Szűkös időkre számítanak a német fogyasztók a járvány után is

németország
Kinyitott berlini üzlet kirakata előtt egy járókelő a koronavírus-járvány idején, 2020. április 22-én, amikor a német hatóságok engedélyezték a 800 négyzetméternél nem nagyobb eladótérrel rendelkező boltoknak a járvány miatti több hetes zárva tartás utáni újranyitást.
Vágólapra másolva!
Hosszú időn keresztül nyomasztják majd még a német fogyasztókat a koronavírus-járvány miatt bevezetett korlátozások során szerzett tapasztalatok a nürnbergi GfK piackutató intézet felmérése szerint.
Vágólapra másolva!

A felmérésben részt vevők közül minden harmadik személy jövedelmi helyzetének romlására számít a következő tizenkét hónapban. Negyedük tervez lemondani a már betervezett nyaralásáról, és 7 százalékuk eltekint ezalatt az idő alatt a ruházati cikkek, új autó vagy luxuscikkek vásárlásától.

A GfK kutatói a "Covid-19 Consumer Pulse" című felmérés alapján arra a megállapításra jutottak, hogy a jövőben a fogyasztók tudatosabban fogják meghozni vásárlási döntéseiket.

"Nehéz gazdasági környezet és szűkös elkölthető jövedelem lesz az új norma" - fogalmazott Petra Süptitz, a GfK szakértője, hozzátéve, hogy "a kereskedőknek és a gyártóknak is erre kell majd berendezkedniük".

A válaszadók harmada számít arra, hogy a jövőben kevesebb elkölthető jövedelem áll majd rendelkezésére olyan tartós fogyasztási cikkek vásárlására, mint bútor, autó vagy tévékészülék.

A járványügyi korlátozások a fogyasztók vásárlási szokásain is nyomot hagytak. Április folyamán például a németek 70 százaléka legalább egy alkalommal vásárolt interneten.

Kinyitott berlini üzlet kirakata előtt egy járókelő a koronavírus-járvány idején, az után, hogy a hatóságok megengedték bizonyos üzlettípusok kinyitását Forrás: MTI/EPA/Filip Singer

A vásárlói magatartás több fázisban módosult a korlátozások alatt a GfK megfigyelése szerint:

  • Az első, "pánik" szakaszban a vásárlók olyan cikkeket szereztek be, amelyekre azonnal szükségük volt, például számítógép-monitort és más hasonló felszereléseket otthoni munkavégzéshez.
  • Az ezt követő "berendezkedési" fázisban a környezetüket otthonosabbá tevő cikkeket, például játékkonzolokat szereztek be.
  • A harmadik fázis, amikor az ismét megnyíló üzletek látogatására rendezkednek be, még csak most kezdődik

- írja a GfK vásárlói magatartást elemző felmérése.

A kereskedők előtt új lehetőségeket nyitott meg a válság a GfK szakértői szerint. Nagyobb szerephez juttathatták például a mobilalkalmazásokat és a különböző médiaplatformokat az ügyfelekkel fenntartott kapcsolatok ápolásában.