Mindössze levegő és elektromosság kell a Vuhani Egyetem egyik kutatóintézetében elkészített, repülőgépekre szánt kísérleti hajtóműhöz. Ha a megoldás széles körben elterjed, az jelentős hozzájárulás lehet a légi közlekedés szén-dioxid kibocsátásának csökkentéséhez - írja az Asia Times.

Az egyelőre kísérleti eszköz képes arra, hogy - egyelőre laboratóriumi környezetben - sűrített levegő mikrohullámokkal való ionizációjából meghajtóerőt nyerjen, károsanyag kibocsátása nélkül.

A vuhani kutatók megoldásukat egy 1 kilogramm súlyú fém gömb felemelésével mutatták be. A golyó egy, mindössze 24 milliméter átmérőjű kis cső kiemente fölött lebegett a felhajtóerőnek köszönhetően.

IllusztrációForrás: Picture-Alliance/AFP/Matthias Hiekel

"Lehetségessé vált, hogy nagy teljesítményű, mikrohullámú légplazma hajtóművek készüljenek a repülőgépek számára, amikkel nagymértékben csökkenthető a károsanyag kibocsátás" - írják a kutatók eredményeik kapcsán a vonatkozó tanulmányban.

A plazma - a negyedik halmazállapot a szilárd, folyékony és gáznemű mellett - akkor keletkezik, amikor a gázban lévő atomok ionizálódnak. Mesterséges plazmákat már régóta alkalmaznak a termelés egyes területein, például plazmatelevíziók paneljeinél, de egyes világítótesteknél is.

A plazmameghajtás gyakori a modern űrjárművekben, de kutatók és mérnökök már régóta dolgoznak azon, hogy a technológiát a Föld légköri viszonyaiban is működővé tegyék. A kínai kutatók azt állítják, megoldásuk válasz erre a régi problémára, és hamarosan ugyanolyan teljesítményt képesek azzal előállítani a kereskedelmi repülőgépek számára, mint a hagyományos hajtóművek, csak fosszilis üzemanyagok égetése nélkül.