az LNG-re épülő tengeri energiatermelés kétségtelenül szerencsés megoldás lehet a világ egyes térségeiben, noha viszonylag drága és nagy előzetes befektetést igényel. Ugyanakkor a szervezetnél összességében úgy gondolják, az úszó gázüzemű erőművek építése komoly lehetőséget jelentene a jelenleginél tisztább energiatermelésben, és elképzelhetőnek tartják, hogy a hajóépítésen belül ez egy megerősödő irányvonal lesz a közeljövőben. A szervezet szerint a vízen úszó, LNG-vel működő erőműveknek egyelőre a már bevett megoldásokkal kell versenyezniük, úgymint a kőolajszármazékok felhasználása, a megújuló és a nukleáris energiaforrásokra épülő erőművek, melyek most a kormányzati támogatások jelentős részét is magukénak tudhatják.