2008 óta először fordulhat elő, hogy a Google amerikai hirdetési bevételei csökkenni fognak - írja a Wall Street Journal az eMarketer előrejelzése alapján.

Az eMarketer 2008 óta monitorozza a Google digitális hirdetési és reklámozási rendszereiből származó bevételeit, pontosabban modellezi azt, mivel a vállalat általában nem teszi közzé valamennyi, vonatkozó adatát. Ezért az elemzőcég meghatározott módon követi azt évről-évre, hogyan alakul a Google reklámbevétele.

Az elemzők úgy találták, a Google-t - pontosabban anyaholdingját, az Alphabetet - nyugodtan lehet szinte pénznyomó automataként tekinteni. A világ legnagyobb digitális hirdetési vállalatához köthető rendszer nagyjából két évtizede alatt, minden évben kétszámjegyű volt az abból származó bevétel növekedése. Egyedül 2008-2009-ben volt látványos visszaesés, de még a globális pénzügyi válság éveiben is sikerült a bravúr: az eMarketer szerint a vállalat akkor is 8 százalék körüli növekedést ért el az amerikai piacon.

IllusztrációForrás: Origo

Idén a járvány hozhat változást: most először fordulhat elő, hogy a cég reklámrendszereiből származó amerikai bevételek csökkennek. Ennek oka, hogy a Google digitális hirdetési termékeinek egyik fő felhasználói köre az utazási szektor, illetve a turisztikai iparág - ezek pedig idén a járvány legnagyobb vesztesei közé tartoznak, így hirdetésekre is kevesebbet költenek.

Számos, jelentős turisztikai szereplő már jelezte, a járvány után átgondolják digitális hirdetési stratégiájukat. Például a világ egyik vezető, utazási-turisztikai szolgáltatásokkal és közvetítéssel foglalkozó vállalata, az Expedia-csoport, a Kantar piackutató szerint történeti távlatban is a Google keresőszolgáltatásainak egyik legnagyobb használója. Ez és a hasonló cégek évente dollármilliárdokat költenek reklámszolgáltatásokra hirdetéseik révén. Az Expedia például olyan márkáival, mint a Travelocity, Orbitz vagy a Vrbo. Ez viszont most idén biztosan másképp alakul.

A tekintélyes, befektetésekkel és vagyonkezeléssel foglalkozó Needham vezető elemzője szerint2019-ben a Google keresési hirdetésekből származó bevételeinek 11 százalékát az utazási iparág adta.

Az eMarketer szerint a keresőmotorjáról ismert cég tavaly 41,80 milliárd dollárnyi bevételre tett szert csak az amerikai digitális hirdetési piacon.

Az eMarketer pedig megjegyzi, hogy egy másik nagy hirdető, az Amazon esetében is azt látni, jelentősen visszafogják a keresési találatokhoz kapcsolódó hirdetési költéseiket.

Idén kevesebbet költenek a Google keresésekhez kapcsolódó hirdetésekre a nagy utazási-turisztikai szolgáltatókForrás: Shutterstock

A cég elemzői szerint a Google bruttó amerikai hirdetési bevétele 4 százalékkal csökken idén, míg a forgalmi adatokat is figyelembe vevő bevételek csökkenése - amikor a bevétel abból származik, hogy a Google a látogatót egy adott oldalra tereli - 5 százalékkal csökken az idei évben.

A Google-nál nem kívánták kommentálni a prognózist.

A járvány ellenére ugyanakkor továbbra is jelentős a reklámozás szerepe, azon belül a digitális hirdetéseké.

A Google-Facebook-Amazon hármasa továbbra is egyre nagyobb hányadot vesz fel a digitális hirdetési, reklámozási költésekből. Az eMarketernél úgy számolnak, idén a digitális hirdetési piac részesedése 5 százalékponttal, 60 százalékra emelkedik, noha a teljes reklámpiaci torta kismértékben csökken. Elsősorban a televíziós (15 százalék), másodsorban a print-alapú hirdetéseknél (25 százalék) várnak csökkenést.

Az említett hármas ugyanakkor tovább növeli részesedését a digitális reklámtortából, igaz, a korábban vártnál csekélyebb mértékben, 62,2 százalékra a 62-ről. A legnagyobb szereplő közülük továbbra is a Google, bár az elemzők összességében idénre a Google gyengülését, és az Amazon, illetve a Facebook erősödését várják.