Normális esetben a mostani időszak kiemelten forgalmas lenne az indiai filmipar (Bollywood) számára. Ahogy a tanítási időszak véget ér, a hollywoodi sikerfilmek szezonja pedig még nem kezdődött el, a tavaszi szezon tipikusan komoly lendületet jelent az indiai filmeknek.
Ezzel szemben most a járvány miatt az iparág teljesen befagyott. A mozik bezártak, a filmgyártó cégek lefújták a forgatásokat, a stúdiók pedig elhalasztják a premiereket.
Így két olyan film bemutatását is el kellett halasztani, melyek az idei indiai szezon húzócímei lettek volna. Az egyik a Sooryavanshi című akciófilm, míg a másik a 83, amely India 1983-as krikett világbajnoki győzelmének állít emléket. A producerek egyelőre nem tudtak nyilatkozni arról, mikor mutatják be a hazai közönség által nagyon várt alkotásokat.
Mindennek következtében az indiai filmipar valószínűleg több mint 330 millió dollárt veszít majd csak a mozik bezárásával, illetve a forgatások leállításával – mondta Komal Nahta, az ETC Bollywood Business elemzője.
Az indiai filmes szektor leállása pedig egyébként is fontos tényező a globális filmiparban, mivel a filmvilág legtermékenyebb országáról van szó.
Az elérhető adatok alapján 2018-ban összesen több mint 1800 filmet készítettek az ázsiai országban, amivel India világelsőnek számított.
Emellett a 2018-19-es idényben mindösszesen 2446 filmet mutattak be, 49 nyelven –írja a Variety.
Az Ernst & Young éves jelentése alapján tavaly az indiai szórakoztató- és médiaiparban a mozifilmes szegmens mérete 2,5 milliárd dollár volt, amivel az iparág egészében a negyedik helyet szerezte meg. Az első helyre egyébként, hatalmas előnnyel, a televízió futott be, 10,4 milliárd dolláros bevétellel.
Noha a mozik bezárása miatt többen úgy döntöttek, hogy közvetlenül olyan online platformokra gyártanak, mint az Amazon Prime Video, az indiai mozikultúra túl erős ahhoz, hogy ez egyelőre komolyabb trendváltást eredményezzen.
A mozgás azonban már megfigyelhető. A KPMG 2019-es iparági jelentése például úgy vélte, hogy Indiában 2030-ra már egymilliárd digitális felhasználó lehet, és a vállalat arra számít, hogy a digitális aktivitás előtt gyors növekedési pálya áll az országban.
Indiában tavaly a mozijegyekből 1,4 milliárd dollárnyi bevétel folyhatott be az Ormax tanácsadócég jelentése szerint, ami közel 12 százalékos növekedés volt az egy évvel korábbi szinthez képest. A teljes bevétel jelentős része hazai filmekből származott, a hollywoodi alkotások mindössze 15 százalékát tették ki a teljes összegnek.
Noha globálisan Hollywood még mindig komoly előnyben van a filmek ismertsége tekintetében, az indiai filmgyártás egyre nagyobb számban ér el külföldi nézőket. Tavaly például a War című akcióthriller 13,7 millió dollárt hozott a nemzetközi piacon, ami a teljes jegyár-bevétel negyedét adta. Ehhez jön még, hogy Bollywood legnagyobb nevei (mint Shah Rukh Khan, Akshay Kumar vagy Deepika Padukone) egyaránt erősen támogatják az indiai filmek nemzetközi ismertségét.
Ezzel együtt Bollywood úgy versenyez az amerikai filmiparral, hogy egyáltalán nem zárkózik el Hollywood termékeitől. Az indiai piaci tehát egyszerűen a saját filmjeinek erejére épít, illetve arra, hogy hazai terepen a nézők kimondottan kedvelik Bollywood alkotásait. Mindezt úgy, hogy közben Hollywood is egyre jobban jár az indiai nézőkkel.
Míg 2018-ban 98 amerikai filmet mutattak be Indiában, addig 2019-ben már 108-at, miközben a hollywoodi alkotásokból származó jegyár-bevételek 33 százalékkal, 211 millió dollárra nőttek.
Ehhez azonban kellett a Bosszúállók: Végjáték is, amely a maga 56,8 millió dolláros bevételével a valaha volt legsikeresebb amerikai film lett az indiai piacon.
Az indiai élet fokozatos újraindulása azonban még nem jelenti azt, hogy azonnal talpra is áll a bollywoodi filmszektor. Ha például a mozik ismét kinyitnak, akkor az üzemeltetők továbbra is veszteségekkel tudnak majd csak működni, mivel az egészségügyi előírások miatt nem fognak tudni teljes nézőszámot fogadni. Kínában egyébként hasonló volt a helyzet, a mozik ott is csak korlátozott számban fogadhattak nézőket.
Ha tehát a moziknak biztosítaniuk kell majd a kellő távolságot a nézők között, és csak minden második ülőhelyre adhatnak el jegyet, az a legjobb esetben is 50 százalékos kapacitás-kihasználtságot jelent.
Ez pedig nem fogja tudni megfelelően biztosítani a bevételforrást a nagy költségvetésű filmek gyártásához. Egyelőre tehát nyitott kérdés, mikor és milyen feltételek mellett tud majd talpra állni a világ legtermékenyebb filmipara.