A bíróság döntése szerint a Volkswagennek kártérítést kell fizetnie

Volkswagen, emisszió, dízelbotrány
Greenpeace activists demonstrate at the entrance to the Volkswagen (VW) plant in Wolfsburg, central Germany, on November 9, 2015. Germany's consumers association wants auto giant Volkswagen to offer vouchers as a form of compensation to German customers affected by the massive pollution cheating scandal. VW is engulfed in a massive pollution scandal that has so far centred on so-called defeat devices, sophisticated software fitted into diesel engines to skew the results of tests for nitrogen oxide emissions. But the embattled auto giant said an internal probe had uncovered "inconsistencies" on carbon emissions as well, affecting not only diesel engines but petrol engines, too. AFP PHOTO / DPA / PETER STEFFEN +++ GERMANY OUT +++ (Photo by PETER STEFFEN / DPA / AFP)
Vágólapra másolva!
A Volkswagennek fizetnie kell azoknak, akik a társaság dízelbotrányában érintett automodelljeiből vásároltak - így határozott egy ügyfél keresete alapján a német szövetségi legfelső bíróság (BGH) hétfőn.
Vágólapra másolva!

A keresetet egy német férfi nyújtotta be, aki 2014-ben vásárolt egy Sharan típusú autót.

A bíróság most azt mondta ki, hogy

ha a tulajdonos kéri, a Volkswagennek vissza kell vásárolnia az autót, de a vételár megállapításakor figyelembe kell venni a jármű által megtett kilométereket.

A döntés precedens értékű. Azzal a kérdéssel, hogy az autótulajdonosok jogosultak-e a kártérítésre, alacsonyabb szintű bíróságok már foglalkoztak, ám eltérő döntést hoztak.

A beadvánnyal élő német autótulajdonos azt akarta elérni, hogy a Volkswagen fizesse vissza a teljes vételárat, amit 2014-ben kifizetett kocsijáért.

A dízelbotrány miatt tiltakozók Forrás: AFP/Peter Steffen

A VW dízelbotránya úgy került nyilvánosságra, hogy az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) 2015 szeptemberében megvádolta a gyártót, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű jármű kipufogógáz-tisztító berendezésébe, amely érzékeli a mérés körülményeit.

Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán.

A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.

A botrány miatt indított vizsgálatokon más gyártóknál is kimutattak hasonló szabálytalanságot.

A VW az autóipar legnagyobb szereplője, a csoporthoz tartozik a névadó Volkswagen mellett az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini, a Porsche, a Seat és a Skoda, valamint a Ducati sportmotorkerékpár, és saját márkájú haszonjárművei mellett a Scania és a MAN tehergépjárműveket is a VW gyártja.