További esésre számítanak a luxuscikkek piacán

Giorgio Armani, Divattervező
Tourists and Milanese walk past luxury fashion shops Gucci, Giorgio Armani and Louis Vuitton in the Vittorio Emanuele II luxury Gallery in the center of Milan on May 3, 2019. (Photo by Miguel MEDINA / AFP)
Vágólapra másolva!
Komoly zuhanást szenvedhetnek el a globális luxuscikkek gyártói a következő hónapokban. Egy friss jelentés szerint ugyanis a szektorban a második negyedéves bevételcsökkenés mértéke elérheti akár a 60 százalékot is.
Vágólapra másolva!

Nehéz időszak előtt állnak a személyes luxuscikkeket gyártó vállalatok. A Bain & Company nevű tanácsadócég friss kutatása szerint ugyanis a szektor bevételei 50-60 százalékkal csökkenhetnek a második negyedévben, vagyis június végéig. A jelentés olyan területeket emelt ki az iparágban, mint a ruhák, az ékszerek, a karórák, a kozmetikai cikkek vagy a kiegészítők.

Noha a járvány miatti gazdasági leállások és korlátozó intézkedések számos iparágat súlyosan érintenek, a Bain előrejelzése szerint a személyes luxuscikkek ipara az év egészében is gyengülést mutathat.

A friss prognózis szerint a piac egésze 20-35 százalékkal zsugorodhat 2020-ban. Ezzel a szektor idei összbevétele 180 és 220 milliárd euró között alakulhat.

Várható a luxuspiac talpra állása, de nagy valószínűséggel az iparág alapvető átalakuláson megy majd keresztül – mondta Claudia D'Arpizio, a jelentés egyik szerzője. A kutatás nem vett figyelembe olyan tényezőket, mint a járvány esetleges második hulláma, illetve a vírus elleni vakcina kifejlesztése és globális elterjedése.

Korábban a McKinsey & Company elemzése úgy számolt, hogy a személyes luxuscikkek globális piacán 35-39 százalékos lehet a bevételcsökkenés 2020-ban a megelőző évhez képest.

Az áprilisi kutatás akkor még arra épített, hogy amennyiben a boltok még két hónapig zárva tartanak, akkor a szektor tőzsdén jegyzett európai és észak-amerikai vállalatainak nagyjából 80 százaléka kerülhet nehéz pénzügyi helyzetbe.

Nehéz éve lesz idén a luxusiparnak Forrás: Imaginechina/He lili - Imaginechina/He Lili

A személyes luxuscikkek piaca 2019-ben 281 milliárd eurós bevételt ért el. A Bain várakozása szerint ezt a szintet legközelebb 2021 és 2023 között sikerülhet majd újra elérni, attól függően, hogyan alakulnak az általános gazdasági trendek, mennyire javul a fogyasztói bizalom, valamint hogy miként változik a globális turizmus. Emellett az is fontos lesz, az iparág szereplői miként reagálnak a változó fogyasztói igényekre – tették hozzá.

A friss prognózis alapján a kínai vásárlók vezethetik majd a talpra állást a luxusiparban.

A kínai korlátozások lazítása után ugyanis arra lehet számítani, hogy a fogyasztók egy része elkezdi beszerezni azokat a javakat, melyekhez a járvány miatt nem jutott hozzá. Mindazonáltal annyiban változhat a korábbi trend, hogy ezek a kínai vásárlók most jelentős részben saját országukban fognak vásárolni. Korábban az volt a jellemző, hogy a gazdag kínaiak elsősorban Párizsban, Londonban vagy New Yorkban szerezték be a kívánt termékeket.

Ezt támasztja alá, hogy Kínában a legjobban teljesítő márkák már elkezdtek növekedést produkálni az idei évre vonatkozó számaikban. Jóllehet a fizikai boltok látogatottsága a felére esett vissza tavalyhoz képest, az látszik, hogy akik betérnek az üzletekbe, azoknak a jelentős része tényleg vásárol is valamit – emelte ki a Bain jelentése.

A hosszabb távú prognózisból emellett kiderül, hogy a személyes luxuscikkek globális piacának mérete 2025-ig 320-330 milliárd euróra bővülhet, részben épp a kínai fogyasztói aktivitás növekedése miatt.

Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi várakozások szerint öt év múlva a kínai vásárlók adják majd a globális luxusfogyasztás felét, szemben a 2019-ben mért 35 százalékkal. Kínához pedig egyre jobban zárkóznak föl más ázsiai országok fogyasztói is, köszönhetően a helyi vásárlásoknak, illetve a régiókon átívelő turizmusnak.