Új menetrendek lépnek életbe nyáron a helyközi közúti közlekedésben

Volánbusz autóbusz-pályaudvar Közlekedési eszköz autóbusz utas felszállás
Budapest, 2007. augusztus 1. Utasok az Árpád hídi autóbusz-pályaudvaron. A Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) és a Volánbusz Zrt. együttműködésének köszönhetően számmal látják el a pilisi térség 13 települése és Budapest között közlekedő elővárosi autóbuszokat. A járatszámozás segíti az utasok tájékozódását, gyorsabb az azonosíthatóság, ami végül is az utazóközönség kényelmét szolgálja. MTI Fotó: Bruzák Noémi
Vágólapra másolva!
A járványügyi helyzetnek megfelelő új menetrendek lépnek életbe nyáron a helyközi közúti közlekedésben. Az intézkedések részeként a vonatokkal párhuzamosan haladó számos távolsági autóbuszjárat megszűnik – értesült a Magyar Nemzet. A cél továbbra is a vasút elsőbbségének biztosítása; a buszok fő feladata, hogy a csatlakozáshoz vigyék el az utasokat.
Vágólapra másolva!

A koronavírus-járvány miatt csökkenő távolsági utasforgalomhoz illeszkedő ideiglenes menetrendeket rendelt meg az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a közlekedési vállalatoktól. A Magyar Nemzet birtokába jutott dokumentum szerint

a Volánbusz vezetését is felkérték, hogy számos viszonylat menetrendjét változtassa meg vagy alakítsa át, járatokat szüntessen meg.

A rugalmas járványügyi menetrendek kialakítása során figyelembe veszik az utazóközönség változó igényeit, az ország közlekedési alapját képező vasúthálózat előnyét és elsőbbségét, ehhez igazodva növekszik az autóbuszos közlekedés „ráhordó" feladata és szerepe. A vasúti fővonalak előző években végrehajtott és jelenleg is folyamatban lévő fejlesztése lehetőséget ad a párhuzamosan futó távolsági buszjáratok indokoltságának felülvizsgálatára.

Az így felszabaduló autóbuszokat a vidéki Magyarország közlekedési lehetőségeinek javítására használják fel.

Az összehangolás jegyében több távolsági buszvonalat megszüntetnek: így a Budapest–Kecskemét–Szeged–Szabadka járatot június 20-tól, a Budapest–Erdőtelek–Sarud–Tiszafüred viszonylatot július 1-jétől törlik. Ez a sorsa a Budapest–Solt–Kalocsa–Jánoshalma járatnak is. Június 20-tól, a nyári menetrend kezdetétől a Budapest–Zalakaros–Nagykanizsa viszonylaton is megszűnnek a buszok, a Zalakarost korábban érintő járatok ráhordó járattá válnak.

Illusztráció Forrás: MTI/Bruzák Noémi

Ez a sors vár augusztus 1-jétől a Budapest–Keszthely–Hévíz–Zalaegerszeg járatra is, miközben a Budapest–Sármellék–Zalaegerszeg–Lenti vonalon négy expresszjárat szűnik meg, és alapvetően a határon túli Lendva elérését szolgáló új menetrendi struktúrát kér a megrendelő. Szintén július 1-jétől törlik a Budapest–Tatabánya–Oroszlány–Kisbér, a Budapest–Győrszemere–Pápa és a Veszprém–Kisbér–Komárom járatokat is. Augusztus 1-jén búcsúzik majd a Budapest–Székesfehérvár–Veszprém–Sárvár–Szombathely és a Budapest–Veszprém–Pápa–Bükfürdő buszjárat. A Budapest–Tápiószentmárton/Szentmártonkáta viszonylat pedig ráhordó járattá alakul majd át július 1-jétől.

A Budapest–Székesfehérvár–Tamási busz Székesfehérvár és Tamási között jár majd augusztus 1-jétől. Az innovációs tárca korábbi közleménye szerint az ideiglenes járványügyi menetrendek elemeit a technológiai felkészülés időigényének megfelelően vezetik be a szolgáltatók. A napilap úgy tudja, hogy

a vasúti közlekedés előnyének fokozottabb érvényesítése ősszel és a következő években is folytatódik.

A jelenleg zajló vasúti beruházások, a hatvani és pusztaszabolcsi vonalak felújítása, a dorogi intermodális csomópont átadása után tovább csökkenthető a vonattal párhuzamos buszos kínálat.

A helyközi közúti közlekedést érintő kormányzati lépés azt mutatja:

a cél a jelentősen visszaesett forgalomhoz igazítani a közszolgálati járatokat,

függetlenül attól, hogy vasúton vagy közúton járnak.