Vágólapra másolva!
Új korszakot nyitó szabályozási lépésekkel erősíti meg a magyar fogyasztók védelmét az Innovációs és Technológiai Minisztérium - nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Palkovics László innovációs és technológiai miniszter. Az intézkedéseknek köszönhetően a nyugat-európai szintre emelkedhet a vásárlók tudatossága, és megszűnik majd a magyar fogyasztók hátrányos megkülönböztetése a nyugat-európai gyakorlathoz képest.
Vágólapra másolva!

Nyolcvanegy hónapon át folyamatosan nőtt a kiskereskedelmi forgalom, mielőtt az április a kijárási korlátozások miatt ezt a szektort is átmenetileg padlóra küldte - mondta a miniszter az interjúban.

2010 januárjához képest idén márciusra majdnem másfélszeresére, csaknem 46 százalékkal nőtt az ágazat teljesítménye.

A megnövekedett árumennyiséghez az ellenőrzés mélységének és hatékonyságának is igazodnia kell. A veszélyhelyzet ráadásul felgyorsította a belső átrendeződést az online kereskedelem irányába:

az internetes és csomagküldő értékesítés áprilisban a teljes forgalom nyolcadát tette ki, a 114 milliárd forintos értékesítési volumen történelmi rekordot ér.

Ezek a változások akár tartósak is maradhatnak, így a webáruházakban is fokozni kell a hatósági jelenlétet, amihez többletjogosítványokra is szükség van.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter - a jövő évtől jelentősen megerősödik a hazai fogyasztóvédelem fotó: Talán Csaba

Az eddigi hazai tapasztalatok szerint a koronavírus-járványban a visszaélések száma összességében alacsony volt, a pánikvásárlások hamar lecsengtek. A hatóság akár egy-egy Facebook-bejegyzésnek is utánajárt, a fertőtlenítőszerek termékvizsgálata pedig egy több tízmillió forintos kárt okozó hamisító banda leleplezését alapozta meg.

Az online térben február óta több mint hétszáz hazai webáruház gyakorlatát, vagyis minden tizedik honlapot vizsgált a fogyasztóvédelem, próbavásárlásokkal is.

Ezek együttesen jelentősen beszűkítették a nyerészkedők, trükközők mozgásterét.

A jogszabály-módosítás nyomán nagyobb felhatalmazást kapó fogyasztóvédők eddig csak a végfogyasztót ellenőrizhették, a nagykereskedőt nem, ami mögé bújhatott például egy vállalkozás, amely a meghirdetett akciós termékből csak csekély készletmennyiséggel rendelkezett, hivatkozva arra, hogy bármikor be tud többet is szerezni a nagykereskedőtől.

A módosítással az ellátási láncot akár teljes hosszában, a jelenlegi egy helyett öt szinten, egészen a gyártóig ellenőrizhetik a szakemberek,

sőt, az ellenőrök - előzetes ügyészségi jóváhagyás és egyéb garanciális szabályok rögzítése mellett, a fogyasztók széles körének anyagi sérelme esetén - akár magánlakásban is végezhetnek majd ellenőrzést, ha az például egy webáruház székhelyeként szolgál.

Egy másik fontos terület a fogyasztók által leginkább garanciaként ismert terület, amelyet az évi mintegy 40-45 ezer fogyasztóvédelmi panasz közel negyven százaléka érint. Külföldön alapesetben önként megadják a két év jótállást a forgalmazók, ezért döntöttek a jelenlegi egy év helyett a termékek árához igazodó sávos, azaz egy-, két-, hároméves jótállási időtartamok mellett.

2021-től a százezer forintnál drágább árucikkekre két, a 250 ezer forint feletti árkategóriájú termékekre hároméves jótállási időt kell alkalmazni.

Ezenfelül pontos határidőket vezetnek be a javítási időre és a termék kicserélésére, illetve alaposabb tájékoztatási kötelezettséget írnak elő a szervizben lévő termékek kijavításáról, annak várható idejéről. Megszületik a papíralapú helyett az elektronikus jótállási jegy is, melyet e-mailben vagy applikációban kaphatnak meg a vásárlók.

A háztartások gyakran már egyetlen esztendő után kénytelenek kicserélni a tönkrement vízforralót vagy hajszárítót, melyek jelentős része hulladékká válik. A változtatás arra ösztönözheti a gyártókat, hogy hosszabb élettartamú, tartósabb termékeket állítsanak elő. A változásokat ezért egy felkészülési időt követően, 2021 elejétől kell alkalmazni.

A kettős minőség is régi probléma, melynek alapja, hogy egyes termékeket azonos márkanéven és egyforma vagy nagyon hasonló csomagolásban, de sokszor jelentősen eltérő minőségben kínálnak Európa nyugati és keleti felén. A kérdéssel az Európai Unió részben a magyar figyelemfelhívás alapján kezdett el foglalkozni, már megjelent a kapcsolódó irányelv, ősszel tervezik megkezdeni a hazai szabályozás megalkotását. A kettős minőség tisztességtelen és megtévesztő kereskedelmi gyakorlatnak minősül majd, és 2022 májusától szankcionálható lesz.

Forrás: Magyar Nemzet