Már nem csak az olajtankereknek, hanem más teherszállító hajóknak is várakozniuk kell terhük lepakolására az észak-amerikai kikötőknél, írja a Bloomberg. Úgy tűnik, a kitermelt kőolaj mellett, a beérkező gépjármű-szállítmányok kezelése jelenti az új logiszitkai kihívást.

Komoly kihívást jelent a külföldről teherszállító hajókon érkező autók elhelyezése az amerikai teherkikötőkek. A járvány miatt az USA-ban márciusban mintegy 40 százalékkal csökkent az autók eladása, ami azt is jelenti, hogy a telephelyeken rengeteg gépjármű maradt, még mindig vevőre várva.

A kőolaj elhelyezése már hetek óta egyre nagyobb kihívást jelent a csökkenő kereslet miatt, ennek részleteiről az Origo az alábbi cikkében írt. Most megoldást kell találni az eladatlan autók elhelyezésére is.

Tartályhajók, csővezeték, sóbarlangok: így próbálják elhelyezni az olajat

Nagyon közel jár a globális olajinfrastruktúra ahhoz, hogy ki lehessen tenni rá a "Megtelt" táblát. A koronavírus miatti olajpiaci felfordulás nemcsak az árakat taszította történelmi mélypontra, hanem vetélkedést indított el az olajkitermelő országok között is, növelve a keresletcsökkenés miatt amúgy is fölösleges készleteket.

Ez ugyanakkor nem egyszerű feladat, hiszen eközben más országokból - például Japánból - folyamatosan érkeznek a korábbi szerződések szerinti szállítmányok. Például április 24-én, háromhetes tengeri út után, a Jupiter Spirit, két futballpályányi hosszúságú teherszállító érkezett a Los Angeles-i kikötőhöz, 2000, Nissan gyártmányú autóval a fedélzeten. A kirakodás normál körülmények között fél nap alatt megvan. Most viszont a Nissan leányvállalatához tartozó hajónak a tengeren kellett várakoznia, és csak április 29-én tudtak kirakodni.

Egy másik hajó, amely a szintén japán Kawasaki-gyártmányokat hozott Los Angelesbe, kirakodás után még egy hétig várakozott, mire megkapta az utasítást a Nagojába való visszaindulásra. Ez teljesességgel szokatlan a teherhajózás villágában, a teherszállítók jelentős része lényegében ingajáratban van a kontinensek között.

Most viszont a koronavírus alaposan összezavarta a beszállítói láncok teljesítményét is, ez pedig az iparágban szokatlan csúszásokhoz vezet.

Az IHS Markit adatai szerint az USA-ba évente milliós nagyságrendben érkeznek Japánból importált autók, elsősorban a nyugati partokhoz, főként Los Angelesbe.

A délre található Long Beach terminálnak egy 22 és egy 168 hektáros terület áll rendelkezésre, ezeken összesen több ezer gépjárművet tudnak fogadni. Normál körülmények között, a beérkezett autókat innen hamar elszállítják a szárazföld belsejébe, nagyobb raktárakba, ahol a tárolás is olcsóbb.

Képünk illusztráció!Forrás: dpa Picture-Alliance via AFP/Verwendung weltweit/Uli Michel

Most viszont, hogy a gépjárművek eladása visszaesett, meg kell találni a megoldást a szállítmányok elhelyezésére. Egyes hajókat ezért más kikötőkbe irányítanak át, mások útjait törlik még a kifutás előtt, és rengeteg járműnek a fogadó kikötők közelében kell horgonyt vetnie és várakoznia, amíg lerakodhatnak.

Eközben a kikötőket működtető cégek lázasan keresik a megoldást az autól elhelyezésére. Például Kalifornia államban, Ventura megye egyik jelentős kikötőjénél, ahol 4000 autót tudnak parkoltatni, további 6000 kocsi elhelyezésére alkalmas területet vennének bérbe.

Az autók logiszikájával foglalkozó cégek pedig még egy közeli hűtőraktárral, valamint egy haditengerészeti bázissal is megállapodásra jutottak a tárolásról, mert a járvány miatt átmenetileg ezek is kiürültek.

Az IHS Markit elemzése szerint az USA-ban idén 12,5 millió autót és tehergépjárművet fognak értékesíteni, ami kevesebb a korábban becsültekhez képest.