Egy hagyományos kiskereskedelmi lánc lehet az idei év legjobbja

woman holding shopping basket in supermarket Consumerism Merchandise Women Groceries Young Adult Adult Child Standing Choosing Drinking Eating Shopping Buying Holding Cooking Oil Customer Healthy Lifestyle Choice Order Part Of Retail Lifestyles Indoors Cl
woman holding shopping basket in supermarket
Vágólapra másolva!
A járvány az azt megelőző várakozásoknál erőteljesebb mértékben segítette elő az online kiskereskedelem fejlődését. Ugyanakkor egy friss előrejelzés szerint az idei év legeredményesebb, legtöbb bevételt elérő kiskereskedelmi vállalata globálisan továbbra is egy, eredetileg hagyományos üzletláncként indult óriáscég lehet.
Vágólapra másolva!

Friss elemzést adott ki a Kantar, a világ egyik vezető, piaci folyamatok elemzésével és üzleti tanácsadással foglalkozó vállalata. Azt vizsgálták, hogy a Covid-19 járvány hogyan rendezheti át a világ meghatározó kiskereskedelmi vállalatainak idei rangsorát, várható eredményeik alapján.

Úgy tűnik, megvannak a járvány kiskereskedelmi nyertesei. Idén a 10 legeredményesebb cégóriás bevételeire vonatkozó, modellezésből nyert adatokat a Statista rendezte össze egy látványos grafikára (az előrejelzéshez a tavalyi év, illetve az idei év teljesítményéből eddig ismert adatokat használták).

Az elemzésből kitűnik, a kiskereskedelmi szektort korántsem azonos módon érinti a járvány, annak jelentős eltérései lehetnek országonként és a cégnagyság szerint is.

Általánosságban véve, az elemzők úgy találták, a kisebb kereskedők mind az USA-ban, mind a nemzetközi színtéren jobban megszenvedik a járványt, jobban megérzik a hetekig tartó lezárásokat, csökkentett idejű nyitvatartást, mint a nagyok. A nagy kiskereskedelmi szereplők - ideértve az Amazont is - kevesebb sérüléssel vészelik át ezeket az időket, ezeknél a cégeknél az értékesítési eredmény vártnál kisebb növekedése, ebből fakadóan pedig a nyereség valamekkora apadása az, amire számítani lehet.

Az alábbi grafikon tehát megmutatja, melyek lesznek a várható értékesítési eredményeik alapján az idei év legjobb kiskereskedői (a bevételek milliárd dollárban adottak, és a vállalat globális eredményeire vonatkoznak):

Infographic: The World's Largest Retailers | Statista You will find more infographics at Statista

Ezek alapján az idei év messze legnagyobb bevételt elérő kiskereskedője az amerikai Walmart lesz, a világ legnagyobb kiskereskedelmi vállalata.

Várható bevétele - közel 528 milliárd dollár - nagyjából kétszerese lesz a világ vezető online kiskereskedelmi vállalata, az Amazon bevételének.

Ez a várakozás egyébként enyhe növekedést jelent a tavalyi év eredményéhez képest.

A szektor dobogójának helyén tehát idén sem lesz váltás, az adatokhoz ugyanakkor érdemes lehet néhány megjegyzést tenni.

Az egyik - hívják fel a figyelemet az elemzők -, hogy bár az Amazon neve és globális jelentősége egyre fontosabb a szektorban, még mindig óriási a különbség bevételi eredményei és az eredetileg hagyományos áruházként indult amerikai Walmart között. Még mindig az utóbbi jelenti a kiskereskedelem fogalmának szinonímáját - foglalják össze az elemzők.

A másik megjegyzés, hogy ebben az összesítésben - természetesen - eltérő karakterű vállalatok kaptak helyet. Maradva az első két helyezettnél, az online kereskedőként indult Amazon például csak az elmúlt években mozdult el a hagyományos bolti értékesítés felé, no és persze a technológiai megoldások, valamint a pénzügyi szolgáltatások irányába. A Walmart ezzel párhuzamosan nyitott az online csatornákra, viszont a céget döntően még mindig a hagyományos értékesítési formákkal kapcsolják össze.

Ugyanakkor, bár az USA kiskereskedelmi forgalmának 2018-ban csak mintegy 14-15 százaléka bonyolódott online, ebből 40 százalékot egymaga az Amazon vitt. A Walmart viszont erősödésben van ezen a téren, 2017 és 2019 között online értékesítése 207 százalékot növekedett.

Illusztráció Forrás: Getty Images/iStockphoto/Pixfly/Pixfly

A harmadik - bár az első 10 helyezett grafikonján nem látszik -, hogy a kínai óriás Alibaba várható eredményei alapján "csak" a 19. helyezett lett, igaz, ez is két helyet jelentő javítás a tavalyi évhez képest. A másik kínai óriás, a JD.com viszont két helyet visszacsúszott a kilencedik pozícióba.

A Kantarnál egyébként azzal kalkulálnak, hogy az európai láncok várhatóan kettő vagy ennél is több helyet csúsznak le a jövőbeni listákon, párhuzamosan a kínai online kereskedők erősödésével. A most közzétett összesítésben európai vállalat csak a 4. helyre fért fel: a német Schwarz Group az első európai cég a tízes listán, a Lidl- és Kaufland-hálózatok anyaholdingja. Az Aldi-csoport a 8. helyre került, míg a francia Carrefourt a 10. helyre várják idén.