Ha a világ legsikeresebb médiatermékeire gondolunk, akkor sokaknak a Star Wars, a Marvel és a Harry Potter ugrik be, pedig a csúcson már évek óta a Pokémon található, amely a történelem legnagyobb bevételt hozó média franchise-a. A videójátékok mellett animációs sorozat, kártyajáték, mobilalkalmazás, gyűjthető figurák és még tömérdek más termék is részese a Pokémon univerzumnak, amely úgy tűnik hogy még több mint húsz év elteltével is népszerű tudott maradni, hiszen nem csak a régi rajongókat sikerült megtartani, hanem folyamatosan vonzák be az újakat is. Bemutatjuk, hogy miként lett egy végtelenül egyszerű GameBoy játékból a világ legértékesebb médiaterméke.

Az utóbbi évtizedek legsikeresebb videójátékának története egészen 1996-ig nyúlik vissza és azóta tartja lázba a rajongókat. Fiataloknak és idősebbeknek is egyaránt ismert lehet nem csak a videójáték, hanem a még máig is népszerű gyűjthető kártyák, a könyvek, az anime sorozat
(japán rajzfilmsorozat), vagy éppen az utóbbi néhány év mobilszenzációja, a Pokémon Go, amely teljesen átírta a telefonos játékok szabályait.

Minden Satoshi Tajiri-vel kezdődött, aki gyermekkorában imádott rovarokat elkapni és gyűjteni Tokyo külvárosában. Ez a szenvedélye vezette akkor is, amikor Game Freak néven létrehozta a Pokémon játékokat és tartalmakat gyártó vállalatát, amely segítségével próbálta visszaadni gyermekkori élményeit a következő generációnak. Tajirit, a gyűjtögetés élvezete mellett, komolyan inspirálta az Ultra Seven című anime, amelyben a főszereplő Ultraman kapszulákból előhívható hatalmas szörnyek segítségével küzdött meg az ellenfelekkel.

A Game Freak létrehozása után Shigeru Miyamoto, a neves japán videójáték tervező segítségével sikerült elérni, hogy a Nintendo is beálljon a Pokémon projekt mögé, bár a koncepció akkor még nem volt teljesen világos, ezért hat évet adtak a Game Freaknek, hogy elkészítsék az első videójátékot. A kezdetekben a játék Capsule Monsters néven futott, azonban egy hosszú jogi vita után a nevet Pocket Monsters-re változtatták, majd Pokémonra.

Pikachu, a Pokémon franchise egyik legismertebb alakjaForrás: Getty Images/c827/Tomohiro Ohsumi

Az első játék megalkotásakor Satoshi Tajiri mindent megtett annak érdekében, hogy teljes mértékben alakot öltsenek elképzelései és álmai. Ken Sugimori grafikusművész segítségével pedig összesen 150 pokémont hoztak létre az első videójátékhoz, a Pokémon Red and Greenhez, amelyet 1996 február 27-én mutattak be.

Tajiri és csapata rendkívül nehéz pénzügyi helyzetben dolgozott az első játékon, a Game Freak pedig többször is csődközeli helyzetbe került. Öt munkatársuk felmondott a projekt készítése közben és maga Tajiri is sokáig fizetés nélkül dolgozott a játékon, amely megjelenésekkor nagyon középszerű eladási számokat produkált. A céget és a franchise-t egy Mew nevű Pokémon mentette meg, amely a 151. lényként lett beprogramozva az eredeti játékokba, Tajiri és a Game Freak viszont a megjelenéskor még titokba tartotta létezését.

Mewt ráadásul nem lehetett akárhogyan megszerezni (a játékokban vannak gyakori, ritkább és úgynevezett legendás Pokémonok is, amelyeket nagyon nehéz elkapni), így a CoroCoro fiataloknak szóló magazin "legendás ajánlat" néven versenyt hirdetett az olvasok között és húsz szerencsés megkaphatta a ritka Pokémont. Összesen 78 ezren jelentkeztek a hirdetésre a játék iránti kereslet pedig egy szempillantás alatt megugrott. A hatalmas siker után a Game Freak hamarosan kiadta a Pokémon Blue nevű játékot, amely továbbfejlesztett grafikával és hanghatásokkal rendelkezett. Az első három Pokémon játék, a Red, Green és a Blue összesen több mint 10 millió példányban kelt el.

Az első három videójáték sikerét újabbak követték, 1996 októberében már meg is kezdődött a Pokémon játékkártyák tervezése és gyártása, amelybe a CoroCoro magazin ismét sokat segített, hiszen több rajzversenyt is hirdettek. Miután a kártyajáték meghódította Japánt, 1998 decemberében az Egyesült Államokban is bemutatkozott, immár angol nyelvű változatban.

Nemsokára az USA-ban is elterjedt és gyerekek és fiatal felnőttek egyaránt elkezdték gyűjteni őket és egyre több pénzdíjas versenyt rendeztek, ahol a játékosok összemérhették tudásukat. A Pokémon játékkártyák sikere máig egyedülálló, hiszen 2016-ban összesen 2,1 milliárd darabot értékesítettek, ráadásul már évente rendeznek világbajnokságot is.

A Pokémon kártyák méig népszerűek, évente világbajnokságot is rendeznekForrás: Getty Images/2017 John Keeble/John Keeble

Az NPD adatai szerint 2017-ben a vásárlók csak Európában közel 113 millió dollárt költöttek Pokémon kártyákra. Az első szett megjelenése óta pedig már több mint 23,6 milliárd darab kártya talált gazdára 74 országban, 11 nyelvre lefordítva és nagyjából 450 ezer játékos vesz részt valamilyen versenyen egy átlagos évben.

A videójátékok és a kártyák után a televíziót is meghódította a Pokémon 1997 április elsején, amikor Pokemon! Kimi ni Kimeta! néven Japánban bemutatkozott az animációs sorozat. A főszereplőt a Pokémon atyja után Satoshi, riválisát pedig Shigeru Miyamoto után Shigeru névre keresztelték, bár ezeket később Ash Ketchum-ra és Gary Oakes-ra változtatták az angol szinkronos verzióban. Az animeból mára több mint 1100 részt mutattak be a televíziókban világszerte. Az anime mellett megjelent a manga (japán képregény) változat is, amely a történelem első angol

Az első Pokémon filmet 1999-ben mutatták beForrás: Origo

nyelvre is lefordított mangája lett, az Egyesült Államokban 1999-ben bemutatott Mewtwo Strikes Back című Pokémon film pedig bemutatásakor a filmtörténet legtöbb bevételét hozta nyitó hétvégéjén, 31 millió dollárral, összességében pedig 163 millió dollárt hozott világszerte. Még abban az évben megnyitott Tokióban az első Pokémon Center, amely főleg az emléktárgyak és játékfigurák eladására fókuszált.

A videójátékok második generációjának megjelenése után lett a Pokémon valódi világszenzáció. A 2000-ben Game Boy Color után kiadott Pokémon Silver, Gold és Chrystal, a szakértők szerint is, a legjobbak voltak a franchise történetében és sok új fejlesztést és három új legendás lényt hoztak. Ezekből összesen 23 millió példány fogyott világszerte.

A harmadik generáció 2002-ben jelent meg Ruby és Sapphire néven, amelyekben 135 új Pokémont lehetett elkapni.

A harmadik generációt már nagyon várták a rajongók, Japánban az első négy nap alatt 1,25 millió példány fogyott. Két évvel később a Game Freak kiadta az eredeti játékok felújított változatát FireRed és LeafGreen néven, ezekben pedig már cserélhettek is egymással a játékosok. A franchise 1996 és 2020 között 240,3 millió példányt adott el a játékokból, ezzel pedig a második legtöbb darabot eladott franchise a szintén Nintendo tulajdonban lévő Mario után.

A Pokémon Go valódi világszenzáció lettForrás: TASS via Getty Images/Mikhail Tereshchenko

Ugyan a franchise egy ideig nem volt olyan kapós Európában, de ez egy csapásra megváltozott a Pokémon Go 2016-os bemutatásával. A kiterjesztett valóságot használó telefonos játék szempillantás alatt világszenzáció lett. Több tízmillióan rótták az utakat Pokémonokat keresve, a mobiljáték pedig máig is rendkívül népszerű és 2019-ben 900 millió dolláros bevételt termelt annak ellenére, hogy ingyenesen is játszható.

Ma már a Pokémon minden idők legértékesebb média franchiseának számít. 1996 óta a márka megközelítőleg 95 milliárd dollár bevételt termelt. Csak a különböző emléktárgyak és játékfigurák eladásából 64 milliárd dollár folyt be, a videójátékok maguk pedig 19,5 milliárd dolláros bevételt generáltak.