Jelentősen átírta fizetési szokásainkat a járvány és az azonnali fizetés

online shopping bevásárlás vásárlás
e-kereskedelem vásárló internetes
Vágólapra másolva!
Az azonnali fizetési rendszer bevezetése utáni első három hónapban a banki ügyfelek közel 55 ezer másodlagos számlaazonosítót regisztráltak, amelyekből a mobiltelefonszám és az email cím használata a legnépszerűbb - írja a GIRO Zrt. legfrissebb adatai alapján a Növekedés.hu. Ez is annak a jele, hogy a járvány miatti karantén jelentős mértékben átrajzolta a fizetési szokásokat.
Vágólapra másolva!

Az elemzők biztosak abban, hogy a bankkártyás és a digitális fizetési megoldások a világjárvány nyomán még nagyobb szerepet fognak kapni. Magyarországon ezt a trendet támogatja az azonnali fizetési rendszer márciusi bevezetése is, amely kiegészítő szolgáltatásai révén számos innovatív megoldás elterjedését segíti.

Néhány banknál már elérhető a fizetési kérelem szolgáltatás, amelynél az átutalást a címzett készíti össze a feladó helyett, annak csak jóvá kell hagynia az átutalást, a másodlagos számlaazonosítók használatával pedig még egyszerűbbé válik az utalás, hiszen a megjegyezhetetlen bankszámlaszám helyett e-mail címre vagy telefonszámra is utalhatunk.

Ebből az indulás óta már közel 55 ezer azonosítót regisztráltak. Közülük a mobiltelefonszám és az email cím használata a legnépszerűbb,

ami várható is volt a rendszer indulásakor.

A koronavírus-járvány jelentősen az elektronikus kereskedelem és az elektronikus fizetés felé tolta a vásárlókat Forrás: Dreamstime

A járvány átrajzolta az elektronikus fizetési piac helyzetét is, az emberek tömegével tértek át az online (internetes) bankkártyás vagy előreutalásos fizetésre, a boltokban pedig az érintéses fizetésre, továbbá a mobiltelefonnal történő fizetésre is, hogy kettő helyett csak egyetlen eszköznél kelljen figyelni a fertőtlenítésre.

A válság hatásait kutató felmérések mind arra jutottak, hogy a készpénz érzékelhetően visszaszorult, ahogy a bankfióki ügyintézés is.

Persze ebből csak azok a kereskedők profitálhattak, akik készpénzen kívül elektronikus fizetési módokat is kínáltak.

Az egyik hazai banknál a március-áprilisi időszakot felölelő online felmérésében arra keresték a választ, hogyan változtak a vásárlási és pénzügyi szokások a járvány hatására. Az adatok szerint az online bevásárlások átlagos értéke 17 ezerről 20 ezer forintra nőtt,az érintettek 58 százaléka ritkábban fizetett készpénzzel, 51 százalékuk pedig kevesebbszer vett fel pénzt az ATM-ekből.

A megkérdezettek 35 százaléka gyakrabban használta a bank- vagy hitelkártyáját.

Ugyanakkor még mindig 42 százalék volt azok aránya, akik a készpénzt legalább olyan gyakran használták, mint a járvány előtti időszakban. A felmérés szerint a mobilbankot és az internetbankot azonban egyre gyakrabban használták azok, akik hozzáfértek, az előbbihez 21 százalék, utóbbihoz pedig 25 százalék fordult gyakrabban.

Forrás: Növekedés.hu