Beindult a hazai e-kereskedelem a koronavírustól, de még nem látni a végét

online nyelvtanfolyam oktatás tanulás otthon Így tanulj meg könnyen és gyorsan angolul - mindössze napi 5 perc kell hozzá
Vágólapra másolva!
A koronavírus-járvány pánikvásárlásokat indított be, ami egy érthető reakció volt a lakosság részéről a járvány kezdetén, mostanára azonban már nagyrészt rendeződött a helyzet. Ennek ellenére mégsem állt vissza az e-kereskedelem a korábbi szintre, hanem változatlanul pörög továbbra is. De hogyan is rendeződtek át a vásárlások az online térben és melyek a legfrissebb trendek - ennek járt utána az Origo.
Vágólapra másolva!

„Továbbra sincs élelmiszerhiány, sem a piacokon, sem a boltokban, legfeljebb olyan fordulhat elő, hogy néhány óráig nem lehet valamit kapni, miután éppen elkapkodták, az utánpótlás azonban folyamatos és másnapra újra feltöltik a polcokat" - írta az Origo még a pánikvásárlások kezdetén, március közepén.

A szupermarketek polcai nem az ellátási problémák, hanem a hirtelen megváltozott vásárlási szokások miatt üresedtek meg, emellett bedugultak a nagy élelmiszerláncok webshopjainak kiszállítási időablakai is.

Előfordult olyan helyzet, amikor 21 napot is várni kellett az interneten megrendelt és kifizetett áruk kiszállítására, de mára ez az állapot szerencsére már visszaállt a normál határidőkre.

Erre a rohamra senki sem lehetett felkészülve, de az már az elején is látszott, hogy

az internetes kereskedelem hatalmas növekedésnek indult.

Az otthonmaradásra irányuló intézkedések és az emberek félelme a vírusterjedéstől azt eredményezte, hogy március végére már kétszer annyian kerestek rá az internetes keresőben a legnagyobb élelmiszerláncok és a házhozszállítás kifejezésekre, mint egy évvel ezelőtt. Sok cég márciusban a karácsonyi forgalmat jelentősen meghaladó értékesítést bonyolított le az online piacon, aminek következtében egyes kiszállítócégek és futárszolgálatok néha alig bírták ellátni a kiszállítási vállalásokat.

A tavalyi, azonos időszaki adatokhoz képest közel ötödével nőtt például az online vásárlási kedv az egyik hazai webshop motort fejlesztő cég mérései szerint, mely 20 százalékos lefedettséggel rendelkezik a piacon.

Az első pánikvásárlások március közepén az alapvető élelmiszerekkel kezdődtek, ilyenek voltak

a liszt, a cukor, a rizs, az étolaj, a virsli, a kolbász, a tojás, az élesztő és az UHT tej.

Az élelmiszer-vásárlási hullámot követő pánikvásárlások már

a kozmetikai és higiéniai termékekre, a tisztálkodási és tisztítási szerekre koncentráltak,

így világszerte hiányt tapasztaltak a vásárlók például vécépapírból, méghozzá nem csak a boltokban, de a webáruházakban is. Sokan több hónapra beraktároztak, így nem is csoda, hogy az egyébként nagyon precíz ütemezéssel, ezért kevés készletezéssel szállított termékfajtából hiány alakult ki.

Volt olyan hazai webshop is, ahol pelenkából közel hatszor annyit rendeltek, mint a megelőző hónap ugyanazon időszakában.

Ugyanakkor a vásárlók kevésbé vásárolták az energia és vitaminitalokat, a kis kiszerelésű üdítőitalokat és ásványvizeket, sőt, a rágógumit is. Ezeknél 75-95 százalékos visszaesést mértek a szakemberek, ami az elmaradt munkahelyi fogyasztással magyarázható. Az átlagosnál ugyancsak nagyobb mértékben esett vissza a müzlik, az édességek és az egyéb rágcsálnivalók forgalma, szintén 65-75 százalékkal. A különféle húskategóriák, a készételkonzervek, a sütési kellékek, továbbá a tisztító- és tisztálkodási szerek viszont jelentős számban emelkedni tudtak.

Többféle vásárlási hullámban söpört végig a hazai e-kereskedelmen a koronavírus-járvány, de még mindig nem látni a végét Forrás: Shutterstock

Külön vásárlási hullám érintette a szájmaszkokat és a kézfertőtlenítőket,

mely az élelmiszer rohamnál jóval elnyújtottabb lett, miután a boltok és a gyógyszertárak hamar kifogytak a készletekből. Itt egyértelműen az internetes vásárlás kezdett előtérbe kerülni, azonban még a webshopok sem tudták kiszolgálni a jelentősen megnövekedett igényeket.

Miután a lakosság ellátta magát élelmiszerrel és a legszükségesebb háztartási árukkal,

a távmunkára történt átállás határozta meg a keresletet.

Az emberek részben az otthoni munkára, tanulásra, de a szabadidő eltöltésre is felkészítették a környezetüket, így például forgószéket, webkamerát, játék konzolokat és ehhez hasonló termékeket vásároltak.

Egyes ruházati értékesítők is kiugró növekedésről számoltak be, hiszen az otthonról dolgozók inkább csak pólókat, ingeket és blúzokat vásároltak online a járvány alatt, míg a nadrágok, és a szoknyák forgalmában nem történt változás. Ennek elég praktikus oka van: a videóhívásoknál az emberek nem látszanak derék alatt, így csak a felsőruházatukat újították fel.

Végül, az április-május hónapokban beállt tavasz hatására, no meg a néhány hetes bezártság után is, megugrott a szabadba vágyás, ide értve a gyerekek felhalmozódott energiáinak lekötésére irányuló szülői törekvéseket, ezzel beindult

a kerti eszközök, szabadtéri játékok, mint például csúszda, homokozó, trambulin, bicikli, görkorcsolya termékek forgalma is.

Milyen piaci változásokat tapasztalt a Vatera a koronavírus-járványban?

Szanitter Áron, az e-kereskedelemmel foglalkozó Vatera.hu üzletág-vezetője az Origónak elmondta, hogy az új és a használt termék arányában tapasztaltak egy átmeneti, mintegy 7 százalékos eltolódást az újak javára, amelynek egyik okaként azt látják, hogy megjelentek azok a felhasználók a Vaterán, akik korábban is új termékeket vásároltak a webshopokban és a hagyományos boltokban. Egyes kategóriák forgalmát nagyon megrángatta a koronavírus, némely termékköröket felfelé, míg másokat lefelé, de mára ezek már rendeződni látszanak. Például a könyvek forgalma nagyon visszaesett a járványban, a játékkonzolok és kiegészítőik eladása viszont jelentősen megugrott. Az egyes pánikvásárlási hullámot is megtapasztalták a portálnál, először az arcmaszkok, FFP-maszkok és a kézfertőtlenítők, továbbá az egyéb, egészséggel összefüggő termékek (mint például az IQOS) iránt volt kiugró az érdeklődés, mellyel párhuzamosan az élelmiszerekkel kapcsolatos pánikvásárlások is érezhetőek voltak, aztán az otthoni munkavégzésre való átálláshoz kerestek eszközöket a vásárlók, míg a tavaszi idő kezdetén a kerttel és a sporttal, szabadidővel kapcsolatos értékesítés ugrott meg nagyon. A trambulinok, kerti felszerelések, vagy épp a grillezéssel kapcsolatos árucikkek máskor is kiugróan szoktak szerepelni ebben az időszakban, most azonban jelentősebb volt a növekedés a szezonálisnál.

A személyes átvételek aránya negyedével csökkent le néhány nap leforgása alatt a vírushelyzet kezdetén, de mára a visszaesés már csak 8 százalékos.
Eladókból nem lett több a Vaterán, sőt egy szűk eladói kör fel is függesztette a tevékenységét a járvány kezdetén, más eladók azonban a vásárlóerő online tér felé történt átrendeződésével még forgalomnövekedést is tapasztaltak az elmúlt két és fél hónapban. A használt termékek jelentősebb értékesítési hulláma inkább egy tartósabb válsághelyzetben indulhat meg - közölte az üzletág-vezető -, a koronavírus-járványhelyzetben ez eddig nem volt jellemző.
Míg a gazdaságban általában egy V vagy U alakú válságról beszélnek, addig a Vaterán egy fordított U helyzetet látnak inkább, azaz felfelé ugrott meg az eladások száma, de az még ma is kérdés, hogy ez mennyire húzódik el, pontosabban beáll-e egyáltalán az előző szintre, vagy a koronavírus után egy új, magasabb értékesítési forgalom alakul ki.
A Vatera nagyon figyelt a biztonságra a járványhelyzet alatt is, így például naponta figyelték a maszkok, fertőtlenítőszerek piaci árát és felléptek az irreálisan felárazott, nem etikus eladók ellen, azokat a kézfertőtlenítő szereket pedig, melyekről bebizonyosodott, hogy nem fertőtlenítenek megfelelően, eltávolíttatták a piactérről az eladókkal. Ugyancsak figyeltek arra is, hogy visszaszorítsák a COVID, koronavírus és egyéb, a vírussal összefüggő kulcsszavakkal kapcsolatos visszaélést. A Vaterán mindezeken túl egy értékelési rendszer is védi a vevőket, mostanra már több, mint 100 millió értékeléssel, hiszen a vásárlók láthatják az eladók más vevőktől kapott korábbi értékeléseit, illetve pénzvisszafizetési garancia gondoskodik arról, hogy valóban mindenki elégedett legyen a vásárlásával.

Az, hogy a koronavírus (COVID) miatt bizonyos termékek nagyon keresettek lettek, átmeneti hatásnak mondható. Ehhez képest hosszabb távon érvényesül a kereskedelem átterelődése a bolti vásárlásoktól az online tér irányába. Amíg a kijárás korlátozása, illetve a fertőződés veszélyétől való félelem fennáll, addig

az internetes kereskedelem mindenképp erős hátszelet kap ráadásul azon belül is kiemelten a hazai boltokat részesítik előnyben a vásárlók a külföldiekkel szemben.

A nagy ismeretlen az egyenletben a COVID hosszabb távú általános hatása a gazdaságra, amellyel kapcsolatban különféle, de mostanra már erősen pesszimista várakozások látnak napvilágot. A gazdaság lassulása, illetve a munkanélküliség növekedése természetesen az online vásárlásokra is kihat majd. A nagy kérdés inkább az lesz, hogy az online felé való terelődés okozta növekedés, illetve a gazdaság lassulása, recesszió ellentétes irányú hatásának mi lesz az együttes eredője, ez pedig nagy mértékben attól függ, hogy a vírus terjedése meddig tart és addig is mennyire sikerül kordában tartani.

E tekintetben országonként is nagy különbségek alakulnak ki. Ahol különösen súlyos helyzet alakul ki, ott az online kereskedelem már most is megsínyli azt, míg

az enyhébb lefolyású országokban az internetes kereskedelem inkább növekedésen megy át, mint jelenleg nálunk is.

A COVID elvonulásával pedig nem csak a piaci szereplők tekintetében átrendeződött piac, de a nagy mértékben és bizonyos tekintetben végérvényesen megváltozott vásárlói szokások és döntési preferenciák jelentik a kiindulási alapot a gazdaság újraindulásához és helyreállásához, így valószínűleg nagyon sok vonatkozásban meg fogjuk különböztetni a COVID előtti világot a COVID utánitól.