Lassan újra visszatér a normális kerékvágásba az amerikai autóipar, ahogy hétfőn több nagyvállalat gyára is újranyit az országban. Közben a beszállítók is újrakezdik a tevékenységeiket, támogatva az USA-ban közel egymillió embert foglalkoztató iparágat.

Olyan nagy autóipari cégek kezdik meg újranyitni az amerikai gyáraikat, mint a General Motors, a Ford vagy a Fiat Chrysler, ahogy az USA-ban lassan újraindul a gazdaság a koronavírus-járvány miatti leállások után. Az autógyártás pedig különösen fontos az Egyesült Államokban, mivel ez a terület adja az ország gazdasági tevékenységének mintegy 6 százalékát – írja a Reuters

Az autóipari beszállítók már a múlt héten megkezdték az újranyitást, ami fontos támogatást jelent a gyártók számára a két hónapos leállás után.  Az elsődleges hangsúly azon lesz, hogy a cégek újraindíthassák olyan, erősen nyereséges modellek gyártását, mint a Chevrolet Suburban SUV, a Ford F-150 vagy a Jeep Wrangler SUV.

A vállalatok egyébként eltérő ütemben nyitják újra az üzemeiket. A Ford Kentuckyban található gyára például két műszakban, míg a louiseville-i üzem egy műszakban kezdi meg a működést. A Ford szóvivője jelezte, ez csökkentett termelést jelent, mivel ahol eddig három műszakban folyt a munka, ott most kettőben, ahol eddig két műszakban dolgoztak, ott most egy műszakban fognak gyártani.

Lassan, de újranyitnak az amerikai autógyárakForrás: AFP/2014 Getty Images/Bill Pugliano

A General Motors is egy műszakban nyitja újra két gyárát. A Flintben (Michigan), valamint a Fort Wane-ben (Indiana) található üzemek egyaránt 1600 embert foglalkoztatnak. 

A vállalatok egyébként szigorú egészségügyi biztonsági intézkedések mellett kezdik meg a gyártást. Ezek részét képezi a belépés előtti lázmérés, a védőfelszerelések (például maszkok) biztosítása, a gyakoribb takarítás, valamint a dolgozók közti fizikai távolságtartás előírása. 

A Reuters által megkérdezett szakértők rövid távon két kockázati tényezőre hívták fel a figyelmet az újranyitásokkal kapcsolatban. Egyfelől kérdés, hogy hány dolgozót lehet majd ténylegesen mozgósítani, tekintettel arra, hogy az államokban nem egységesen indul újra az élet. Kentuckyban például az iskolák zárva vannak, vagyis a szülőknek gondoskodniuk kell a gyerekeik napközbeni felügyeletéről.

Másfelől az autógyártóknak figyelemmel kell követniük a beszállítóik pénzügyi állapotát. A beszállítókat ugyanis átlagosan csak a szállítások után 45 nappal fizetik ki, vagyis a lassú újranyitás akár nehéz helyzetbe is hozhatja ezeket a vállalatokat.