A vevőket és a jogkövető vállalkozásokat védi az erősebb fogyasztóvédelem

Keszthelyi Nikoletta, fogyasztóvédelemért felelős helyettes
államtitkár
Budapest, 2020. május 29. Keszthelyi Nikoletta, az Innovációs és Technológiai Minisztérium fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára a fogyasztóvédelemi, termékbiztonsági ellenőrzésekről és a hamis árucikkekkel, játékokkal szembeni fellépésről, a gyermeknap alkalmából tartott sajtótájékoztatón a budapesti Olimpia Parkban 2020. május 29-én. A kormány a fogyasztóvédelem központi elemének tekinti a családok védelmét, ezért továbbra is szigorúan ellenőrzi a forgalomba kerülő termékeket. MTI/Illyés Tibor
Vágólapra másolva!
A vásárlókat és jogkövető vállalkozásokat védi a fogyasztóvédelmi törvény, valamint a szavatosság és jótállás szabályainak módosítása - hangsúlyozta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára a tárca sajtóbeszélgetésén.
Vágólapra másolva!

Cseresnyés Péter elmondta: a fogyasztóvédelmi törvény kedden megjelent módosítása értelmében 2020. augusztus 22-étől a fogyasztóvédelmi hatóság nem csak a fogyasztókkal közvetlen szerződéses kapcsolatban lévő eladókkal szemben léphet fel jogsértés esetén.

A szakemberek az ellátási lánc öt szintjét ellenőrizhetik, tehát az üzletek mellett a gyártókat, az importőröket, a raktárakat és a nagykereskedőket is.

Az eddigi ellenőrzési tapasztalatok alapján szükségesnek tartották a jogszabályok módosítását, valamint európai uniós előírásoknak is eleget tesznek.

Keszthelyi Nikoletta, az Innovációs és Technológiai Minisztérium fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára Forrás: MTI/Illyés Tibor

Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár jelezte, hogy a szavatossági és jótállási előírások változása 2021. január 1-jén lép hatályba, az új rendelkezések az ezután megvásárolt termékekre vonatkoznak, így elegendő felkészülési időt biztosítanak a piaci szereplőknek.

Cseresnyés Péter kifejtette:

Az államtitkár példaként említette egyebek mellett, hogy az internetes kereskedelemben kibővítették az ellenőrzések hatáskörét és helyszíneit.

Az új szavatossági és jótállási előírásokról az államtitkár elmondta: a változások egyértelművé teszik azt a jelenleg is érvényes előírást, hogy egy árucikk meghibásodása esetén törekedni kell 15 napon belül a javításra.

A január 1-jétől életbe lépő szabályozás szerint ha 15 napon belül nem javítható a termék, erről tájékoztatni kell a fogyasztót, 30 napot meghaladó javítás esetén pedig kötelező 8 napon belül a csere vagy a vételár visszatérítése.

Amikor már elsőre látszik, hogy nem javítható az adott termék, vagy három javítás után ismét meghibásodik, akkor szintén kötelező 8 napon belül a csere, illetve a pénzvisszatérítés, ha a kereskedő nem tudja biztosítani a cserét - mondta.

Cseresnyés Péter felhívta a figyelmet arra, hogy meghatározott termékekre, például a személygépkocsikra, lakókocsira, motorkerékpárokra, segédmotoros kerékpárokra vagy az elektromos kerékpárokra ez a szabályozás nem vonatkozik.

A változások közül kiemelte a jótállási idő értékhatár szerinti növelését.

A 10-100 ezer forint értékű termékek kötelező jótállási ideje egy év marad, a 100-250 ezer forint értékűeké két év, a drágábbaké pedig három év lesz.

Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára Fotó: Mudra László - Origo

A jótállás és a szavatosság kiemelt kezelését indokolja, hogy ezen a területen

a fogyasztóvédelmi hatóság elmúlt öt évben lefolytatott ellenőrzései alapján átlagosan az üzletek 45 százaléka jogsértő.

A fogyasztóvédelmi hatósághoz érkező évi 30-33 ezer panasz 40 százaléka a jótállással és a szavatossággal összefüggő. A békéltető testületi évi 10-12 ezer ügyből 37 százalék tartozik ebbe a körbe - mondta az államtitkár.

Keszthelyi Nikoletta kifejtette, kedvezőbb a fogyasztók számára, hogy a drágább termékekre hosszabb a jótállási idő. Szintén kedvező, hogy a 10 ezer forint feletti kötelező jótállás hatálya alá eső termékek körét kibővítették, javítás esetén pedig a jótállás időtartama meghosszabbodik azzal az idővel, amely alatt a fogyasztó a fogyasztási cikket a hiba miatt nem használhatta.

Kiemelte azt is, hogy

a jótállásból eredő jogok érvényesítésénél nem tehető majd feltétellé, hogy a terméket az eredeti csomagolásban juttassa vissza a fogyasztó.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium által készített infografika a jótállási szabályok változásáról Forrás: ITM

A hibák leírásánál rendeletben rögzítették a szakvélemény kötelező tartalmi elemeit, a fogyasztóvédelmi hatóság pedig hatáskört kap a kereskedők és a szervizek közötti kommunikáció ellenőrzésére.

Ugyanakkor a kereskedők számára méltányos változás, hogy ha a fogyasztó a terméket az átadástól számított hat hónapon belül nem helyezteti üzembe, akkor a jótállási határidő kezdő időpontja a fogyasztási cikk átadásának napja - emelte ki a helyettes államtitkár.

Hajnal Zsolt, a Hajdú-Bihar megyei Békéltető Testület elnöke kifejtette, az új szabályozás régóta felmerülő, tisztázásra váró problémákat orvosol, a kereskedőket a minőségi reklamációkezelésre kényszeríti, hozzájárul az alkatrész-utánpótlási hálózatok újragondolásához, a jótállási idő sávossá tétele pedig megfontoltabb vásárlásra ösztönzi majd a fogyasztókat.