Életükben először árultak online maláj halászok

2020.06.02. 12:43

A Covid-19 miatti lezárásokkal, először kényszerültek arra délkelet-ázsiai halászok, és egy korábbi brit kormányzó után, a malajziai Cameron-fennsíknak nevezett térség mezőgazdasági termelői, hogy árujukat online értékesítsék, és ez igen eredményesnek bizonyult - írja a BBC.

Alaposan átalakították a mezőgazdasági termékek hagyományos kereskedési formáit, elsősorban a megszokott piaci árusítást a koronavírus miatti korlátozások egyes ázsiai térségekben. Úgy tűnik azonban, az online kereskedelem sikeresen megoldotta a termelők javának gondjait, hogy árujuk eljusson a vevőkhöz.

Például a szingapúri hátterű e-kereskedelmi platformon, a Lazadán, sok maláj farmer közvetlenül értékesítette áruját megrendelőjének. Különleges virágok éppúgy eljutottak a vásárlókhoz, mint az említett malájaziai fennsíkon termesztett zöldségfélék.

A Lazada adatai szerint, a márciusban keződődött lezárások és korlátozások első hetében, több mint másfél tonna zöldségfélét értékesítettek az oldalukon.

Hasonlóról számol be a malajziai MyFishman vállalkozás vezetője is. A cég friss, halászatból származó termékeket szállít vásárlóinak. Ám amikor a hagyományos piacok bezártak a járvány miatt, a cégnek is át kellett állnia az e-kereskedelemre, és úgy tűnik, nem döntöttek rosszul: az emberek ugyanis saját otthonukba rendelték a friss tengeri árut, és így a korlátozások első két hetében a cég értékesítése 150 százalékkal nőtt. Malajziában egyébként június 9-ig biztosan megmaradnak a márciusban életbe léptetett korlátozások a koronavírus miatt.

Egy hagyományos indonéziai zöldség-gyümölcs piac a járvány előttForrás: AFP/NurPhoto/Fachrul Reza

Indonéziában egy szövetkezeti jellegű együttműködést, a Rumah Sayur Groupot segítették ki a különböző online megoldások. A tömörülés 89 kis faluban, összesen 2500 gazdát segít abban, hogy friss árujuk piacokra jusson, illetve szupermarketek, hotelek, éttermek is vásárolnak abból Jakartában és környékén. A járvány viszont 60 százalékkal törte le a szövetkezet összesített eladásait. A megoldást számukra is az online, méghozzá a közvetlen értékesítés jelentette.

A kínai e-kereskedelmi óriás, az Alibaba szintén beszállt a helyi termelők online segítésébe: különböző ingyenes lehetőségekkel mozdítja elő azt, többek között streaming csatornákon, hogy a kínai termelők közvetlen kapcsolatba kerülhessenek a vásárlókkal. A Jack Ma alapította vállalat közlése szerint csak a kezdeményezés elindítása utáni első néhány napban, 15 ezer tonna friss árufélét értékesítettek annak eredményeként, hogy az online csatornákat minteg 41 millióan követik.